kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

درخواست نماینده ویژه سازمان ملل برای بازجویی از بن‌سلمان به جرم قتل خاشقجی

نماینده ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فرا قانونی با تاکید بر اینکه عربستان در قتل خاشقجی، جهان را با خود همدست کرده است بار دیگر خواستار تحقیق از بن سلمان ولیعهد سعودی در مورد این قتل شده است.

با وجود گذشت بیش از 9 ماه از قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول، نه تنها عاملان این جنایت محاکمه نشده اند بلکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان متهم اصلی تحت هیچ فشار رسمی قرار نگرفته و به لطف حمایت های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، آزادانه در حال سفر به کشورهای مختلف است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، «اگنس کالامارد»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی با اعتراض به چنین وضعی اعلام کرده، عربستان در نقض عدالت در پرونده مربوط به قتل جمال خاشقجی، جهان را با خود همدست کرده است...ریاض آزادی بیان را نقض، روابط کنسولی را تهدید و در منافع جامعه بین المللی مداخله کرده است... بسیار ناراحت کننده است که تاکنون واکنش بین المللی اندکی، به صورت قانونی، سیاسی یا دیپلماتیک، نسبت به این مسئله صورت گرفته است.»
بن سلمان خاشقجی را کشت
کالامارد تاکید کرد جمال خاشقجی توسط عوامل دولت عربستان که همه امکانات را برای ارتکاب به این جنایت آماده کرده بودند به قتل رسید. وی همچنین بیان داشت که قتل خاشقجی درواقع بر عهده دولت عربستان است. براساس آنچه در گزارش کالامارد آمده، مجازات مربوط به قتل خاشقجی باید در رابطه با ولیعهد عربستان و اموال شخصی وی در خارج اعمال شود. کالامارد در ادامه این گزارش خاطرنشان کرده که ریاض باید در مقابل افکار عمومی از خانواده قربانی عذرخواهی کرده و دیه وی را به خانواده‌اش بپردازد اما او حتی حاضر به عذرخواهی هم نشده است.
نماینده ویژه تحقیقات سازمان ملل در زمینه اعدام‌های فراقانونی پیش از این نیز گزارش خود در خصوص قتل جمال خاشقجی را به شورای حقوق بشر در ژنو ارائه کرده بود. پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه رسید که قتل جمال خاشقجی یک اقدام غیرقانونی با قصد قبلی بوده و مقامات بلند پایه عربستان در این باره مسئولند. در این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل خواهان آن شد که تمامی کسانی که در این ارتباط نقش داشته و شناسایی شده اند، مسئولیت خود را بپذیرند. نماینده ویژه تحقیق سازمان ملل همچنین گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، باید برای قتل خاشقجی مورد بازجویی قرار گیرد.