kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

حماس: نباید سوریه را رها می‌کردیم درهای این کشور همیشه روی فلسطینی‌ها باز بود

عضودفتر سیاسی جنبش حماس، خروج سران و اعضای این جنبش از سوریه در سال 2011 را اقدامی نادرست دانست و گفت که حماس در صدد تقویت مجدد روابط با دمشق است.

«محمود الزهار» اظهار داشت: فکر می‌کنم تلاش‌هایی برای ازسرگیری روابط میان حماس و سوریه در جریان است... «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، قبل از بحران، همه درِ‌ها را به روی ما باز کرده بود، در سوریه رفت و آمد داشتیم، همان گونه که در فلسطین می‌آمدیم و می‌رفتیم. ناگهان و در پی بحران سوریه، این روابط فروپاشید. شایسته این بود که سوریه را رها نمی‌کردیم و له یا علیه آن، اقدامی نمی‌کردیم.
الزهار سپس تأکید کرد، روابط میان حماس و سوریه با ریاست‌جمهوری «بشار اسد» به مرحله واقعا پیشرفته‌ای رسیده بود... زمانی که در سال ۲۰۰۶ وزیر خارجه فلسطین (دولت حماس در غزه) بوده ام، در داخل دفتر بشاراسد (طی دیدار با او) تصمیم‌های مهمی گرفته شده که از جمله آنها، استقبال از آوارگان فلسطینی در مرز‌های اردن و عراق بوده است و بشار اسد لحظه‌ای در برآورده کردن درخواست من، تردید نکرده بود.
این عضو حماس گفت: سوریه درهایش را نه تنها به روی حماس، بلکه به روی تمام گروه‌های فلسطینی باز کرده بود و ما باید حرف حق و راست را بگوییم، حتی اگر به مذاق عده‌ای خوش نیاید.
الزهار ادامه داد: زمانی که برخی کشور‌های خلیج (فارس) اسرائیل را تأیید می‌کنند، چه چیزی مانع همکاری میان کشور‌های‌اشغال شده (فلسطین، سوریه و لبنان) می‌شود؟
در پی اخراج برخی از رهبران حماس توسط اردن در سال ۱۹۹۹، دولت سوریه از آنها استقبال کرده بود. اما با آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، برخی از رهبران حماس سوریه را ترک کرده و دفتر این جنبش را نیز در دمشق بسته‌اند. این اقدام حماس، نارضایتی مقامات دمشق را به دنبال داشته است.
علاوه‌بر الزهار، دیگر رهبران حماس نیز بر عزم این جنبش برای ازسرگیری روابط با سوریه تاکید کرده‌اند.
آمریکا: در سوریه می‌مانیم
«جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه، بعدازظهر سه‌شنبه وارد پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق دیرالزور (شرق سوریه) شد.
 وی در جریان نشستی، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه باقی خواهند ماند.
فرستاده ویژه آمریکا همچنین ادعا کرد: آمریکا در صدد جذب نیروی زمینی کشورهای ائتلاف است، تا با گروه تروریستی داعش مبارزه کنند! جفری در حالی صحبت از مبارزه با داعش می‌کند که این گروه تروریستی تقریبا در سوریه ریشه‌کن شده است.
تصمیم انگلیس و فرانسه
یک مقام وابسته به دولت آمریکا به «فارین پالیسی» گفت: انگلیس و فرانسه که نیروی زمینی در سوریه دارند، متعهد به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروهای خود در این کشور شده‌اند.
به گزارش ایسنا، علاوه‌بر این دو کشور، ایتالیا نیز در آستانه تصمیم گیری اعزام نیروی بیشتر به سوریه قرار دارد و چند کشور حوزه بالکان و بالتیک هم با اطمینان تقریبی قرار است تعداد کمی از سربازانشان را بفرستند.
درخواست پرداخت غرامت
دیده‌بان حقوق بشر از ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش به رهبری آمریکا خواست، به قربانیان غیرنظامی حملات این ائتلاف در سوریه، غرامت پرداخت کند.
دیده‌بان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود آورده است: بازپرسان مستقل اعلام کرده‌اند که از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون، دست کم ۷۰۰۰ غیرنظامی در عراق و سوریه کشته شده‌اند.
طبق اعلام دیده‌ بان حقوق بشر، علیرغم پایان یافتن جنگ علیه داعش، اما همچنان درد و رنج غیرنظامیان متضرر از حملات ائتلاف بین‌المللی ادامه دارد.