kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
در پی افشای پیام‌های ضدآمریکایی سفیر انگلیس

تنش بین آمریکا و انگلیس به اوج رسید‌ واشنگتن از مذاکرات تجاری برگزیت خارج شد

در پی افشاگری «دیلی میل» درباره اظهارات ضدآمریکایی سفیر انگلیس در واشنگتن، تنش‌ها بین دو کشور به اوج خود رسیده طوری که خبر رسیده، واشنگتن مذاکرات اقتصادی «برگزیت» را با لندن لغو کرده است. سفیر انگلیس ترامپ را «بی منطق» و «ناکارآمد» خوانده بود.



سرویس خارجی-


ابتلای ترامپ به بیماری روانی خودشیفتگی آن هم از نوع حاد آن این روزها تبدیل به عاملی در تشدید تنش‌ها بین انگلیس و آمریکا دو متحد قدیمی شده است. ترامپ معمولاً بدون توجه به عرف دیپلماتیک، واکنش‌های بسیار تندی به هر گونه انتقاد‌اشخاص از خودش، نشان می‌دهد و در مقابل از کسانی که او را تأیید می‌کنند با اظهاراتی مبالغه‌آمیز تمجید می‌کند.
تا اینکه روزنامه «دیلی‌میل»  یکشنبه گذشته اعلام کرد اسنادی محرمانه از مکاتبات میان سفیر انگلیس و دفتر نخست‌وزیری این کشور به دست آورده که نشان می‌دهد، سفیر انگلیس در این مکاتبات، ترامپ را «بی‌منطق، دمدمی‌مزاج و ناکارآمد» توصیف کرده است.
به دنبال این رسوایی، ترامپ هم بیکار ننشست و سفیر انگلیس را «بسیار احمق» و عملکرد ترزا می‌در برگزیت را «احمقانه» خواند: «من سفیر را نمی‌شناسم اما به من گفته شده که او بسیار احمق است. به او بگویید که آمریکا در حال حاضر در مقایسه با کل دنیا بهترین اقتصاد و ارتش را دارد و در هر دو زمینه در حال بزرگ‌تر، بهتر و قوی‌تر شدن است. ممنون آقای رئیس‌جمهور!»  ترامپ روز سه شبه نیز در توئیتی نوشت: «سفیر حواس‌پرتی که انگلیس به ایالات متحده قالب کرده کسی نیست که ما از او خوشمان بیاید، آدم بسیار احمقی است. او بهتر است با کشورش و نخست‌وزیر ترزا می‌درباره مذاکرات شکست‌خورده برگزیت صحبت کند و خیلی از انتقادات من از نحوه مدیریت آن ناراحت نباشد».
بر اساس گزارش‌ها ترامپ حتی مذاکرات برگزیت با انگلیس را نیز لغو کرده است. یک منبع آگاه از دولت ترامپ به هفته‌نامه «واشنگتن‌ اگزمینر» گفته،
«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا، نشست‌های برنامه‌ریزی شده با «لیام فاکس» وزیر بازرگانی انگلیس را تنها به این دلیل که احتمالاً «داروش» (سفیر انگلیس در آمریکا) نیز در آن حضور خواهد یافت، لغو کرد. این منبع در ادامه افزود که افشاگری اخیر «شکافی» را در کاخ سفید به وجود آورده است که این شکاف همچنان رو به بیشتر شدن می‌رود. قرار بود نمایندگان آمریکا و انگلیس در مذاکرات تجاری خود درخصوص برگزیت، در ارتباط با موضوعات تجاری مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که احتمالاً 31 اکتبر (9 آبان) انجام می‌گیرد، گفت‌وگو کنند. آخرین خبرها حاکی است، سفر انگلیس در آمریکا با تشدید بحران دو کشور، استعفا کرده است.
واکنش انگلیس
«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه به سخنان تند «دونالد ترامپ»، علیه «ترزا می»، نخست‌وزیر و «کیم داروش»، سفیر این کشور در واشنگتن واکنش نشان داد. « هانت» در توئیتر، «دونالد ترامپ» را خطاب قرار داد و نوشت: «دوستان، با هم صریح صحبت می‌کنند، من هم همین کار را انجام دهم: این اظهارات درباره نخست‌وزیر ما و کشور من توهین‌آمیز و نادرست هستند.»
هانت در ادامه نوشته است: «شما گفته‌اید بین آمریکا و انگلیس عالی‌ترین ائتلاف برقرار است، من هم با شما موافقم، اما متحدان باید با احترام با یکدیگر صحبت کنند، همان‌‌‌ رویه‌ای که ترزا می‌همیشه در قبال شما پیش گرفته است. سفرا توسط دولت انگلیس منصوب می‌شوند و اگر من نخست‌وزیر شوم، سفیرمان در سمتش باقی خواهد ماند». سخنگوی ترزا می‌نیز در پاسخ به توئیت‌های ترامپ تاکید کرد این دولت انگلیس است که تعیین می‌کند چه کسی سفیر باشد. بر خلاف جرمی هانت «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس و نامزد تصدی پست نخست‌وزیری این کشور از حمایت سفیر این کشور در آمریکا خودداری کرد! ترامپ قبلا گفته دوست دارد جانسون نخست‌وزیر انگلیس شود!