kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹

شناورهای کلاس حیدر به ناوگان ناجا پیوستند

شناورهای کلاس «حیدر» با حضور وزیر دفاع و فرمانده ناجا در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ناوگان شناوری مرزبانی نیروی انتظامی پیوستند.



شناورهای کلاس حیدر با فرم بدنه و قابلیت هیدرودینامیکی بالا در دریای مواج دارای تعادل و تحرک است.
این شناور حتی در زاویه ۱۸۰ درجه هم دارای قابلیت حفظ تعادل و غرق نشدن بوده که برای ماموریت‌های جست‌و‌جو و نجات، گشت و کنترل و بازرسی دریایی کاربرد دارد.
این شناورها بومی شده کلاس جهانی شناورهای امداد و نجات بوده که قابلیت فنی آن مانند سرعت برد دریانوردی و قابلیت حرکت در موج آن ارتقاء یافته است.
طول این شناور ۱۹ و سه دهم متر، چهار و ۶ دهم متر عرض، ۲ و هشت دهم متر ارتفاع، یک و ۲ دهم متر ارتفاع عرشه اصلی و آبشخور و ۳۵ گره دریایی (۷۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت دارد.
ساخت این شناور سال ۹۶ آغاز شده بود که بر روی آن ۱۲۸ هزار نفرساعت، ۱۱ هزار فعالیت اجرایی کار شده و ۵۱۰ سامانه مکانیکی، تاسیساتی، الکترونیکی، ناوبری و مخابراتی نصب و اجرا شده است.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه در این مراسم گفت: همه مراحل طراحی و ساخت این شناور بدست متخصصان توانمند کشورمان در این سازمان انجام شده است.
امیر دریادار امیر رستگاری ادامه داد: شناورهای کلاس حیدر متناسب با ماموریت‌های دریایی و نیاز مرزبانی ساخته شده که هم در آب‌های کم عمق و هم نیمه عمیق و عمیق دریایی قابلیت براساس سرعت تعریف شده را دارد.
وی بیان داشت: صندلی‌های جاذب ارتعاش و شوک این شناورها می‌تواند سرنشین‌ها را در شرایط طوفان دریایی حفظ کند و ساخت شناور کلاس حیدر موجب ۲۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور شده است.
وی یادآور: افزون بر ۷۰ درصد تجهیزات استفاده شده در این شناور داخلی بوده و سامانه‌های ناوبری و کمک ناوبری آن هم از قابلیت‌های این شناور است که با ورود آن به تجهیزات مرزبانی موجب افزایش توان رزمی در آب‌های دریایی می‌شود.
وی افزود: ۳۰ مرکز پژوهشی، دانشگاهی، دانش‌بنیان و متخصصان دریایی صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی در این زمینه همکاری داشته‌اند.