kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
واکنش‌های جهانی به تصمیم برجامی ایران

ناقضان برجام: ایران باید به تعهدات خود کاملا عمل کند!

ایران در گام دوم از کاهش تعهدات برجامی افزایش سطح غنی‌سازی به بیش از 3/67 را آغاز کرد و این موضوع به سرعت در تمام رسانه‌های دنیا بازتاب داشت اما طنزتلخ ماجرا آنجا بود که برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی که خود به تعهداتشان عمل نکرده‌اند از ایران خواسته‌اند تا به تعهداتش به‌طور کامل عمل کند!

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری امروز خود تصمیمات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی پس از پایان مهلت 60 روزه به اروپا را اعلام کردند.
همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی، طی این نشست خبری در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار و تشریح شد. این نشست خبری بازتاب فراوانی در رسانه‌های فارسی زبان دولتی داشت، به‌طوری که تیتر یک خود را به آن اختصاص دادند.
اگر به راستی کشورمان بخواهد در برابر آمریکا و اروپا اقدام متقابل انجام دهد باید از برجام خارج شود. حال در برابر نقض فاحش برجام و عمل نکردن به تعهدات توسط غربی‌ها و سپس خروج آمریکا از برجام ایران تنها به افزایش سطح غنی‌سازی به بیش از 3/67 درصد را با هوچی‌گری و شارلاتان بازی چنان بزرگ نشان می‌دهند تا ایران گام بعدی را برندارد.
پلیس بد مذاکرات محکوم کرد!
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، افزایش سطح غنی‌سازی ایران را محکوم کرد. رویترز هم اعلام کرده که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه تصمیم ایران را برای زیرپا گذاشتن تعهدش در برجام و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم محکوم کرد.
به گزارش رویترز یکی از مقام‌های کاخ الیزه گفت که ماکرون، اقدام ایران را «فراتر از محدودیتهای مورد توافق» در برجام خوانده است.
«یووال‌اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را متعادل (محدود) ارزیابی کرد.
وی در عین حال مدعی شد که این اقدام نقض محدودیت‌های اعمال شده در برجام است و نشانه‌ای از تمایل ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای!
او در این‌باره ادعا کرد: اگرچه این افزایش در حال حاضر متعادل است اما (به هر حال) ایران شروع به افزایش و شکستن محدودیت‌هایی کرده که بر غنی‌سازی اورانیوم اعمال شده بود. این به معنای کنار زدن خطوط قرمز مورد توافق است و اینکه ایران حرکتی را که البته آسان نیست به سوی (برخورداری) از سلاح هسته‌ای آغاز کرده است.
روسیه: اقدامات برجامی ایران را
درک می‌کنیم
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در واکنش به اقدامات جدید برجامی ایران اظهار داشت: تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم قابل انتظار بود و این کشور با شفافیت رفتار می‌کند.
وی با بیان این مطلب افزود: ما اقدامات جدید ایران را درک می‌کنیم و این کشور را تشویق می‌کنیم که تصمیماتی اتخاذ نکند که باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شود.
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز یکشنبه در واکنش به آغاز گام دوم از اقدامات برجامی ایران گفت: از تصمیم ایران درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم مطلع هستیم. بازرسین آژانس که در ایران مستقر هستند به محض راستی‌آزمایی تحولات اعلام شده؛ این موضوع را گزارش خواهند کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به گام دوم برجامی ایران در پاسخ به بدعهدی آمریکا و تعلل اروپایی‌ها دیروز یکشنبه اعلام کرد: از گام‌های اخیر ایران نگران بوده و از این کشور می‌خواهیم تا به تعهداتش در برجام بازگردد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: این‌گونه اقدامات تضعیف‌کننده برجام هستند. وی در ادامه از احتمال تشکیل کمیسیون مشترک برجام نیز خبر داد.
واکنش رسانه‌ها
بی بی‌سی فارسی از همان لحظات آغازین نشست، بصورت لحظه به لحظه و در قالب خبر فوری به انعکاس آن پرداخت. لحظاتی پس از پایان این نشست، بی‌بی سی فارسی پس از تغییراتی در تیتر نخست خود، از عنوان«عراقچی: برای گام سوم و گام‌های بعدی کاملا برنامه‌ریزی کرده‌ایم» برای پایان بندی گزارش خود استفاده کرد.
یورونیوز با اختصاص خبری فوری به آن، از پایان مهلت ۶۰ روزه ایران و غنی‌سازی بالای 3/67% از لحظه پایان نشست خبر داد.
دویچه وله آلمان گزارش داد: از امروز غنی‌سازی بیش از 3/67% درصد آغاز می‌شود.
روزنامه پرتیراژ گاردین هم نوشت: ایران با اعلام اینکه از امروز غلظت غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد، برای دومین بار تعهدات برجامی خود را کاهش داد. ایران تهدید کرده است تعهدات برجامی را هر 60 روز یکبار کاهش خواهد داد.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد: ایران با بالابردن خلوص غنی‌سازی خود به بیش از 3/67درصد، برای بار دوم برجام را نقض کرد!
به کارگیری عبارت «نقض» در برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی طنز تلخی است که با آن مواجهیم. به عبارتی کشورهای غربی طرف برجام که خود به تعهداتشان پایبند نبوده و یا مانند آمریکا به‌صورت یک طرفه از برجام خارج شده‌اند به کشورمان که به تدریج و مرحله‌ای از تعهدات یک طرفه خود می‌کاهد برچسب «نقض برجام» می‌زنند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: ايران رسما اعلام کرد در چند ساعت آينده غنی‌سازی اورانيوم را فراتر از 3/67 درصد آغاز خواهد کرد.
 شبکه راشاتودی روسیه هم نوشت: ایران سطح غنی‌سازی خود را به سطحی فراتر از سقف مورد توافق در برجام افزایش داد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز نوشت: ایران با انتقاد از ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات خود در برجام، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالای 3/67 درصد افزایش داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: ایران اعلام کرد در حال افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به بالاتر از سقف برجام است.
شبکه الميادين نیز اعلام کرد: ايران ضمن اعلام افزایش سطح غنی‌سازی هشدار داد اگر در مهلت بعدی به راه‌حلی با اروپا دست پيدا نکند، گام سوم را برخواهد داشت.
شبکه الجزیره اعلام کرد: ایران اعلام کرد از این پس در غنی‌سازی اورانیوم به سطحی فراتر از سقف تعیین‌شده در برجام خواهد رفت.
وال‌استریت ژورنال: ایران اعلام کرد از روز دوشنبه اورانیوم را با غلظتی فراتر از آنچه در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تعیین شده، غنی خواهد کرد.
راشا تودی: ایران سطح غنی‌سازی خود را به سطحی فراتر از سقف مورد توافق در برجام افزایش داد.