kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

موج تازه کشتار در لیبی/ سازمان ملل محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل حمله هوایی اخیر به مرکز نگهداری پناهجویان در شرق پایتخت لیبی را محکوم کرد و از کشورهای خارجی خواست، صدور سلاح برای طرف‌های درگیر در این کشور و حمایت از آنها را متوقف کنند.



شورای امنیت سازمان ملل دیروز با صدور بیانیه‌ای، حمله هوایی اخیر به مرکز نگهداری پناهجویان در «تاجورا» واقع در شرق طرابلس را محکوم کرد.
شورای امنیت در بیانیه خود، نیروهای حفتر و نظامیان وابسته به «دولت وفاق ملی » مستقر در طرابلس را به کاهش تنش‌، برقراری فوری آتش بس، بازگشت به روند سیاسی تحت نظارت این سازمان و اجازه انتقال کمک‌های بشردوستانه فراخواند.این شورا همچنین از کشورهای عضو شورای امنیت خواست، قوانین تحریم‌ فروش سلاح به لیبی را رعایت کرده و در بحران این کشور دخالت نکنند.
حمله هوایی جنگنده‌ها به مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی در شرق طرابلس، که بامداد چهارشنبه رخ داده، مرگ 53 نفر و جراحت دست کم 130 تن را در پی داشته است. هر چند تا کنون کسی مسئولیت این بمباران را به عهده نگرفته، ولی از قراین و شواهد بر می‌آید که این بمباران کار نیروهای وابسته به ژنرال شورشی «خلیفه حفتر» بوده است.پیش از این هم «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، حمله فوق را به شدت محکوم کرده و خواستار تحقیقات مستقل شده بود.
اعزام گردان جدید برای حمله به طرابلس
گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» که تحت فرمان خلیفه حفتر قرار دارد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد، بنا به دستور این ژنرال، گردان جدیدی با تمامی تجهیزات جهت شرکت در عملیات‌ رزمی، عازم طرابلس شد. این نیروهای جدید در نبردهای «بنغازی» و «درنه» شرکت داشته و از تجربیات رزمی بالایی برخوردارند. حفتر حدود 70 روز قبل حمله به طرابلس را آغاز کرده، ولی هنوز نتوانسته است که این شهر را تحت کنترل خود درآورد. این حمله تا کنون جان حدود 1000 نفر را گرفته است.
حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی بوده و از حمایت عربستان، امارات، مصر و فرانسه برخوردار است.
خبر دیگر اینکه دولت ترکیه به منظور حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، قصد دارد هشت پهپاد را به این دولت تحویل دهد.