kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
یک هفته پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی رخ داد

آرامش و ثبات در بازارهای ایران/ التهاب وآشفتگی در بورس‌آمریکا

در شرایطی که یک هفته از سرنگونی پهپاد آمریکایی در خاک ایران می‌گذرد، بازارهای داخلی کشور همچنان آرامش قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند اما بورس آمریکا دچار التهاب شده است.



سرویس اقتصادی-

درست یک هفته از شکار پهپاد جاسوسی آمریکا در خاک ایران می‌گذرد، پهپادی که علیرغم تکنولوژی برجسته و قابل توجه آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دام افتاد و آمریکا مغلوب اصلی این اتفاق شد. در همین حال، نتایج این برخورد محکم با آمریکا طی هفته گذشته نه تنها زیان مالی برای ایران نداشته، بلکه برکات فراوان اقتصادی هم ایجاد کرده است.
رشد 14هزار واحدی بورس
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت شرایط بسیار خوبی را سپری کرد و شاخص با رشد قریب به 14هزار واحدی از 234 هزارو 879 واحد به 248 هزار و 577 واحد افزایش یافت. به عبارت دیگر تنها در طول یک هفته پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، شاخص بورس ایران که به نوعی ویترین اقتصادی کشور است نه تنها با افت و کاهش مواجه نشد، بلکه 14 هزار واحد هم
افزایش یافت. رشد قابل ملاحظه بورس نشان دهنده این واقعیت است که مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا نه تنها وضع بازارهای کشور را با شرایط بدی مواجه نمی‌کند، بلکه اگر بسترهای داخلی فراهم باشد، سبب رشد هم می‌شود. اتفاقات یک هفته اخیر بورس درس خوبی برای
عبرت گیری از مزایای اقتصادی مقاومت بود. البته شاید عده‌ای دلیل رشد این هفته بورس را نزدیکی به زمان برگزاری مجامع قلمداد کنند ولی فراموش نکنیم تاپیش از این علیرغم گزارش‌های مالی مثبت شرکتهای بورسی شاهد بودیم به دلیل التهابات سیاسی این گزارش‌ها تاثیری در شاخص نمی‌گذاشت و آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت
 مسائل سیاسی بود.
ثبات در بازار ارز و سکه
از سوی دیگر، نگاهی به وضعیت بازار ارز نیز نشان می‌دهد طی یک هفته‌ای که از شکار پهپاد می‌گذرد، قیمت دلار از 13 هزار و 104 تومان به 12 هزار و900 تومان رسیده؛ یعنی تقریبا ثابت مانده و حتی کاهش هم یافته است. موضوعی که در جای خود نشانه و علامت مهمی در اقتصاد ایران می‌باشد. بر همین اساس، نرخ سکه هم از چهار میلیون و 625 هزار تومان تا چهار میلیون و 630 هزار تومان نوسان اندکی داشت که این هم بیانگر ثبات بازار سکه است، ضمن اینکه قیمت انس جهانی هم در این بازه یک هفته‌ای با افزایش قیمت رو به رو شده بود که در جای خود قیمت سکه را افزایش می‌داد.
تحریم‌های جدید آمریکا نمایشی شده
این موارد در حالی است که پیش از این و در زمانی که نه تنها چنین عملیات مقتدرانه‌ای رخ نداده بود، و برعکس شاهد سیاست وادادگی و نیز اجرای برجام با آن همه عقب‌نشینی از توانمندی‌های هسته‌ای کشور بودیم بازارهای کشور از جمله ارز بسیار ملتهب بود و قیمت دلار نرخ 19 هزار تومانی را تجربه کرد و سکه نیز به پنج میلیون و 600 هزار تومان هم رسید.
در حقیقت تصوری که برخی جریان‌های رسانه‌ای برای تضعیف روحیه مردم و منفی نشان دادن اثر مقاومت بر شاخص‌های اقتصادی پمپاژ می‌کنند، در این مورد برجسته، کاملا ابطال شد.
تیر تحریمهای جدید کمانه کرد
جالب‌تر اینجاست که دوشنبه هفته جاری، تحریم‌های جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شد اما باز هم نتیجه آن برعکس خواست آمریکا بود! چنانچه شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ با 0/7 درصد ریزش در سطح ۲۸ هزار و ۳۰۵.۳۱ واحد بسته شد و شاخص «کامپوزیت» بورس شانگهای با ریزش مشابه تا سطح ۲۹۸۶.۴۷ واحد عقب نشست. در همین زمینه، پس از آنکه ترامپ گفت کشورهایی مثل ژاپن که وابستگی زیادی برای تأمین نفت خود از خلیج‌فارس دارند باید هزینه بیشتری برای امنیت این مسیر بپردازند، شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو با 0/2 درصد کاهش به ۲۱ هزار و ۲۴۱.۲۸ واحد رسید.
همچنین پایگاه خبری رویترز اعلام کرده، تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد مقام‌های ارشد ایران باعث ریزش بیش از پیش دلار در جهان شده است.
تاثیر نامناسب تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران بر بازار‌های بین‌المللی در شرایطی رخ داده که تاثیر منفی این تحریم‌ها دیگر در اقتصاد ایران کارا نیست. چنان‌که پتر هارل، تحلیل‌گر مؤسسه «مرکزی برای امنیت جدید آمریکا» گفته است: دولت ترامپ به وسیله تحریم‌ها بخش بزرگی از منابع درآمدی صادراتی ایران را هدف قرار داده است، با این حال با توجه به چیزهای کمی که برای تحریم باقی مانده است تحریم‌های آمریکا بیش‌تر نمایشی هستند و جنبه سمبولیک دارند.
وضعیت قرمز بورس آمریکا
همچنین خبرگزاری فارس دیروز به نقل از رویترز اعلام کرد شاخص‌های سهام وال‌استریت آمریکا با یکجا فروشی سهام‌های تکنولوژی و فن‌آوری، روند کاهشی به خود گرفت.
در همین حال سه شاخص عمده بازار سهام آمریکا نیز جلسه گذشته را قرمزپوش به پایان بردند زیرا رئیس‌فدرال رزرو آمریکا تحت فشارهای شدید دونالد ترامپ به دنبال کاهش نرخ بهره در این کشور است. در این میان نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین هم به کاهش امیدواری سرمایه‌گذاران دامن زده است. هفته گذشته یک امیدواری ایجاد شد که در دیدار روسای جمهور دو کشور چین و آ‌مریکا در حاشیه اجلاس G20 تنش‌های تجاری دو کشور کاهش یابد اما اعمال تحریم‌های جدید آمریکا روی کالاهای چینی باعث شد این  امیدواری تا حدود زیادی رنگ ببازد. براساس گزارش رویترز شاخص داوجونز با 0/67 درصد و 179.32 واحد کاهش به 26 هزار و 548 واحد رسید. توز، تحلیل‌گر بازار گفت: «تضعیف ارزش سهام بازار نشان می‌دهد که مردم آمریکا از بازار بورس خارج می‌شوند.»