kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
راشاتودی:

بحران نفتی قیمت نفت را به 300 دلار می رساند

پایگاه خبری راشاتودی اعلام کرد در صورت بروز بحران نفتی در منطقه، قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.




به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، طبق گفته شبیر رزوی، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی، یک درگیری نظامی بین آمریکا و ایران قیمت نفت را بالا می‌برد و ذخایر جهانی را کاهش می‌دهد. اینها همه مطمئناً در دستان  واشنگتن است. آمریکا می‌داند افزایش قیمت نفت تاثیر تکان دهنده‌ای بر اقتصاد جهان دارد. وی افزود: طبق اطلاعات تحلیل گران بین 25 تا 40 درصد نفت جهان از این گذرگاه 29 کیلومتری عبور می‌کند که بین عمان و ایران قرار دارد. این گلوگاه بسیار مهم تاثیری بزرگ بر اقتصاد جهان دارد. ما هنوز از بحران مالی 2008 بیرون نیامده ایم ولی به محض بالا گرفتن بحران نفتی، تاثیری قابل توجه خواهد گذاشت.
برخی اقتصاددان‌ها میگویند اگر یک بحران تمام عیار در منطقه اتفاق بیفتد، قیمت نفت به 150 تا 300 دلار در هر بشکه می‌رسد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد می‌توان تصور کرد چه تاثیری بر بازار جهانی می‌گذارد؛ بازار سهام سقوط می‌کند و اقتصاد جهان با انواع چالش‌ها روبرو می‌شود و مطمئنا اروپا تحمل ادامه این افزایش را نخواهد داشت.
همچنین خبرگزاری فارس نیز به نقل از رویترز اعلام کرد پس از اینکه ذخایر نفت خام آمریکا بیش از انتظار کاهش یافت، قیمت نفت نزدیک به دو درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم در نزدیک به یک ماه گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت با 1.18 دلار افزایش 66.23 دلار فروخته شد. نفت برنت 1.8 درصد افزایش ارزش را ثبت کرد.
نفت خام آمریکا با 1.29 دلار افزایش 59.9 دلار معامله شد. این نوع نفت افزایش 2.16 درصدی را در معاملات امروز ثبت کرد. به گفته تحلیلگران، این افزایش‌ها بیشتر به علت آمار موسسه آمریکن پترولیوم بود که از یک کاهش در ذخایر نفت خام آمریکا خبر داد.
ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 21 ژوئن 7.5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 474.5 میلیون بشکه رسید که در مقایسه با انتظارات تحلیلگران برای کاهش 2.5 میلیون بشکه‌ای، بیشتر است. استفان اینس، تحلیلگر بازار گفت: قیمت نفت پس از گزارش آمریکن پترولیوم افزایش یافت. قیمت نفت به علت تشدید تنش‌ها در غرب آسیا هم افزایش یافت اما انتشار گزارش کاهش ذخایر آمریکن پترولیوم، سیگنال قوی برای بازار انرژی است.