kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
مروری بر فهرست پهپادهای شکارشده آمریکایی توسط ایران

شکار پهپاد؛ تخصص ایران از آرکیو ۱۷۰ تا تریتون




مسعود اکبری
ماجرای شکار پهپادهای آمریکایی توسط غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سریالی تماشایی بدل شده است.
RQ-170 آمریکایی،سیمرغ و صاعقه ایرانی
در آذرماه سال 90، اتفاقی بسیار مهم در صدر اخبار جهان قرار گرفت. نیروی هوافضای سپاه پاسداران، یک فروند پهپاد پیشرفتهRQ-170 ملقب به جانور قندهار- را شکار کرد.
با اثبات آمریکایی بودن این پهپاد و موفقیت بی‌نظیر نیروهای مسلح ایران در شکار آن، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رسماً اعلام کرد که از ایران خواسته که آن را به آمریکا بازگرداند اما مقامات ایران در پاسخ به این درخواست، صراحتاً گفتند که هرگز این پهپاد متجاوز را به آمریکا پس نمی‌دهند.
این پهپاد هم‌اکنون در ایران، با رمزگشایی از تمام اطلاعاتش، مهندسی معکوس شده و سپاه توانسته تاکنون 2 مدل از این پهپاد را به‌نام‌های «سیمرغ و صاعقه» رسماً تولید و رونمایی کند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران- آبان 93- گفت:«اگر تحریم‎های آمریکا علیه ایران برداشته شود، شاید یک نمونه ایرانی RQ-170 به آمریکا بدهیم.»
ScanEagle آمریکایی، یسیر ایرانی
آذر ماه سال 91 یک فروند پهپاد آمریکایی به‌نام اسکن ایگل (ScanEagle) به اسارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج‌فارس بود، به‌محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.
این پهپاد با 1/19 متر طول و 3/05 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن، برای پرواز نیاز به باند ندارد و در‌عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در ارتفاع پایین بازیابی می‌کند. این پهپاد از جمله پرنده‌های مورد استفاده توسط نیروی دریایی آمریکاست.
با تلاش متخصصان ایرانی، این پهپاد پیشرفته آمریکایی در بهمن ماه 91 مهندسی معکوس و در نیروهای مسلح کشورمان با نام «یسیر» به تولید انبوه رسید.
شکارِ هرمس
در شهریور 93، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند پهپاد جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.
پهپاد هرمس در حوالی منطقه نطنز در استان اصفهان سرنگون شد و حالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته یک نمونه ایرانی و با فناوری متفاوت از آن را طراحی و تولید کند.
هرمس یک پهپاد نه چندان بزرگ است که داده‌های نظامی و اکتشافی را به صورت واقعی بدون اینکه متاثر پردازش‌های خاصی شود، در اختیار پایگاه‌ زمینی خود قرار می‌دهد.
توانایی حمل تجهیزات به میزان 150 کیلوگرم باعث شده تا این پهپاد جهت عملیات‌های ISTAR با قابلیت رله کردن ارتباطات در انواع ماموریت‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.
MQ1c آمریکایی، شاهد 129 ایرانی
در مهرماه سال 95 نیروی هوافضای سپاه پاسداران، تصاویری از یک پهپاد پیشرفته و غنیمتی را منتشر کرد که نام آن را MQ1c - ملقب به عقاب خاکستری- معرفی و اعلام کرد که این پهپاد متعلق به آمریکا است.
ماموریت جمع‌آوری و شناسایی سیگنال‌های الکترونیک، حمل رادار نقشه برداری سری SAR، حمل پادهای مخصوص جنگ الکترونیک برای مقابله با مواردی چون بمب‌های کنار جاده‌ای و حمل تسلیحاتی مثل موشک هلفایر برای عملیات رزمی هوا به سطح از جمله مهم‌ترین توانایی‌های پهپاد MQ-1C محسوب می‌شود. راداری که توسط این پهپاد حمل می‌شود مدل STARLite ساخت شرکت نورثروپ گرومن است.
متخصصان ایرانی توانستند با استفاده از دانش کسب شده از این پهپاد، کشورمان را صاحب یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های رزمی خود یعنی شاهد 129 کنند.
RQ7 آمریکایی، شادو 200 ایرانی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مهرماه 95 از یک فروند پهپاد جاسوسی شکارشده آمریکایی به نام RQ7 رونمایی کرد.
آرکیو7 آمریکایی یا همان شادو 200ایرانی، با موتور روتوری 28 کیلو واتی وانکل پرواز کرده و 4ساعت مداومت پروازی دارد. سپاه پاسداران توانسته این پهپاد را هم مهندسی معکوس و نمونه‌ای ایرانی از آن را تولید کند.
RQ11 ، کوچک‌ترین شکار
در نمایشگاهی که مهرماه سال 95 توسط سپاه پاسداران برپا شد، یک فروند پهپاد آرکیو11 (AeroVironment RQ-11 Raven)غنیمتی نیز رونمایی شد. این پهپاد هم همچون دیگر پهپادها، آمریکایی است و در دام نیروی هوافضای سپاه گرفتار شده است.
این پهپاد، دست‌پرتاب بوده و نخستین به‌کارگیرنده آن، ارتش آمریکاست.
غول 200 میلیون دلاری، آهن پاره شد
بامداد پنج‌شنبه- 30 خرداد 98- نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی اقتدارآفرین، پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکاییMQ4c  موسوم به تریتون را که با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، با سامانه بومی «سوم خرداد» منهدم کرد.
از جمله ویژگی‌های بارز این پهپادئ 200 میلیون دلاری، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به‌طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه‌برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.
در سال‌های اخیر، بارها و بارها دست قدرت حق از آستین فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح بیرون آمد و با اعتماد به وعده الهی و مجاهدت خستگی ناپذیر و اعتماد به نیروی جوان، مومن و انقلابی، پهپادهای فوق مدرن آمریکایی به چشمان همیشه بیدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شد.