kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵

امارات؛ همسایه جنوبی یا آشیانه کرکس ها؟



محمد حسین حمزه
انهدام4C ـ RQ سایه‌ای از توان دفاعی ایران را به رخ کشید و برگ تازه‌ای از پیروزی‌های محور مقاومت مقابل محور شرارت رو کرد، آشیانه این پهپاد جاسوسی به اصطلاح رادار‌گریز پایگاه آمریکایی الظفره در امارات است. این پایگاه دو باند اصلی با طول نهایی 4200 متر دارد و در منطقه «مصفح» در فاصله ۳۲ کیلومتری از ابوظبی واقع شده است. الظفره با سواحل ایران 250 کیلومتر فاصله دارد. علاوه‌بر آمریکا، فرانسه هم در آن هواپیما دارد. گفته شده الظفره دارای 50 آشیانه سایه بانی و تعداد زیادی آشیانه بتنی است و حدود ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی همراه با جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی در این پایگاه هوایی مستقر هستند. به گفته یک خلبان اف 22 آمریکا، این مرکز با مرکز عملیات مشترک هوایی در پایگاه العدید قطر در تماس است تا ابهامات و ناهماهنگی‌ها را در حوزه مسئولیت سنتکام (ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی) به حداقل برساند. اختصاص این پایگاه هوایی به آمریکا تنها اقدام خائنانه امارات علیه ایران نیست. مقامات امارات که هم‌پیمان واشنگتن در حمایت از گروه‌های تروریستی و بی‌ثبات‌سازی منطقه‌اند و خون مردم عراق و سوریه و یمن از دستشان می‌چکد، در سطح منطقه و در مجامع بین‌الملل گستاخی‌های وسیعی علیه ایران به خرج می‌دهند.
عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، اسفند 97 در افتتاحیه نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: از ایران می‌خواهیم که در سیاست‌های خود بازنگری کرده و در امور کشورها دخالت نکند و گسترش هرج‌و مرج و فرقه‌گرایی را متوقف کند.[!]
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور وزارت خارجه امارات نیز آبان 97 با ادعای اینکه اقدامات ایران ثبات منطقه را تهدید می‌کند! خواستار تقویت اقدامات ضدایرانی کشورهای غربی علیه ایران شد و از اقدام دولت آمریکا در برگشت تحریم‌ها علیه تهران قدردانی کرد! وی همچنین در توییتی پس از حمله وحشیانه و تروریستی به مراسم رژه اهواز، به یاوه‌سرایی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره کشاندن معرکه به داخل ایران‌اشاره و از افزایش آن حمایت کرد.
به همین قرار، یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن، مرداد 97 در گفت‌وگو با VOA بر حمایت کشورش از اقدام آمریکا در تحریم ایران تأکید کرد و مدعی شد که ایران همواره از گروه‌های تروریستی و نائبانش در منطقه حمایت مالی کرده و آنها را تأمین مالی کرده است.» او همچنین گفته بود لازم است رفتارهای ایران برایش تبعات داشته باشد! گزافه‌گویی‌های مقامات امارات در شرایطی است که آنها و آل‌سعود ستون مالي گروه‌های تروریستی‌اند.
این گستاخی‌ها آنقدر آشکار و بی‌محابا بود که تیرماه سال گذشته وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به امارات بعد از دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات، اقدامات ضدایرانی این دو را ستود.
غلط‌های زیادی امارات به همین‌جا ختم نمی‌شود. سال 92 امارات حدود 500 ايراني را که بالاي 25 سال سابقه اقامت در امارات دارند، طی چند ماه لغو اقامت و اخراج کرد. مهر 94، امارات بیست و دو معلم ایرانی در العین را احضار و پس از ضبط پاسپورت‌های آنان، 9 معلم مرد را زندانی کرد. سرپرست مدارس ایرانی هم که برای پیگیری وضعیت این معلمان به العین رفته بود، بازداشت شد. امارات همچنین مدارس ایرانی در شهرهای العین، ابوظبی و شارجه را تعطیل کرد. این پادوی آمریکا به همراه عربستان با پول‌های بادآورده نفتی از اندیشکده‌های ضدایرانی از جمله بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که تمرکز آن بر پژوهش‌های ضد ایران و حزب‌الله است، حمایت مالی می‌کند. بستن حساب‌های تجار ایرانی از دیگر اقدامات امارات است که جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر دارد.
حاکمان فکسنی عربستان و امارات که در بلاهت مشترکند، برای روزی که ایران بخواهد بابت گستاخی‌هایشان درس فراموش نشدنی به آنها بدهد، روی آمریکا حساب باز کرده‌اند. آمریکایی که برگه‌های خود را در منطقه از دست داده است، کشتی نظامی‌اش در غرب آسیا به گل نشسته، خرج هفت تریلیون دلاری‌اش در منطقه دود هوا شده و رئیس‌جمهورش در تاریکی و با هواپیمای چراغ خاموش به عراق می‌آید. ترامپ در پاسخ به درخواست همین‌ زانو زدگان مقابلش، برای برخورد با عاملان انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان، گفته بود: «دریای عمان مهم نیست و انفجار کشتی‌ها هم اهمیت چندانی ندارد»! این پاسخ اما در حالی است که ترامپ اینها را مانند گاو شیرده گرفته و دوشیده! آمریکایی که مقامات عربستان و امارات از آن توقع حمایت دارند، حتی امروز که ایران غول جاسوسی‌اش را به آهن پاره تبدیل کرده، جرأت دست بردن روی ماشه ندارد. آن هم از الظفره که فروردین امسال پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان یعنی هواپیماهای اف-۳۵ آمریکا در آن فرود آمدند و بنا به گفته یک مقام نظامی آمریکا «این جنگنده‌ها قرار بود برای یک تمرین نظامی به امارات بروند، اما اکنون در حالت عملیاتی قرار گرفته‌اند، بدین معنی که اگر از جنگنده‌ها درخواست شود که در عملیات شرکت کنند، آماده عملیات خواهند بود!» حتی همین حاکمان عربستان و امارات از واکنش انفعالی ترامپ در قبال ضرب شست سپاه گلایه کردند!
آنها باید تاوان سال‌ها حمایت از تکفیری‌ها، به خاک و خون کشیدن سوری‌ها و عراقی‌ها و یمنی‌ها و اقدامات متعدد ضدایرانی شان را بدهند و بدانند بهره‌مندی از ذخایر دلارهای نفتی پشتوانه‌ای برای درافتادن با اقتدار مثال زدنی ایران نیست. نیروها و پایگاه‌های آمریکا نه فقط در امارات بلکه در سراسر خلیج‌فارس و غرب آسیا و در بسیاری از نقاط دیگر دنیا در تیررس موشک‌های نقطه‌زن‌ ایران و انصارالله است. مقامات امارات از پنج‌شنبه شب، همزمان که روزها تن لرزه گرفته‌اند، شب‌ها با دست‌های آغشته به خون‌شان، کابوس نابودی می‌بینند.