kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
واشنگتن‌پست:

ترامپ مثل ببر غرش می‌کند مثل گربه ترسو عمل می‌کند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به عدم پاسخگویی دولت ترامپ به انهدام پهپاد متجاوز آمریکا از سوی ایران نوشت: این بخشی از ویژگی ترامپ است که همچون یک ببر غرش می‌کند اما همچون یک گربه ترسو عمل می‌کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به جدیدترین دروغ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص علت صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران‌ اشاره کرد و نوشت: ترامپ یک دروغگوی قهار است اما برخی از دروغ‌های وی قابل‌توجه‌تر از باقی دروغ‌هایش است. دروغ‌هایی که او درباره تغییر عقیده درباره حمله به ایران بعد از ساقط شدن پهپاد آمریکا گفت، کاملاً آشکار و گویا بود.
بامداد پنج‌شنبه گذشته، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون شد. بسیاری از تحلیل‌گران نظامی بر این باورند که اثبات توانمندی ایران در سرنگون ساختن چنین پهپادی معادلات نظامی را در منطقه تغییر داده است.
رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته درخصوص علت صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران در توئیتر خود نوشته بود: شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: «۱۵۰ نفر قربان». ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.
ترامپ، ببر توئیتری
واشنگتن‌پست سپس این‌گونه در استدلال اینکه ترامپ در این خصوص دروغ گفته است، نوشت، گزینه‌ای که در وهله اول ترامپ با آن موافقت کرد، اقدام نظامی علیه ایران در هنگام شب بود تا میزان تلفات کاهش یابد اما در نهایت آن‌طور که نیویورک‌تایمز گزارش کرد، ترامپ 10 دقیقه قبل از موعد حمله به ایران از تصمیم خود منصرف نشد بلکه دو ساعت قبل از آن از این تصمیم منصرف شد که حدود ساعت 19:00 بود.
این روزنامه آمریکایی ادامه داد: به‌طور خلاصه، ترامپ به واسطه دریافت اطلاعات جدید از تصمیم خود صرفنظر نکرد بلکه از انجام این کار دچار ترس شد و این بخشی از ویژگی ترامپ است که همچون یک ببر غرش می‌کند اما همچون یک گربه ترسو عمل می‌کند.
واشنگتن‌پست در بخشی از گزارش خود تأکید کرد که ترامپ یک ببر توییتری است که نمی‌توان تهدیداتش را چندان جدی گرفت.
پارس کردنش به نیش زدنش می‌چربد!
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره اتفاقات اخیر در درون کاخ سفید در ارتباط با تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران و لغو آن در دقایق آخر نوشت: برخی آن را یک تهدید توخالی دیگر از جانب رئیس‌جمهوری می‌دانند که پارس کردنش به نیش زدنش می‌چربد.
نیویورک‌تایمز در ادامه افزود: پاسخ‌های عمومی سیاستمداران غربی به ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، عمدتا محتاطانه بوده است و گاهی نیز مغشوش.
لازم به ذکر است که چندی پیش «هارولد رود» تحلیلگر آمریکایی در اظهارنظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شد،گفته بود: ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را به سان ببر کاغذی می‌بینند.
تکذیب حمله سایبری
سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر حمله سایبری به تأسیسات نظامی ایران را بی‌اساس خواند و گفت که آنها با طرح این ادعا می‌خواهند موفقیت ایران در سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور را خنثی کنند.
نقوی حسینی افزود: یکی از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه کشورمان برنامه‌ریزی برای حملات سایبری است که تعداد این حملات بسیار زیاد و به صورت مستمر بوده و به شیوه‌های مختلف طراحی می‌شود. آنها تلاش می‌کنند که در شبکه ارتباطی ما مشکلاتی ایجاد کنند اما توانمندی ما برای مقابله بسیار بالاست. ما ضمن خنثی کردن این حملات با آنها مقابله می‌کنیم و اجازه حمله را
نمی‌دهیم.
وی در ادامه گفت: ادعای آمریکایی‌ها در موفقیت در این حملات بی‌اساس است چون توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این حملات بسیار بالاست. ما اجازه نمی‌دهیم آرامش شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی به هم بخورد. آنها حملات زیادی را طراحی کردند اما به نتیجه نرسیدند.
عصبانیت عربستان و امارات از ترامپ
با گذشت چند روز از ساقط شدن پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکایی بر فراز خلیج ‌فارس توسط ایران، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه گفت قصد سفر به ریاض و ابوظبی را دارد.
به نوشته الجزیره، این سفر با هدف کسب رضایت و دلجویی از امارات عربی متحده عربی و عربستان سعودی صورت می‌گیرد. دو کشوری که به نظر می‌رسد از واشنگتن عصبانی هستند و انتظار داشتند که آمریکا در ازای ساقط شدن پهپاد خود، پاسخ ایران را بدهد.
«لقاء مکی» پژوهشگر مرکز پژوهش‌های الجزیره نیز در میزگردی در این شبکه گفت که امارات و عربستان سعودی بشدت از دولت ترامپ عصبانی هستند و پمپئو با هدف مرتب کردن اوضاع قرار است وارد این دو کشور شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» در اظهارنظری گستاخانه به تکرار مواضع ضدایرانی سعودی‌ها پرداخت و خواستار اعمال فشار آمریکا و دیگر کشورها بر ایران به منظور تغییر رفتار و سیاست‌های ایران شد.
کمیته چهارجانبه عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در بیانیه پایانی نشست خود در لندن از رفتارهای ایران که به ادعای آنها باعث بی‌ثباتی در منطقه شده، ابراز نگرانی کردند.
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس که اخیراً پیرو آمریکا بدون ارائه شواهد مستدل، ایران را به دست داشتن در حادثه دریای عمان برای حمله دو نفتکش‌ متهم کرده بود، بعد از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا نیز گفته که واشنگتن را در تقابل با ایران همراهی خواهد کرد.
قطعات پهپاد آمریکایی
در تور صیادان
به گزارش فارس، در پی انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا که بامداد 30 خردادماه امسال و پس از نقض حریم هوایی کشورمان، توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد، خبری درباره پیدا شدن قطعات دیگری از این پهپاد منتشر شده است.
 پیش از ظهردیروز (دوشنبه) قطعاتی از لاشه این پهپاد صید تور یکی از صیادان قشمی در استان هرمزگان شده است، اما تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.
محمد پرورش رئیس اداره شیلات شهرستان قشم در این خصوص گفت: این قطعات توسط صیاد به ساحل آورده شده و هماهنگی‌های لازم جهت تحویل آن به نیروهای امنیتی انجام شده است.
واشنگتن در موضع ضعف
«کوری بوکر» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای از دولت آمریکا به دلیل نداشتن یک راهبرد مشخص در قبال ایران به شدت انتقاد کرد.
بوکر که با ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: آمریکا در موضع ضعیف‌تری در برابر ایران و در یک انزوا قرار گرفته است.
این سناتور ایالت نیوجرسی اضافه کرد: هیچ‌گونه راهبردی (در قبال ایران) وجود ندارد. ما رئیس‌جمهوری داریم که به نظر می‌رسد این کار را شبیه یک برنامه تلویزیونی و در تلاش برای ساختن درامای بیشتر انجام می‌دهد و در تلاش است تا سیاست خارجی را با توئیت به پیش ببرد.
فریبِ مذاکره
«رابرت آینهورن» عضو تیم مذاکره‌کننده دولت پیشین آمریکا با ایران، در واکنش به رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در دعوت به مذاکره همزمان با اعمال تحریم می‌گوید که واشنگتن واقعا تمایلی به مذاکره ندارد.
آینهورن در مصاحبه با نشریه «وال‌استریت ژورنال» توضیح می‌دهد: دولت (ترامپ) در حال حاضر واقعا تمایلی به مذاکرات ندارد. (دولت ترامپ) می‌خواهد زمان بیشتری برای تحریم‌ها اختصاص دهد تا ایرانی‌ها را تا جایی مستاصل کند که مذاکره بر سر مفاد تسلیم‌ شدن (ایران) باشد.
برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهارنظری گستاخانه گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره توافقی است که موجب لغو تحریم‌ها شود ولی تهران باید برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را محدود کرده و همین طور دست از حمایت از نیروهای نیابتی خود بردارد.
کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند که هدف آمریکا از مذاکره، هیچ‌گاه توافق و معامله نیست، بلکه از نگاه آمریکا، مذاکره وسيله‌اي براي چيدن محصول فشارها است و نشستن پشت ميز مذاكره با آمريكايي‌ها يعني نقد كردن همان مواردي كه با فشار زمينه تحقق آن را فراهم كرده‌اند. به عبارت دیگر مذاکره از نگاه آمریکایی‌ها یعنی امتیازدهی یکطرفه کشور مقابل!
به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه خود در توئیتر نوشت: آمریکا نیازی ندارد که در منطقه {خلیج ‌فارس} باشد و ما امروز بزرگ‌ترین تولید‌کننده سوخت در جهان هستیم.
وی با طرح این پرسش که چرا ما باید از کشتی‌های کشورهای دیگر بدون دریافت چیزی محافظت کنیم، افزود: چین، ژاپن و کشورهای دیگر باید از کشتی‌های خود در تنگه هرمز محافظت کنند.
ترامپ در ادامه در اظهارنظری گستاخانه نوشت: درخواست آمریکا از ایران ساده است که عبارت است از عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای و عدم حمایت از تروریسم.