kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
حاجی دلیگانی در تذکر شفاهی:

نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مشخص شود

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در جلسه علنی دیروز گفت: در شرایطی که ما ۱۴میلیارد دلار را برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم، باید هر چه سریع‌تر نحوه توزیع کالاهای اساسی برای حل مشکلات معیشتی مردم و رفاه آنان مشخص شود.




جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. حسینعلی حاجی دلیگانی در این جلسه طی تذکری شفاهی، گفت: در قانون بودجه سال ۹۸، ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و کمک به حل مشکلات اقتصادی مردم در نظر گرفتیم تا کالاهای اساسی ارزان‌تر به دست مردم برسد. وی افزود: اگر قصد داشتیم مردم همچنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی خود دست و پنجه نرم کنند، دیگر نیاز به اصلاح قانون نبود و چنین مصوبه‌ای را به تصویب نمی‌رساندیم. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: در شرایطی که ما ۱۴ میلیارد دلار را برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم باید هر چه سریع‌تر نحوه توزیع کالاهای اساسی برای حل مشکلات معیشتی مردم و رفاه آنان مشخص شود.
به گزارش مهر، در این جلسه، حاجی دلیگانی همچنین در جریان بررسی بند «ب» طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی طی اخطار قانون اساسی، اظهار داشت: باید از ظرفیت صندوق توسعه ملی در راستای صدور مجوز و توسعه پالایشگاه‌ها استفاده کرد. لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: ما برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی جهت صدور مجوز برای توسعه پالایشگاه‌ها به مقام معظم رهبری نامه داده‌ایم که هنوز پاسخ نداده‌اند و زمانی که پاسخ ایشان را دریافت کنیم، در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کنیم.
لاریجانی در جریان بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، اظهار داشت: برخی از بندهای این طرح ابهام دارد و همچنین اصطلاحات موجود در این طرح به خوبی تعریف نشده است. در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۲ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی به کمیسیون انرژی موافقت کردند.
پرونده‌های اعاده اموال نامشروع مسئولان با اولویت بررسی می‌شود
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی (طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان) در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، دادگاه، پرونده‌های اعاده اموال نامشروع را با اولویت پرونده افرادی که دارای اموال نامشروع بیشتری هستند، بررسی می‌کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی شامل محیط‌بانان و جنگل‌بانان را به تصویب رساندند. محیط‌بانان و جنگل‌بانان با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشمول قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری شدند.
مدعیان مذاکره با کدام زبان می‌خواستند پهپاد آمریکایی را منهدم کنند
در این جلسه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در تذکری گفت: یک عده می‌گفتند زبان دنیا را بلد هستیم. زبان دنیا زبان قدرت است. وی افزود: قدرت نداشته باشیم آقای ماس به تهران می‌آید و شما را به سخره می‌گیرد و می‌گوید وقتی نمی‌توانید از میوه درخت برجام استفاده کنید، از سایه آن استفاده کنید. وی تصریح کرد: آقایانی که می‌گفتید زبان دنیا، زبان گفت‌وگو است و امروز عصر گفت‌وگو است نه موشک، تجاوز پهپاد آمریکایی به ایران را با کدام زبان گفت‌وگو می‌خواستید دفع کنید؟
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون اقدام پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با مهر،  از تدوین ۱۰ طرح برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های آمریکا خبر داد و گفت: این طرح در جلسه روز سه‌شنبه مجلس اعلام وصول می‌شود.
حجت‌الاسلام احمد سالک طی تذکری شفاهی اظهار داشت: هیئت‌رئیسه مجلس نباید از وضعیت معیشتی مردم غافل باشد چرا که مردم از لحاظ اقتصادی و معیشتی در تنگنا هستند. وی افزود: باید هر چه سریعتر چاره‌ای برای حل مشکلات مردم به‌ویژه اقتصادی و معیشتی اندیشه شود.
وزارت ارشاد پخش فیلم
«ما همه با هم هستیم» را متوقف کند
محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در جلسه نوبت عصر در تذکری به وزیر فرهنگ گفت: اخیراً فیلم سینمایی تحت عنوان «ما همه با هم هستیم» از وزارت ارشاد مجوز پخش گرفته که با بی‌احترامی به گویش‌های محلی موجب رنجش مردم کرمان شده است. وزارت ارشاد سریعاً جلوی اکران این فیلم را بگیرد.
نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه نیز در تذکری گفت: چرا رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حضور نمی‌یابد؟
در این جلسه، فرهاد تجری از سوی هیئت‌رئیسه به‌عنوان نامزد ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی شد که نمایندگان با ۸۱ رأی موافق از ۱۸۱ رأی مأخوذه، با ریاست تجری در کمیسیون اصل ۹۰ مخالفت کردند. در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال حبیب‌الله دهمرده از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. این سؤال در رابطه با حمایت وزارت صنعت از بنگاه‌های کوچک و متوسط بود. رحمانی در این خصوص گفت: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. این صنایع ۴۵ درصد‌اشتغال کشور را برعهده‌دارند. ظرفیت توسعه این صنایع در شرایط تحریمی از نظر فناوری موضوع مهمی است که جزو برنامه‌های ما در وزارت صمت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از موضوعاتی که صنایع کوچک ما را آسیب‌پذیر کرده است، قرار نگرفتن در زنجیره تولید، توزیع و مصرف است. تلاش داریم تا در قالب برنامه‌ای واحدهای کوچک صنعتی را به هم وصل کرده و بنگاه‌های قدرتمند اقتصادی تشکیل دهیم. وی اظهار داشت: ۵۹۱ شرکت شناسایی شده و از نیمه دوم سال ۹۷ تاکنون ۳۴۱ شرکت دانش‌بنیان از طریق معاونت فناوری ایجاد شده است و به دنبال راه‌اندازی «فن بازار»‌های منطقه‌ای توسط معاونت علمی و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم. پس از ارائه توضیحات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم زابل مشروط بر اینکه ظرف یک ماه آینده وزیر صنعت از صنایع این استان بازدید کند، از پاسخ‌های او قانع
شد.
در این جلسه همچنین، بررسی سؤال حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط کریم از رحمانی فضلی وزیر کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سؤال درباره علت عدم استقرار ۹۵ درصد مسئولان شهرستان رباط کریم و بهارستان در شهرستان محل خود بود. در پایان پس از دفاعیات رحمانی فضلی، حسن نوروزی مشروط به اینکه ظرف یک ماه آینده، مشکل استقرار فرماندهان و بخشداران حل شود، اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده است.