kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
5 روز پس از انهدام پهپاد امریکایی

همراهی بازارهای کشور با گزینه مقاومت و اقتدار

علیرغم انهدام پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران، بازارهای مختلف کشور اعم از بورس، ارز و طلا به روند با ثبات خود ادامه داده و به نوعی نشان دادند گزینه مقاومت واقتدار مایه ثابت و آرامش است.



سرویس اقتصادی-

پنجشنبه هفته گذشته پهپاد جاسوسی آمریکا در خاک کشورمان شکار شد تا علاوه‌بر اثبات مجدد دشمنی و خیانت آمریکایی‌ها علیه ملت ایران ، توانمندی فنی و نظامی ایران را هم به رخ جهانیان کشاند.
 نکته‌ای که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است واکنش بازارهای مهم کشور مانند بورس، ارز و طلا به این اقدام مقتدرانه نیروهای نظامی است.
بررسی بازار بورس تهران در روزهای اخیر که ریزترین اتفاقات نیز در آن اثر گذار است، نشان می‌دهد واکنش بورس به اتفاقات اخیر، نه تنها منفی نبوده بلکه مثبت نیز بوده است! به عبارت دیگر، اقدام نظامی ایران علیه آمریکا برخلاف جریان سازی رسانه‌ای معاندین، هیچگونه تاثیر منفی در بازار بورس نداشته است.
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز (دوشنبه سوم تیرماه ۹۸) با افزایش بیش از 5000 واحدی (که در نوع خود رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود) به ۲۴۲ هزار و ۵۶۷ ارتقا یافت.
شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۲۶۹ واحد رشد کرد و به رقم ۵۷ هزار و ۷۱۰ واحد رسید؛ در همین حال، ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۹۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. معامله‌گران بورس همچنین بیش از ۳.۴ میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب ۳۲۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۶۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همچنین نگاهی به وضعیت بازار ارز نیز نشان می‌دهد طی پنج روزی که از شکار پهپاد می‌گذرد، قیمت دلار از 13 هزار و 104 تومان به 13.192 تومان رسیده؛ یعنی تقریبا ثابت مانده است. این در حالی است که در این بازه زمانی، نرخ دلار بعضا به کمتر از کانال 13 هزار تومان هم رسیده بود و شکار پهپاد نتوانست روند آن را چندان افزایش دهد.
بر همین اساس، نرخ سکه هم از چهار میلیون و 625 هزار تومان تا چهار میلیون و 710 هزار تومان نوسان اندکی داشت که این هم بیانگر ثبات بازار سکه است ، ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل همین افزایش اندک قیمت طلا هم، بالا رفتن نرخ انس جهانی بوده که در قیمت تمام شده سکه اثر گذاشته است.
این موارد در حالی است که پیش از این و در زمانی که نه تنها چنین عملیات مقتدرانه‌ای رخ نداده بود، بلکه شاهد سیاست وادادگی و نیز اجرای برجام با آن همه عقب‌نشینی از توانمندی‌های هسته‌ای کشور بودیم بازارهای کشور از جمله ارز بسیار ملتهب بود مثلا قیمت دلار نرخ 19 هزار تومانی را تجربه کرد و سکه نیز به پنج میلیون و 600 هزار تومان هم رسید.
در حقیقت تصوری که برخی جریان‌های رسانه‌ای برای تضعیف روحیه مردم و منفی نشان دادن اثر مقاومت بر شاخص‌های اقتصادی پمپاژ می‌کنند، در این مورد برجسته، کاملا ابطال شد.
 به بیان دیگر، گزینه مقاومت و ایستادگی نشان داد نه تنها هزینه چندانی ندارد، بلکه با ایجاد ثبات و آرامش، می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی نیز شود.