kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
رئیس‌کل بانک مرکزی:

قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضع آینده بازار ارز گفت: قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است.




عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت معیشت مردم، اولویت این روزهای دولت است. ترامپ قصد داشت با فشار بر حوزه اقتصادی ایران، ارزش پول ما را پائین آورده و اقتصاد ایران را فلج نماید و این اقدام را متمرکز بر بازار ارز کشور که متاثر از درآمد‌های نفتی ایران قرار دارد نهاده است.
وی افزود: هرگاه در کشور نرخ ارز افزایش یافته به همراهش تورم هم مشاهده شده و حاصل این تورم در زندگی مردم نمایان شده است. عمده این فشار اقتصادی بر طبقات پائین جامعه وارد می‌شود و متاسفانه کسانی که از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند به موازات تورم‌ها، شرایط بهتری هم پیدا می‌کنند، زیرا اثرات تورم به قشر مرفه تاثیر مثبت می‌گذارد.رئیس‌بانک مرکزی ادامه داد: دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد. به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷، برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته ایم. سال قبل نتیجه فعالیت و نقش بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود. در واقع خرید ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بوده است. همتی اضافه کرد: هر بار رئیس‌جمهور با بنده تماس گرفتند به من فرمودند: «نرخ ارز را پائین بیاورید یه کاری کن بیشتر بیاید پایین» (نرخ ارز) همیشه دغدغه رئیس‌جمهور این است که ارزش پول ملی حفظ و افزایش یابد و این مهم با کاهش نرخ ارز محقق خواهد شد.به گفته وی، قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.
رئیس‌بانک مرکزی بیان کرد: از آغاز سال ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز انجام گرفته که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است. این در حالیست که ذخائر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است افزایش ذخائر اسکناس کشور در سال‌های اخیر بی‌سابقه است. همتی افزود: در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد سازی کرد.
وی ادامه داد: سال قبل گوشتی که با ارز 4200 تومان وارد شد سبب افزایش قیمت در کشور شد و بعد که ارز نیمایی وارد کارشد در کمال تعجب کمی قیمت گوشت کاهش داشت حتماً در این بخش‌اشتباهاتی رخ داده است البته این اتفاق نادرست برای مرغ هم افتاد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، اگر بحث گوشت و مرغ را کنار بگذاریم میانگین کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در سال قبل 40 درصد رشد داشته و میانگین کالاهای غیر مشمول ارز 4200 تومانی 98 درصدرشد داشته پس به طور میانگین حدود کمتر از 50 درصد رشد صورت گرفته است. همتی بیان کرد: طبیعی است که بودجه کشور متأثر از کاهش درآمدهای نفتی شود اما تمهیداتی به این منظور صورت گرفته البته در قدم اول هدف ما افزایش صادرات نفت به روش‌های غیرمتعارف است. بخشی از این تمهیدات هم استفاده از موجودی صندوق توسعه ملی است، اگر باز هم با کمبود بودجه مواجه شدیم از طریق اوراق خزانه این کمبود رفع می‌شود. در نهایت رئیس‌بانک مرکزی سهمیه بندی بنزین در سال جاری را بعید عنوان کرد.