kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
روحانی:

اقدامات آمریکا علیه ملت ایران جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است

رئیس‌جمهور گفت: کسی نگوید آمریکا ما را تحریم کرده است، چرا که این تحریم نیست بلکه یک جنایت علیه بشریت است.




حجت‌الاسلام روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه آمریکا به دنبال انزوای ایران و ایران هراسی مجدد است و می‌کوشد در برابر زیرپا گذاشتن معاهدات و تخلفاتش، هزینه‌ای پرداخت نکند، گفت: به رغم این تلاش‌ها ، آمریکا امروز در حال پرداخت هزینه بسیار بالایی در برابر این تخلفاتش است و به استثنای دو سه کشور کوچک که کار آمریکا را تایید می‌کنند، مقام و یا کشوری نیست که صبر، متانت و اخلاق ایران را منکر شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه معتقدند ایران صبر راهبردی و منطق و استدلال داشته و اقداماتش منطبق با مقررات بین‌المللی بوده و اقدامات اخیر برای کاستن از تعهداتش ، طبق برجام و بندهای 26 و 36 آن است.
روحانی اظهار داشت: کاری که ما انجام می‌دهیم علیرغم اینکه برخی از کشورها تبلیغات ناصحیح می‌کنند، حداقل اقدام ایران است. طرف مقابل نه تنها تعهداتش را انجام نداده بلکه آن را کاهش داده و روح اصلی برجام را که گشایش بخش اقتصادی و تجارت و روابط اقتصادی مناسب ایران با جهان است، زیر علامت سؤال قرار داده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنابر این هیچکس نمی‌تواند به ایران اعتراض کند و یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم و البته اگر اهداف ما تامین نشود بعد از 60 روز که از 18 اردیبهشت محاسبه می‌شود، اقدامات جدیدی را که قبلا اعلام کرده‌ایم انجام می‌دهیم. در عین حال چنانچه آنها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در 60 روز اول و یا احتمالا 60 روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، این منطق صریح ایران است.
روحانی با بیان اینکه اقدامات امروز آمریکایی‌ها علیه ملت ایران صرفا تحریم نیست، گفت: کسی نگوید که آمریکا ما را تحریم کرده است، چرا که این تحریم نیست بلکه یک جنایت علیه بشریت است. اگر آنها برخی صنایع حساس ما را تحریم می‌کردند می‌شد اسم آن را تحریم گذاشت اما وقتی زندگی مردم، مواد غذایی و نیازمندی‌های مردم را مورد تحریم قرار می‌دهند، نام آن «جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است».
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه امروز کسی که در دنیا خود تروریست اقتصادی است، می‌خواهد علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شود، تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده یک نگرانی نسبت به ایران بیشتر ندارد و آن سلاح هسته‌ای است که البته این هم از زبان رئیس‌جمهور آمریکا کمی عجیب است زیرا تنها کسی که در دنیا از سلاح هسته‌ای علیه انسان‌های بی‌گناه استفاده کرده، آمریکا بوده است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اینکه از یک طرف فشار اقتصادی بر ما وارد کنند و از یک طرف دعوت به مذاکره کنند، نزد هیچ سیاستمدار و انسان عاقلی معقول به نظر نمی‌آید.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال در آغاز بهار ضمن بارش باران رحمت و نعمت خدا به خاطر فشاری که به واسطه سیل بر زندگی مردم وارد شد سختی‌هایی داشتیم، گفت: باید مدیریت و نظارت‎ها را بر توزیع کالاها و رسیدن اجناس و اقلام به دست مردم افزایش دهیم، البته دو سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ چرا که وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به درستی کنترل و بازار را به خوبی نظارت خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز یک وزارت خانه تولید کشاورزی و یک وزارت خانه هم تولید صنعتی و معدنی می‌کند و در کار خود هم فعال هستند؛ اما نمی‌توانند بازرگانی را بچرخانند چراکه تخصص و قدرت این کار را ندارند و نمی‌شود میان آنها هماهنگی ایجاد
کرد.
روحانی افزود: اگر وزارت بازرگانی تاسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روزهای سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده است و امروز هم حتما در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید همه توان خود را برای مقابله با فساد به کار بگیریم و دولت خوشبختانه در اقدامی مهم لایحه شفافیت را در این راستا تهیه و به مجلس فرستاد و امیدواریم نمایندگان محترم به موقع این لایحه را تصویب کنند تا دولت بتواند آن را به اجرا برساند و مردم بتوانند شاهد فضای آرام‌تر، اخلاقی‌تر و شرایطی باشند که اطمینان بیشتری به آینده خود داشته باشند.
روحانی افزود: معتقدیم بهترین راه برای جلوگیری از مفاسد شفافیت است؛ اگر همه چیز آشکار، روشن و شفاف باشدو مردم بر آن‌اشراف داشته باشند، هیچ نظارتی بالاتر از نظارت مردم نیست.