kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
یک عضو اتاق بازرگانی ایران خبر داد

تولید 1300 قطعه با یک دهم قیمت تمام شده در شرایط تحریم

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی تحریم با اعتماد به جوانان توانسته‌ایم گام‌های مناسبی برداریم، ساخت ۱۳۰۰ قلم قطعه با یک دهم قیمت تمام شده، از جمله این اقدامات است.




به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، بهرام شکوری اظهار داشت: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم گام‌های مناسبی برداریم.
وی افزود: ساخت ۱۳۰۰ قلم قطعه با یک دهم قیمت تمام شده، از جمله این اقدامات است و موجب حذف ارز تخصیصی برای این موارد شده است. با ارتقای بهره‌وری، قیمت تمام شده کالاها کاهش و منافع جمعی افزایش می‌یابد. در جهان بیشترین محصول با کمترین قیمت تولید می‌شود و در شرکت‌ها، ضایعات به صفر رسیده است.
رئیس‌کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: شاخص‌های بهره‌وری بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی، به شاخص‌های جهانی نزدیک‌تر است.
شکوری با‌اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت بیان کرد: منافع حاصله از این روند می‌تواند سهمی بسیار بالاتر از حق مشاوره ایجاد کند. مهم‌ترین مولفه برای ما به عنوان بخش خصوصی، رقابتی شدن تولید، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود بیشتر و در نتیجه توسعه کسب و کار با ارتقای بهره‌وری است.
در همین زمینه، خداداد غریب‌پور، رئیس‌هیئت عامل ایمیدرو بیان کرد: یکی از گرایش‌های ما تقاضامحور شدن پروژه‌های بهره‌وری در حوزه معدن، فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و... است. پروژه‌های تحقیقاتی حتماً براساس نیازها و برطرف شدن آنها تعریف شود.
وی ادامه داد: امسال سه میلیارد دلار طرح (معدنی و صنایع معدنی) قرار است راه‌اندازی شود که هزینه هر ایجاد شغل معادل ۵۰۰ هزار دلار است.
رئیس‌هیئت عامل ایمیدرو افزود: در طرح‌های تحقیقاتی به دنبال رشد بهره‌وری در کاهش مصارف انرژی هستیم. همکاری با دانشگاه‌ها براساس قراردادهایی باشد که به رشد بهره‌وری کمک کند. اگر زمانی که تجهیزات از خارج کشور وارد می‌شد شرکت‌های خارجی را ملزم به آموزش نیروها می‌کردیم اکنون نرخ بهره‌وری بالاتری داشتیم.
غریب‌پور اضافه کرد: نیروی انسانی جایگاه والایی در ارتقای سطح بهره‌وری شرکت‌ها دارد. زمانی که به دانش فنی دست یابیم گام مؤثری در ارتقای شاخص بهره‌وری برداشته‌ایم. بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همچنین معطل در دوران تحریم، رشد نرخ بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.