kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
لاریجانی:

عشایر وظیفه سنگینی در تأمین گوشت دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عشایر در سال رونق تولید وظیفه سنگینی در تامین گوشت قرمز و سایر فرآورده ها دارند.




به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در آئین افتتاحیه جشنواره ملی فرهنگی ورزشی عشایر در اسفراین بر حمایت از قشر عشایر تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون بار مسئولیت تولید بر روی دوش تک‌تک شما عشایر است که در این راستا باید تلاش‌ها را دوچندان کنید.
وی گفت: تولید بخش زیادی از پروتئین کشور بر عهده خانوارهای عشایری در استان‌های مختلف کشور است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد.
لاریجانی با بیان اینکه اعتبار قابل توجهی برای طرح‌های آبرسانی عشایر اختصاص یافته است اظهار داشت: تأمین اعتبارات مورد نیاز برای آبرسانی عشایر از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد و از رهبری اجازه گرفته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی هدف از سفر خود به استان خراسان شمالی را شرکت در جشنواره فرهنگی ورزشی، بازدید از فعالیت‌های عشایری و آشنایی با مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: خانوارهای عشایر قشر زحمتکش و تولید‌کننده هستند که نقش اساسی در رونق تولید دارند.
لاریجانی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت جهاد کشاورزی باید با انجام کارهای مشترک از محصولات راهبردی بخش کشاورزی حمایت کنند.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر استقلال اقتصادی به ویژه در زمینه کشاورزی تأکید دارند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم در راه رونق اقتصادی و استقلال اقتصادی به خود تکیه کنیم و روی پای خودمان بایستیم.
وی گفت: دانش‌آموختگان زیادی در بخش کشاورزی داریم که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
رئیس مجلس بر حمایت از اجرای سامانه‌های آبیاری های نوین نیز تاکید کرد و افزود: در اجرای پروژه‌های آبیاری نوین بخش زیادی از هزینه‌ها را دولت تأمین می‌کند و در این چند سال از صندوق توسعه ملی هم به این بخش کمک شده است تا اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین مجهز شوند.
وی به نیازهای بخش کشاورزی در خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان ضروری و نبود آن نقص است و استاندار برای این بخش برنامه‌ریزی داشته باشد تا این واحدها با کمک بخش خصوصی ایجاد شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی نقش عشایر در تولید و حفظ امنیت اقتصادی و سیاسی کشور را ویژه خواند و گفت: خوشحالیم که امروز می‌بینیم بخش‌های مختلف کشور از عشایر حمایت می‌کنند و البته در این سال‌ها توجه به مسائل عشایر هم بیشتر شده است. لاریجانی در مورد نگرانی عشایر از نداشتن سرپناه مطمئن نیز گفت: همه باید کمک کنیم تا عشایر سرپناه‌های محکمی داشته باشند و در قانون برنامه و بودجه هم قرار شده حمایت از عشایر جدی گرفته شود و برای همین با اجازه رهبری از صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی برای عشایر در نظر گرفته شد.
وی در خصوص درخواست نماینده اسفراین برای تسریع در اجرای پروژه ریلی نقاب- اسفراین نیز گفت: این خواسته بحق استان را پیگیری می‌کنیم زیرا اجرای این خط ریلی، خراسان شمالی را از بن‌بست خارج کرده و تاثیر زیادی بر رونق اقتصاد استان دارد.
لاریجانی همچنین خواستار سرعت گرفتن عملیات اجرایی بزرگراه بجنورد- جنگل گستان شد.