kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

کوتاه از سراسر جهان



کانادا
سی‌بی‌سی نیوز: دفتر نخست‌وزیری کانادا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور، ۱۴ ژانویه (25 اسفند) خواستار مذاکره با «لی کیانگ» نخست‌وزیر چین شده بود تا شخصاً درخواست آزادی دو تبعه کانادایی را مطرح کند، ولی این درخواست او نادیده گرفته شد.
چین اعلام کرده است که این دو مظنون متهم به جاسوسی بوده‌اند، اما ترودو مدعی است که این دو کانادایی به دلیل مسائل سیاسی بازداشت شده‌اند. روابط کانادا و چین طی ماه‌های اخیر دچار تنش شده است.
فلسطین ‌اشغالی
روسیاالیوم: مرکز پژوهش‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی(دیمونا) برای اولین بار به نشت مواد رادیو اکتیو و چند اتفاق دیگر در طول سال‌ها فعالیت این مرکز، اعتراف کرده است. در پی شکایت «فریدی طویل» یک کارمندان سابق مرکز مذکور به خاطر ابتلا به بیماری سرطان، این مرکز مجبور شد که به نشت مواد رادیو اکتیو اعتراف کند.
کمیته «زوهر»، که مسئول رسیدگی به شکایات کارکنان تاسیسات دیمونا است، با وجود اسنادی که نشت مواد رادیو اکتیو را ثابت می‌کنند، از مرکز دیمونا در برابر شاکی حمایت کرد.
فرانسه
خبرگزاری فرانسه: یک منبع قضایی اعلام کرد، «حصة»دختر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان که متهم است سال ۲۰۱۶ به محافظ شخصی خود دستور داده یک کارگر ساختمانی را که در آپارتمانش مشغول کار بوده، مورد ضرب و شتم قرار دهد، در تاریخ نهم ژوئیه(18 تیر) در پاریس محاکمه خواهد شد.احتمالاً محاکمه دختر پادشاه عربستان به صورت غیابی انجام می‌شود و مشخص نیست که وکیل او در دادگاه حضور خواهد یافت یا نه. این کارگر گفته است که حصه ضمن اهانت به او، گفت که وی باید کشته شود.
لهستان
اسپوتنیک: روسای جمهوری آمریکا و لهستان در مورد اعزام ۱۰۰۰ سربازان آمریکایی دیگر به لهستان توافق کردند. قرار است که براساس بیانیه صادر شده توسط طرفین، این سربازان در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شوند.
این اقدام در حالی انجام گرفت که کرملین بارها هشدار داده است، آمریکا و ناتو به دنبال تقویت حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه بوده و این اقدام تحریک‌آمیز باعث افزایش تنش‌ها می‌شود.
عربستان
الجزیره: انتشار خبر افتتاح قریب‌الوقوع «دیسکو»(کلوپ شبانه) در شهر جده، جنجال‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی عربستان ایجاد کرد و فعالان نارضایتی و خشم خود را از وجود چنین مکانی در جوار مکه مکرمه اعلام کردند.
کلوپ‌های شبانه «وایت» قرار است ساعت ۱۰ شب تا سه صبح به روی مردم باز باشد. همچنین ورود افراد زیر ۱۸ سال به آنجا ممنوع خواهد بود. طبق اطلاعاتی که فعالان منتشر کرده‌اند، عکسبرداری و فیلم برداری در این کلوپ و نیز همراه داشتن موبایل ممنوع خواهد شد.
نوار غزه
تسنیم : سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از محاصره دریایی کامل نوار غزه به بهانه جلوگیری از پرتاب بالن‌های آتش‌زا خبر داد.
جوانان فلسطینی در واکنش به تعلل رژیم صهیونیستی در عمل به تعهدات خود درخصوص تفاهمات آتش بس اخیر، پرتاب بالن‌های
آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین را متوقف نکرده‌اند.
از سوی دیگر، پهپادها و جنگنده‌‌های ارتش رژیم صهیونیستی جنوب نوار غزه را با چندین راکت هدف قرار دادند.