kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
آیت‌الله مکارم در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

سعودی‌ها باید حجاج ایرانی را کاملا محترم بشمارند

آیت‌الله مکارم شیرازی می‌گوید سعودی‌ها باید حجاج ایرانی را کاملا محترم بشمارند و ما هم باید مقدسات آنها را محترم بشماریم.




به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تبریک انتصاب وی ابراز داشت: انتخاب شما را که تجربه فراوانی در امور حج دارید بسیار مفید می‌دانم و امیدواریم در این مسئولیت موفق باشید.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: آنها باید حجاج ما را کاملا محترم بشمارند ما هم باید مقدسات آنها را کاملا محترم بشماریم؛ نکته دیگر اینکه روحانیون حج باید آموزش‌های لازم را دیده باشند؛ به اعضاء کاروان گوشزد کنند که اهانتی به مقدسات دیگران نکنند و به‌گونه‌ای رفتار کنند که در شأن زائر ایرانی باشد؛ هنگامی که از منزل به مسجد یا به خیابان می‌آیند، لباس مناسب، تمیز و در شأن ایرانی داشته باشند.
وی اضافه کرد: مسائل حج را کاملاً برای حجاج تببین کنند تا مبادا با یک حرکت نابجا حج آنها باطل شود و مجبور شوند سال آینده به حج بیایند که این امری است عملاًً غیرممکن و این مسئله نیاز به آموزش‌های قبلی دارد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در مسائل مربوط به حج حتما باید موضوع آموزش حجاج را به صورت ویژه مدنظر داشت، گفت: برخی قبل از اینکه به مکه بروند هیچ‌گونه آشنایی با مسائل حج ندارند، باید به آنها آموزش داده شود؛ آنهایی که مدینه قبل هستند فرصت خوبی دارند تا به صورت کامل آشنا بشوند ولی مدینه بعدی‌ها فرصت کمتری دارند که آموزش‌های لازم را ببینند و‌ای بسا یک کار کوچک باعث شود حج را بهم بزند و حتی در بعضی جاها مجبور شوند سال آینده به فتوای آقایان دوباره مکه بروند.
وی با تاکید بر لزوم پرهیز از بازار گردی حجاج ایرانی و بهره‌گیری حداکثری از فرصت معنوی حج، یادآورشد: البته با توجه به بالا رفتن قیمت ارز کمتر کسی به فکر خرید و بازارگردی می‌افتد، اما باز هم باید توصیه کرد و مراقب بود؛ روحانیون کاروان در این زمینه نقش مهمی دارند که هم خودشان رعایت کنند و هم مردم را توصیه کنند.