kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
مستخدمین حسینی:

هنوز اقدام جدی برای‌ قطع وابستگی به نفت انجام نشده است

یک کارشناس اقتصادی با ارائه راهکارهایی در زمینه قطع وابستگی به نفت گفت: هنوز اقدام جدی برای این موضوع انجام نشده است.




حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بودجه دولت را از درآمدهای نفتی جدا کرد،‌گفت: بیش از چهار دهه است که در این باره صحبت می‌شود، اما هنوز در اقتصاد کشور برنامه تفصیلی برای جداسازی بودجه از نفت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه آثار نوسان درآمدهای نفتی همیشه در زندگی مردم ‌اشک‌بار شده است، افزود:‌ کاهش درآمدهای نفتی باعث از بین رفتن آرامش ذهنی مردم می‌شود و در نتیجه این موضوع مسائلی از این قبیل مطرح می‌شود که چرا اوضاع اقتصادی کشور این گونه است؟
این کارشناس بازار پول و سرمایه با بیان اینکه تبدیل شدن اقتصاد کشور به اقتصاد بدون نفت برای زمانی جداست، گفت: هنوز اقدام جدی برای این موضوع انجام نشده، به عنوان مثال هنوز طرح جامع مالیاتی برای کاهش وابستگی بودجه از نفت وجود ندارد.مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت به علت افزایش درآمدهای مالیاتی عنوان می‌کند که وابستگی بودجه به نفت کاهش یافته است، ادامه داد: اما به این نکته توجه نمی‌کند که اخذ مالیات در بسیاری موارد به نفت بستگی دارد، به این دلیل که اگر درآمدهای نفتی تولید نشود، نمی‌توان از آن درآمدی کسب کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت چه باید کرد،‌ گفت: دولت باید فضای کسب و کار را از محدودیت‌هایی که وجود دارد، رها کند. بر اساس اعلام وزارت اقتصاد و دارایی 600 محدودیت در فضای کسب و کار وجود دارد که این محدودیت‌ها بر فضای اقتصادی، و سرمایه‌گذاری ملی اثرگذار بوده است.
این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه اگر تسهیلات بانکی در اختیار فعالان اقتصادی واقعی و نه افراد خاص قرار گیرد، دولت نیازی نیست برای‌اشتغال‌زایی خودش را به زحمت بیندازد، گفت: فقط کافی است دولت سیاست‌گذاری کند تا به این اقدامات و‌اشتغال‌زایی توسط بخش خصوصی آرام آرام سطح اتکا بودجه از درآمدهای نفتی کاهش یابد.
مستخدمین حسینی ادامه داد: برای اصلاح درآمدهای دولت باید هرگونه معافیت‌های مالیاتی حذف شود. امروز شاهد فعالیت بازرگانی بسیاری از انجمن‌های خیریه هستیم که معاف از مالیات هستند، در حالی که اگر دولت تشخیص می‌دهد که به دلایلی باید به سازمان و یا نهادهایی کمک شود، این موضوع باید در یک سرفصل جداگانه تعریف و انجام شود، نه اینکه برای کمک به آنها معافیت مالیاتی وضع شود.به گفته وی،‌اشکال در این است که سیاست‌های بنیانی اصلاح نمی‌شود. سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز جلوی بسیاری از رانت‌ها و بازنگشتن ارز حاصل از صادرات را می‌گیرد. روحانی از روز اول در دولت اولش اعلام کرد که یکسان‌سازی نرخ ارز تا 100 روز دیگر محقق می‌شود، اما این موضوع تا این لحظه محقق نشده است!معاون اسبق وزارت اقتصاد بیان کرد: در حال حاضر واردات برخی کالا با نرخ ارز دولتی 4200 تومان انجام می‌شود، اما برخی از آن کالاها با نرخ ارز بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.