kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
به دلیل کمبود صنایع تبدیلی

24 میلیون تن محصولات کشاورزی‌کشور تلف می‌شود

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: بعد از اینکه جهاد سازندگی به وزارتخانه تبدیل شد، حضور نماینده امام کمرنگ و بعد از ادغام با وزارت جهاد کشاورزی این نماینده دیگر هیچ نقشی نداشته و ندارد.




حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در 27 خرداد 1358 نهاد مردمی جهاد سازندگی تشکیل شد. شهید بهشتی پیشنهاد اولیه جهادسازندگی را به امام داد تا در نقاط محروم مشکلات مردم حل شود و انقلاب به حل مسائل مردم این مناطق بپردازد، اما بعداً با اقدام مجلس در وزارت جهاد کشاورزی ادغام شد.
وی در ارتباط با دلایل ادغام جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با یک مصوبه مجلس شورای اسلامی همه مسئولیت‌های جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد؛ زمانی که حضرت امام، جهاد سازندگی را تشکیل دادند، در آنجا نماینده گذاشتند که نماینده امام در شورای اصلی جهاد سازندگی، فرد اصلی بود که بر همه امور نظارت داشت.نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه این نهاد مردمی به وزارتخانه تبدیل شد، حضور نماینده امام کمرنگ و بعد از ادغام با وزارت جهاد کشاورزی این نماینده دیگر در تصمیم‌گیری‌ها در بودجه، عزل و نصب و بازرسی هیچ نقشی نداشته و ندارد.
تقوی افزود: با وجود اینکه در سیاستگذاری‌ها، گزینش نیرو، بازرسی و عزل و نصب هیچ نقشی نداریم اما کارهای فرهنگی مربوط به کشاورزی را دنبال می‌کنیم. در هر کاری اگر به امور فرهنگی توجه نشود، کار جلو نمی‌رود و مسئولینی که فقط به فکر تولید هستند و در نظر نمی‌گیرند که چه مشکلات فرهنگی وجود دارد، به مشکل می‌خورند و باید توجه داشت که عمران به تنهایی جواب نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: در هیچ وزارتخانه‌ای نمایندگی ولی فقیه وجود ندارد و این امر تنها منحصر به وزارت جهاد کشاورزی است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با‌اشاره به اهمیت تجمیع اراضی کشاورزی در کشور، افزود: در زمین‌های کوچک نمی‌توان کشاورزی اقتصادی داشت، زیرا در یک زمین 200 متری دیگر کمباین نمی‌رود. باید کشاورزان را راضی کرد که تجمیع اراضی را انجام دهند. بهره‌وری درست از امکانات کشور در بخش کشاورزی از امور فرهنگی است.تقوی ادامه داد: از 125 میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده در کشورمان، 24 میلیون تن آن تلف می‌شود که در این ارتباط نیازمند تقویت صنایع تبدیلی هستیم.وی درباره با مسئولیت‌های اجرایی نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ما در ارتباط با حلیت مواد غذایی مسئولیت اجرایی داریم و تا نماینده ما اجازه ندهد محصولات پروتئینی به بازار عرضه نخواهد شد.نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزی برخلاف شعارهای اولیه به محور توسعه تبدیل نشده و سودآوری لازم را ندارد، تصریح کرد: این مسئله تقصیر کشاورزی نیست و این امر از سیاست‌های کلی کشور نشأت می‌گیرد.تقوی افزود: کشاورزی می‌تواند محور توسعه باشد و مشکلات‌اشتغال را حل کرده و تحریم‌ها را خنثی کند؛ با وجود این شرایط اقلیمی ما می‌توانیم محصولات کشاورزی را به یکی از اقلام مهم صادراتی بدل کنیم. البته در شرایط فعلی تولید با موانع متعددی روبرو است، به طوری که اگر فردی بخواهد یک مجوز دریافت کند باید به ادارات متعددی مراجعه کند.