kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲

قیمت شیر 21 درصد گران شد

بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت شیر خام و انواع محصولات پرمصرف لبنی، تا ۲۱ درصد افزایش یافت.



به گزارش خبرگزاری فارس، کارگروه تنظیم بازار قیمت شیرخام و انواع محصولات پر مصرف لبنی را اعلام کرده که در آن قیمت شیر از 4450 تومان به 5400 تومان یعنی 21 درصد افزایش یافت.
قیمت شیر خام هم از کیلویی 2000 تومان به 2390 تومان یعنی 19.5 درصد بالا رفت. جزئیات قیمتی بقیه لبنیات هم به شرح جدول زیر است.
پیش از اعلام قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار، ‌برخی برندهای لبنی خودخواسته قیمتها را افزایش داده بودند؛ این کار به عنوان رویه برای آنها تبدیل شده و بارها با این اقدامات قیمت را در بازار بالا برده‌اند و حتی مصوبه ستاد تنظیم بازار را هم گرفته‌اند.
گفتنی است، چندی پیش یک کارشناس تغذیه از کاهش مصرف لبنیات خبر داده و گفته بود: آمارها از کاهش محسوس مصرف لبنیات حکایت دارند و اگر فکری برای آن نشود ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر شاهد بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم و کوتاهی قد فرزندان‌مان خواهیم بود.
سهیل اسکندری، عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه گفته بود: بر اساس سبد غذایی پیشنهادی برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از سوی وزارت بهداشت کشور، هر فرد باید ماهانه ۸ لیتر شیر، ۳ کیلوگرم ماست و حدود ۵۰۰ گرم پنیر مصرف کند. این مقدار مطلوبی است اما در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و با توجه به نقش بی‌بدیل و بدون جانشینی که شیر در تغذیه انسان دارد از این نظر یک کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است.
به گفته وی، کارشناسان تغذیه دو دلیل اصلی را در این باره ذکر می‌کنند؛ نخست، کاهش قدرت خرید خانوار و دوم، هشدارهایی که درباره افزوده شدن بیش از حد روغن پالم به شیر و محصولات لبنی از سوی برخی کارخانه‌ها، داده شد.