kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹

44 نفر دریانورد خارجی در دریای عمان نجات یافتند

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۴۴نفر دریانورد خارجی توسط مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی ( MRCC ) بندر شهید رجایی نجات یافتند.



به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان‌، اله‌مراد عفیفی‌پور افزود: روز پنجشنبه (۲۳ خرداد ۹۸) یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حرکت بود.
وی افزود: در ساعت هشت و پنج دقیقه (۸:۰۵) صبح همان روز‌، این نفتکش در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها با طول ۲۵۱ متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق شد.
وی تصریح کرد: فرمانده کشتی پس از سانحه آتش‌سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی می‌دهد.
وی اضافه کرد: با اقدام سریع مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (Mrcc) هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی، تعداد ۲۳ نفر پرسنل تانکر سانحه‌دیده توسط شناور عبوری به نام هیوندای دوبی نجات داده شد.
وی تصریح کرد: این دریانوردان تحویل شناور ناجی اعزامی از بندر جاسک شد که به این بندر انتقال یافتند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هماهنگی با مدیریت خشکی کشتی در امارات انجام شد و نماینده کشتیرانی ایرانی و سالور (تیم امدادی) عمانی توسط آن‌ها هماهنگ شد.
عفیفی پور اظهار داشت: حدود دو ساعت بعد و در ساعت ۹:۵۰ شناور تانکر
 KOKUKA COURAGEOS با پرچم پاناما در فاصله ۳۰ مایلی بندر جاسک در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها دچار حریق شد.
وی ادامه داد: این شناور از بندر الجبیل عربستان با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود.
عفیفی‌پور اضافه کرد: با هماهنگی Mrcc هرمزگان توسط یدک کش عبوری خارجی به نام
 COSTAL ACE تعداد ۲۱ نفر امداد و آنها نیز از دریا نجات یافتند.
وی افزود: شناور ناجی پس از تخلیه نفرات شناور اول در بندر جاسک، نفرات شناور دومی را منتقل ‌کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: بالگرد با همراهی کارشناسان Mrcc هرمزگان و Isps مرکز امنیت دریانوردی مستقر در بندر شهید رجایی برای ارزیابی بیشتر به موقعیت اعزام شدند.
وی با اعلام این‌که از ظواهر نفتکش‌ها و ارزیابی‌های اولیه به نظر نمی‌رسد شیئی به این شناور‌ها برخورد کرده باشد، گفت: احتمال آتش‌سوزی نفتکش‌ها به دلیل مشکل فنی وجود دارد.
 عفیفی‌پور در خصوص گمانی‌زنی‌های دلیل بروز آتش‌سوزی در دو نفتکش اظهار کرد: برای این‌ که ارزیابی دقیقی از حادثه داشته باشیم، با استفاده از یک فروند هلی‌کوپتر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به محل اعزام شدند. وی افزود: در شناور اولی حریق در عرشه میانی و در شناور دوم حریق در موتورخانه روی داده است. به نظر نمی‌رسد شیئی به این شناور‌ها برخورد کرده باشد چراکه ظواهر کشتی و ارزیابی اولیه نشان می‌دهد برخوردی صورت نگرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: به نظر می‌رسد آتش‌سوزی صرفا یک موضوع فنی بوده که بعدا باید ارزیابی بیشتری در این رابطه انجام شود.
عفیفی‌پور بیان کرد: این شناور‌ها در داخل آب‌های سرزمینی ایران قرار ندارند از این رو کشور صاحب پرچم این حق را دارد که ارزیابی و بررسی‌های سانحه انجام دهند.