kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹

کاهش 25 درصدی مرگ های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی با کنترل فشار خون

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش 39 درصدی مرگ های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته، گفت: فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ های زودرس در ایران است.




رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت بهداشت، با اشاره به بی خبری افراد از ابتلا به فشار خون بالا و عدم توجه کافی جامعه پزشکی به این مسئله، اظهار داشت: اگر این دو عامل بر طرف شوند، شاهد کاهش  ۲۵ درصدی مرگ های ناشی از سکته های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.
ملک زاده، از مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالا خبر داد و افزود: باید به این آمار، سال های از دست رفته عمر ایرانی ها به دلیل ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش یافته که عدد بسیار قابل توجهی است.
به گفته وی، باید سیستمی در نوع معاینه توسط پزشکان ایجاد شود که طی آن، فشار خون تمام بیماران بزرگسال مراجعه کننده بدون استثنا اندازه گیری شود. این کار را یک پرستار و حتی منشی مطب هم می تواند انجام دهد و چنین اقدام ساده ای نتایج بسیار مهمی در کنترل فشار خون خواهد داشت.
گفتنی است، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تا 15 تیر در سراسر کشور اجرا خواهد شد.