kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹

سد و نیروگاه سردشت به بهره‌برداری رسید



مدیرعامل شركت منابع آب و نیروی ایران در آیین افتتاح این سد و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاك نواحی مرزی استان آذربایجان غربی اظهار داشت: این سد شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، نیروگاه، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیه‌خانه آب شرب است كه برای آنها 12 هزار و 550 میلیارد ریال هزینه شده است.
بهروز مرادی افزود: سد خاكی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن 387 میلیون مترمكعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و كشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیك آب شرب شهرهای سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر احداث شده است. وی اظهار داشت: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب كوچك» قرار گرفته كه دریاچه آن حدود 30 كیلومتر طول دارد و در 13 كیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره‌برداری از این طرح هفت هزار و 500 هكتار از اراضی دیم كشاورزی و باغی این شهرستان كه در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل
می‌شود.
مرادی گفت: برای احداث سد 11 هزار و 500 میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یكهزار و 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید 350 و در فاز دوم 495 لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق 20 ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می‌كند.