kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵

تقلب به نفع طیف اصلاح‌طلب در انتخابات شورای نظارت بر نشریات دانشجویی!

انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی با افشای تقلب به نفع طیف اصلاح‌طلب وارد حاشیه‌های زیادی شده است.

 

همه چیز با تصمیم ناگهانی وزارت علوم شروع شد؛ تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی. انتخاباتی که طبق اعلام خود وزارت علوم قرار بود 11 تا 13 اردیبهشت برگزار شود، ولی به‌ناگاه دستور تعویق آن تا پایان ماه مبارک رمضان اعتراض فعالان دانشجویی را در پی داشت.
محمدرضا محمدی، عضو کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم اما معتقد است علت صدور چنین دستوری ضعف جریان اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات و تلاش معاونت فرهنگی این وزارتخانه برای جبران این ضعف بود. به همین دلیل بود که تعویق انتخابات از سوی دو عضو دانشجویی این شورا که اصلاح‌طلب و از ائتلاف طلوع آزادی هستند مطرح شد و با تمایل معاونت فرهنگی تصویب شد. همچنین محمد زادمهر، از اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با یادآوری ابطال انتخابات نشریات دانشگاه‌های تهران، فرهنگیان، رازی کرمانشاه و کاشان، این روندرا مقدمه این تعویق دانسته بود.
علیرغم تمام اعتراضات و راه‌اندازی کمپین‌های توئیتری، نهایتا این انتخابات دوشنبه 20 خردادماه برگزار شد. انتخاباتی که از همان ابتدای شروع با حواشی مهمی رو‌به‌رو شد. عدم اجازه به رسانه‌ها برای پوشش خبری، عدم حضور بیش از 150 نفر از مدیران نشریات دانشجویی به علت همزمانی برگزاری این انتخابات با امتحانات پایان ترم دانشگاهی و حضور فعال وابستگان بنیاد باران از جمله حواشی این دوره بود.
در این دوره از انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم دو ائتلاف احیای عدالت و ائتلاف طلوع آزادی به رقابت پرداختند. ائتلاف احیای عدالت شامل دانشجویان انقلابی بود که در طی یک سال گذشته مقابل سیاست‌های وزارت علوم در حوزه نشریات دانشجویی مقاومت کرده‌اند.
ائتلاف طلوع آزادی شامل اصلاح‌طلبان هم که مورد حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم هستند در به تعویق انداختن این انتخابات نقش مؤثری داشته‌اند.
 ائتلاف احیای عدالت با دو نامزد محمدرضا محمدی و میلاد مفاخری وارد رقابت شد و نماینده ائتلاف طلوع آزادی نیز محمدعلی کامفیروزی و آرش جولاده بودند. با برگزاری انتخابات مشخص شد. میلاد مفاخری توانست با ۱۴۸ رأی در انتخابات اول شود و محمدرضا محمدی و محمدعلی کامفیروزی با ۱۴۳ رأی به‌طور مشترک دوم شدند. به گفته برخی مسئولان نشریات دانشجویی، حمایت قاطع نشریات مستقل دانشجویی از ائتلاف احیای عدالت سبب شد تا چنین نتیجه‌ای به دست بیاید.
رو شدن تقلب
همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجو، در جریان این رای‌گیری که با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، کاندیدای ائتلاف طلوع آزادی با مشاهده استقبال دانشجویان از کاندیدای ائتلاف احیای عدالت، با سر و صدا تلاش در ایجاد اخلال در روند رای‌گیری به همراه طرفدارانش را داشت.
شمارش آراء اما مرحله جدیدی از چالش را برای این دوره از انتخابات ایجاد کرد. در حالیکه تعدادی از دانشجویان به سفید بودن یکی از ته‌برگ‌ها اعتراض داشتند مشخص شد علیرغم تعداد ۲۸۹ ته برگ، اما با احتساب ۵ رای سفید و ممتنع ۲۹۰ رای شمارش شده که نشان‌دهنده تخلف در انتخابات بود.
با بررسی بیشتر مشخص شد یکی از مدیران مسئول نشریات در تقلبی محرز دو بار به محمدعلی کامفیروزی، نماینده ائتلاف اصلاح‌طلب طلوع آزادی رای داده است. همچنین یکی از اعضای شورای ناظر بر انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در توئیتی وقوع این تقلب را تایید کرد.
این تخلف محرز باعث شد تا دانشجویان در اعتراض به عدم اقدام قانونی در ابطال‌کردن آرای فرد متخلف که باعث می‌شود دو رای از کامفیروزی کم شود و محمدرضا محمدی، نماینده ائتلاف «احیای عدالت، احیای آزادی» به‌عنوان نمایند دوم وارد کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی شود، در محل برگزاری انتخابات تجمع کردند، که در نهایت با نوشتن شکایت نامه‌ای پیرامون این تخلف محرز خواستار بررسی هیئت نظارت شدند.
اما در تازه‌ترین موضع‌گیری غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در حاشیه نشست خبری جشنواره هنر‌های دیجیتال در پاسخ به خبرگزاری دانشجو درخصوص اعلام نتایج نهایی این انتخابات گفت: ما منتظر گزارش هیئت نظارت هستیم و باید هیئت نظارت نظر نهایی خود را اعلام کند و پس از اینکه گزارش هیئت نظارت اعلام شد نتایج انتخابات اعلام می‌شود.
وی درخصوص زمان اعلام این نتایج گفت: احتمالا تا شنبه آینده نتایج نهایی را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.
این تقلب برای طیف دولت که با تمام امکانات سعی کرده بودند تا پیروزی خود در این انتخابات را تضمین نمایند، شکست سنگینی بود؛ تغییر زمان برگزاری انتخابات و حذف تعداد زیادی از دانشجویان شهرستانی و دست کاری در تعرفه‌های انتخاباتی نشان‌دهنده آن است که حامیان وزارت علومی نه تنها در انتخابات بلکه در اخلاق نیز شکست خورده‌اند.
گفتنی است، براساس ماده ۲۶ شیوه‌نامه انتخابات، در صورتی که آراء اضافی توسط یک نفر به صندوق انداخته شود مجموع تعداد آرای وی باید ابطال شود. موضوعی که در صورت اجرایی شدن باعث خواهد شد هر دو رای محمدعلی کامفیروزی باطل اعلام شود و صحت انتخابات باقی بماند و در نتیجه محمدرضا محمدی به‌عنوان دیگر عضو اصلی انتخاب می‌شود.
البته وقوع تقلب در انتخابات مذکور به نفع یا توسط جریان اصلاح‌طلب می‌تواند معانی زیادی داشته باشد که در جای خود قابل بررسی است.