kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

نظر «بولتون» درباره به‌هم ریختگی کاخ سفید شایعه‌سازی ایران، روسیه و چین است

«جان بولتون» وجود به‌هم ریختگی در کاخ سفید و اختلاف‌نظر میان ترامپ و دستیاران ارشدش را «کم اهمیت» دانسته و مدعی شده: «این روسیه، چین، ایران و کشورهای دیگر هستند که تلاش می‌کنند درباره امور داخلی دولت آمریکا اطلاعات دروغ ‌اشاعه دهند».


سرویس خارجی-

طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از وجود اختلاف بین ترامپ بولتون و پومپئو در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است. «الجزیره» همین هفته گذشته در این باره طی گزارشی مدعی شد: «دونالد ترامپ، با ارسال نامه‌ای به ایران اعلام کرده آماده است جان بولتون را که به دشمنی با ایران شهره است، از مقام خود به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا برکنار کند.». جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اما در مصاحبه‌ای در یک گردهمایی برگزار شده از جانب روزنامه «وال استریت ژورنال» به کلی وجود شکاف در کاخ سفید و این اختلافات را منکر و مدعی شد همه جا اختلاف هست و این دشمنان آمریکا هستند که این اطلاعات دروغ را منتشر می‌کنند.
«بولتون» در این گردهمایی از پاسخ به پرسش درباره وجود نشانه‌های بی‌ثباتی در دولت آمریکا و ارسال پیام وجود این بی‌ثباتی به هم‌پیمانان و مخالفان آمریکا هم خودداری کرد و به جای آن منبع این گزارش‌ها را زیر سؤال برد: «ما دلایل محکمی داریم برای آنکه باور کنیم کره شمالی، ایران، ونزوئلا، روسیه و چین تصمیم گرفته‌اند که به‌اشاعه اطلاعات دروغ درباره دولت آمریکا بپردازند و شما می‌توانید به صورت علنی آن را ببینید و آنها می‌خواهند بگویند که رئیس‌جمهور و مشاورانش با یکدیگر اختلاف دارند و مسائلی از این قبیل را منتقل کنند.»
 به گزارش ایسنا بولتون سند و مدرکی برای حرف هایش ارائه نکرد، اما رسانه‌های آمریکایی را متهم به این کرد که «تبدیل به ماشین تایپ این حکومت‌ها برای انتشار داستان‌ها درباره اختلاف در دولت آمریکا» شده‌اند. بولتون در ادامه ادعاهایش گفت: «ابداً اوضاع به هم ریخته‌ای وجود ندارد و وجود اختلاف نظر نزد اکثر دولت‌های جهان رایج است». بولتون همچنین در صحبت‌هایش در این گردهمایی کره شمالی را متهم کرد به اینکه به شرایط مربوط به توافقی که در جریان اولین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور در سال گذشته میلادی برقرار شد، پایبند نبوده است: «آنها گفتند که قصد ندارند به آزمایش موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما و یا آزمایش‌های هسته‌ای دست بزنند. اما این آزمایش‌ها ادامه یافته است. آنها دارند خیلی کارهای دیگر انجام می‌دهند. کارهایی که همچنان نشان می‌دهند آنها هنوز تصمیم راهبردی برای آنکه دست از پیگیری‌ موشک‌های حامل بردارند نگرفته‌اند و به همین دلیل ما همچنان کمپین فشار حداکثری علیه کره شمالی را ادامه می‌دهیم.»
این اظهارات بولتون در حالی مطرح می‌شود که ترامپ ماه گذشته میلادی در جریان سفر به ژاپن خلاف مواضع بولتون صحبت کرد و گفت که آزمایش موشکی اخیر کره شمالی او را آزرده نکرده است.