kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
ولایتی در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد:

کلاس درس جای بیان یک طرفه عقاید ضددینی و غیرانقلابی نیست

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جای بیان شبهات و عقاید ضددینی و غیرانقلابی، در کلاس درس به صورت یک طرفه نیست و نباید در دانشگاهی اسلامی، تبلیغات غیراسلامی شود.




به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاهی که با عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی؛ گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد، گفت: انتظار از دانشگاه آزاد اسلامی این است که همانطور که از لحاظ کمّی در جایگاه بالایی قرار دارد، از لحاظ کیفی هم به همین شکل باشد.
ولایتی با طرح این پرسش که چه توقعی از دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و این دانشگاه چه نقش‌آفرینی برای آینده می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: زمانی تعداد ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های کشور بسیار کم بود به طوری که از هر 10 نفر، یک نفر وارد دانشگاه می‌شد. با توجه به نیاز توسعه آموزش عالی در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد و به طور بی‌نظیری توانست در همه نقاط کشور واحد دانشگاهی راه‌اندازی کند که این موضوع منجر به رشد و توسعه آموزش عالی در کشور شد.
وی افزود: البته حضور دانشگاه آزاد اسلامی فقط مربوط به کشور نیست و در کشورهای افغانستان، امارات و لبنان نیز فعال است و با برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده، قرار است شعبه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای سوریه، عراق، آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه ایجاد و گسترش یابد.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشگاه‌های غربی، گفت: آنچه در دانشگاه‌های جهان اسلام همواره مورد توجه بوده است، موضوع تزکیه و تعلیم است، همانطور که در قرآن کریم هم به جز یک آیه، در تمام آیات مربوط به این موضوع، تزکیه بر تعلیم تقدم داشته است، این درحالی است که در دانشگاه‌هایی که از غرب الگو گرفته‌اند، به تزکیه اهمیت داده نمی‌شود.
ولایتی خاطرنشان کرد: توقع ما این است که استادان مقیّد به عقاید و مبانی اسلام باشند و اگر هم کسی مدعی آرمان خاصی است یا با مبانی اسلام و انقلاب مخالفت دارد، می‌تواند در این زمینه مناظره کند اما جای بیان شبهات و عقاید ضددینی و غیرانقلابی، در کلاس درس به صورت یک طرفه نیست و نباید در دانشگاهی اسلامی، تبلیغات غیراسلامی شود.
وی تأکید کرد: انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی، پیاده‌سازی تزکیه و تعلیم توأمان و همزمان است. این دانشگاه نباید صرفاً مصرف‌کننده علوم دیگران باشد بلکه باید در حوزه آموزش و پژوهش پیشرو بوده و دانشگاهی زبانزد باشد تا در افق ترسیم‌ شده به انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه تبدیل شود.