kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰

برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای و هوا فضا در سنندج

در آستانه برگزاری کنگره ۵۴۰۰ شهید کردستان، اولین نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای و هوا فضا در استادیوم ۲۲ گولان سنندج گشایش یافت.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشوردر مراسم افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای درورزشگاه ۲۲ گولان وظیفه اصلی سازمان انرژی اتمی کشور را تولید انرژی پاک دانست و گفت:اکثر کشور‌های جهان از فناوری صلح آمیز هسته‌ای ‌ایران حمایت کرده‌اند.
علی اصغر زارعان با گرامیداشت یاد و خاطره 5400 شهید استان کردستان گفت: نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت 1000 مگاوات  در حال تولید برق پاک است.
وی بابیان اینکه تولید علم و سپس تبدیل به فناوری و کاربردی شدن آن در سطح جامعه اولویت ماست گفت: بیش از 180 مرکز درمانی از خدمات رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژِی اتمی استفاده می‌کنند.
وی  گفت: تعمیر و نگهداری و حتی ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروگاه بوشهر به صورت بومی توام با استانداردهای بین‌المللی اجرا و اقدام می‌شود.
زارعان با اشاره به اینکه در فروردین سال گذشته 83 دستاورد و فروردین امسال هم  114 دستاورد داشتیم گفت:فاز دوم احداث مرکز ایزوتوپ‌های پایدار در فوردو، اول تیر با هدف گذاری 250 ایزوتوپ آغاز می‌شود و در 20فروردین سال 99 از این فاز رونمایی خواهد شد.
وی بابیان اینکه در سراسر جهان 10 نسل سانتریفیوژ فعالیت دارد که ایران تاکنون 7 نوع آن را ساخته است گفت: وظیفه اصلی سازمان انرژی اتمی تولید  انرژی پاک است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به سانتریفیوژهای درخواستی سازمان انتقال خون که اخیرا تفاهم نامه آن به امضا رسیده‌اشاره کرد و گفت: دردنیا تنها سه کشور تولید‌کننده این سانتریفیوژها که برای فرآوری خون مورد استفاده قرار می‌گیرد هستند.
زارعان به فناوری ایزوتوپ‌های پایدار و کاربرد آنها در حوزه سلامت همچون تشخیص و درمان سرطان، حوزه صنعت و رادیوگرافی در اتصالات، جوش و حتی لوله‌های انتقال نفت که بعضا نشت می‌کند‌اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران دوازدهمین کشور دارنده این تکنولوژی و فناوری محسوب می‌شود.
دستیار ویژه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌های فناوری پابه پای کشورهای پیشرفته دنیا پیش می‌رویم، افزود: مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران وابسته به سازمان انرژی اتمی در حوزه لیزر توانسته با طراحی و ساخت لیزر فیبر 3 کیلو وات با مد اصلی که فقط دو شرکت در سطح جهان توانایی ساخت با کاربرد سختکاری لیزری و پوشش‌دهی و برش لیزری را دارد، انحصار شکنی کند. این نمایشگاه تا ۲۵ خرداد دایر است.