kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷

خودکفایی صد درصدی کشور در تولید سوزن و ریل قطار

مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران از خودکفایی صد درصدی کشور در تولید سوزن ریل قطار خبر داد.



سید کاظم طاهرزاده در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ریلی ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از ۲۰ سال پیش فعالیت ساخت سوزن در ماشین‌سازی تبریز به عنوان پروژه‌ای مستقل تعریف و آغاز شد و از همان زمان همکاری‌هایی با شرکت فرانسوی در حوزه طراحی و احداث کارخانه انجام گرفت و احداث کارخانه و تولید سوزن تحت لیسانس (گواهی) شرکت فرانسوی ادامه یافت.
وی ادامه داد: از سال ۹۶ فعالیت خود را در راستای خودکفایی در تولید سوزن ریل آغاز کردیم و با آغاز تحریم‌های ظالمانه و تاکیدات رهبری بر رونق تولید، اهدافمان به ثمر نشست و به نتایج مثبتی در طراحی تکه مرکزی سوزن ریل رسیدیم، ۴ قطعه دیگر در حوزه داخلی‌سازی سوزن به نتیجه رسید و امروز سوزن ریل به صورت صد درصد تولید داخل، تولید می‌کنیم.
به گزارش فارس، وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ۵۰ درصد ارزش سوزن قطعاتی است که وارد می‌شد که آن را داخلی‌سازی کردیم و امروز هزینه تأمین سوزن ریل ریالی شده است و از سوی دیگر ذوب‌آهن هم در تولید ریل ورود کرده است و بدین ترتیب خودکفایی در عرصه تولید ریل و سوزن در کشور محقق
 شده است.
طاهرزاده با بیان این‌که در ۲۰ سال اخیر به‌طور متوسط ۱۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کردیم، گفت: از سه سال پیش افزایش تولید در دستورکار قرار گرفت و در سال ۹۷، ۴۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کردیم و تا هزار دستگاه هم در همین فاز می‌رسیم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران درباره نیاز کشور به تولید سوزن ریل گفت: بسته به فعالیت عمرانی سالانه ۵۰۰ تا هزار سوزن برای احداث بازسازی و نگهداری شبکه نیاز است.
وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: امروز ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی داریم که عمر بالای ۱۰ سال دارند و باید از این پس تعویض و تعمیر شوند.
طاهرزاده گفت: در مورد تعمیرات سوزن،به تعمیرات تکه مرکزی سوزن و تیغه‌های زبانه سوزن ریل هم ورود کرده‌ایم و توانایی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن را داریم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش از این برای هر سوزن حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری داشتیم که با داخلی‌سازی این صنعت امروز این هزینه رفع شده است.
وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در بازارهای منطقه‌ای هم با پیمانکاران کشورهای سوریه، افغانستان و عراق مذاکراتی داشتیم تا صادرات سوزن ریل به این کشورها داشته باشیم.
طاهرزاده اضافه کرد: تاییدیه این سوزن‌های ریل را از کوانتوم ریل انگلیس گرفته‌ایم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران با بیان این‌که طبق الزامات اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها عمر سوزن ریل باید حداقل بیش از ۷ سال باشد گفت: در حال حاضر علاوه‌براینکه کیفیت قطعه ما با مدل‌های اروپایی برابری می‌کند قیمت آن هم
 پایین‌تر است.