kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حمله روزنامه شرق به ظریف؛ تندی با فرستاده آلمان ‌اشتباه مهلکی بود!




سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در سرمقاله خود به قلم سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی به خبر دیدارهای دیپلماتیک ایران با آلمان و ژاپن پرداخت و نوشت: «مقامات دیپلماسی ایران باید بدانند میان ادبیات عالی‌ترین مقام دیپلماسی با مسئولان بخش‌های دیگر کشور باید تفاوت روشن وجود داشته باشد. اگر بنا باشد همگی با یک ادبیات سخن بگویند، چه نیازی به دستگاه دیپلماسی در یک کشور وجود دارد؟ ... هنر دیپلماسی این است که در شرایط دشوار، راهگشا باشد و مرزبندی لازم با وظایف دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های نظامی را ایجاد کند.»
با طرف آلمانی خوب حرف نزدیم!
در ادامه این مطلب آمده است: «نظامیان کار خود را با قدرت سخت و دیپلمات‌ها با تکیه بر منطق مذاکره و قدرت نرم به پیش می‌برند تا برآیند آنها، منافع ملی را تحقق ببخشد. گفت‌وگو حتی با فرعون با «قول لین»، تجربه‌ای است که خداوند از پیامبر خود خواسته است. نشست خبری روز گذشته وزرای خارجه ایران و آلمان، به نظر نگارنده همراه با این ظرافت‌ها از سوی طرف ایرانی نبود. به‌هرحال این یک‌اشتباه مهلک است که تصور شود با تندی‌کردن و نادیده‌گرفتن ظرایف دیپلماتیک و ادبیات مذاکره، می‌توان اروپا را وادار به ایستادن مقابل ایالات متحده کرد»
حفظ برجام، به تلاش برای بازگرداندن آمریکا نیازمند است
شرق نوشته است: «واقعیت دنیای موجود است و حفظ برجام، به تلاش برای بازگرداندن آمریکا به آن و پذیرفتن مسئولیت توافق دولت ایالات متحده با ایران، نیازمند است. نباید اسیر ادبیات غیردیپلماتیک برخی محافل شد.»
روحانی گلایه کند!
در این مطلب آمده است: «بخش عمده‌ای از روابط امروز ایران، مدیون منطق مذاکراتی ایران و توافق برجام است اما متأسفانه دولت در دفاع از بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی کشور دچار تردید شده و جریانی توانسته با زیرسؤال‌بردن دستاوردهای آن، دولت را به لاک دفاعی ببرد. آقای روحانی و ظریف باید از موضع طلبکارانه نسبت به برخی فرصت‌سوزی‌ها در استفاده از مواهب بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی، ابراز گلایه کرده و تأکید کند منافع ملی نباید خرج مصرف داخلی مواضع برخی جریان‌ها شود.»
گویا مدعیان اصلاحات که همواره به دنبال سیاست تنش‌زدایی بوده و حیات سیاسی خود را در حفظ برجام می‌دانند، وقتی دیدند که روحانی و دستگاه دیپلماسی هم با آنان نسبتاً مرزبندی کرده، سعی دارند با پیش کشیدن مسائلی مانند اهمیت دادن به اروپایی‌ها، بر رویه سابق خود پافشاری کنند و دولت روحانی را در سراشیبی سازش و انفعال قرار دهند.
استقبال مدعیان اصلاحات از فضولی آلمان و سانسور اظهارات گستاخانه «ماس»
روزنامه سازندگی با تیتر «تلاش اروپا برای حفظ برجام» عکس یک خود را به دیدار هایکوماس، وزیر امور خارجه آلمان با حسن روحانی اختصاص داد و در یادداشتی هم نوشت: «آلمان‌ها میانجی‌گران حرفه‌ای هستند»
در این یادداشت آمده است: «در چنین شرایطی آلمان به‌عنوان یکی از قدرت‌های اروپایی باهدف رفع جلوگیری از تشدید تنش‌ها پیش‌قدم شده است... حالا آلمان در قامت بازیگر حامی چندجانبه گرایی...گامی جدید برداشته است. طبیعتاً آلمان در ارتباط با ایران، تجربه‌ای تاریخی نیز دارد ...در شرایط کنونی یکی از اهداف آلمان حراست از برجام و به ادعای مقام‌های آلمانی ایجاد یک رژیم بین‌المللی است.»
سانسور اظهارات گستاخانه ماس در شوی میانجی‌گری
باید یادآور شویم که ادبیات و مواضع هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نشان از نمایش شوی دیپلماسی بود نه میانجی‌گری براساس اصل بین‌المللی «حسن نیت». به برخی از اظهارات گستاخانه‌ هایکو ماس در نشست خبری با ظریف که برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات آن بخش را سانسور کردند، توجه کنید:
1. «البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم» 2. «مسئله‌ای که نمی‌خواهیم بپذیریم این است که کسی مدعی شود اگر طرف مقابل تعهداتش را کامل اجرا نمی‌کند، ما هم کامل اجرا نمی‌کنیم.» (یعنی اگر در یک توافق یکی از طرفین، تعهدات خود را انجام نداد، طرف مقابل نمی‌تواند مقابله‌ به‌مثل و به عبارتی واکنش متقابل داشته باشد.) و 3. «در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ وجود دارد ولی اینجا (ایران) جنگ نیست. ما تلاش می‌کنیم تا جنگ دیگری ایجاد نشود. تنش در منطقه خطرناک است و ممکن است براثر یک اتفاق، مکانیسم و زنجیره‌ای از رویدادها رخ داده و شرایط از کنترل خارج شود.» از طرفی تجربه تاریخی به‌ویژه مذاکره با سه کشور اروپایی که به «تروئیکای اروپایی» معروف شد، ثابت کرده است که آنها همواره با دادن وعده‌های کلی به ایران و با سوءاستفاده از حسن‌نیت درصدد تعلیق غنی‌سازی، متهم‌سازی و صدور قطعنامه علیه ایران بوده‌اند.
«اصلاحات» با سقوط و زوال و انحطاط اخلاقی مواجه شده است
روزنامه سازندگی به قلم یک محکوم و زندانی امنیتی، در یک صفحه تمام به ماجرای نجفی پرداخت و در بخشی از آن نوشت: «فارغ از انگیزه‌کاوی و نیت خوانی این اتفاق دهشتناک اما امروز کالبد بی‌روح و خسته جریان اصلاحات بیش از همیشه در معرض سؤال است و این موضوع نشان‌دهنده این است که جریان اصلاحات بیش از کاهش و زوال سرمایه سیاسی‌اش و کاسته شدن از حضور مؤثرش در جامعه با سقوط و زوال و انحطاط اخلاقی نیز مواجه شده است.»
تنش‌ها کاهش یابد تا هم منافع ایران تأمین شود هم منافع آمریکا!
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روزنامه ایران نوشت: «سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران فراتر از بحث مناسبات دوجانبه، در اصل برای میانجیگری این کشور بین ایران و آمریکا انجام می‌شود... مذاکره‌کنندگان کشورمان باید دو سناریو را برای نخست‌وزیر ژاپن ناظر به فضای پس‌ازاین سفر ترسیم کنند؛ اول سناریوی دیپلماسی و رفتن به سمت کاهش تنش است که در آن هم منافع ایران و هم آمریکا تأمین می‌شود و نتایج آن به سود نظم بین‌المللی است. سناریوی دیگر که جنبه هشداری دارد هم این خواهد بود که اگر توافق و رفع تنش صورت نگیرد، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که یکی از آنها اجرای ضرب‌الاجل تعیین شده است که در آن صورت دیگر میانجیگری کشورهایی مثل ژاپن هم اثربخش نخواهد بود.»
گستاخی و خباثت‌ورزی آمریکا علیه ایران از سپیده‌دم انقلاب تاکنون، فشار حداکثری و ده‌ها مورد تحریم اقتصادی و نفتی به‌ویژه تحریم اخیر پتروشیمی، هنوز نویسنده را متوجه نساخته که منافع آمریکا در قبال ایران جز با براندازی و ایجاد تنش در منطقه خاورمیانه تأمین نمی‌شود؟ وقتی نه مذاکره می‌کنیم نه جنگ می‌شود، آمریکا هم به تحریم و تهدید ادامه می‌دهد، میانجی‌گری چه اساس و بنیان عقلانی دارد؟ قابل‌تأمل آنکه مسئولیت نویسنده ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است!