kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
با موافقت نمایندگان مصوب شد

بودجه شرکت‌های دولتی جداگانه در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا بودجه شرکت‌های تابعه خود را دو ماه قبل از ارائه لایحه بودجه سالانه کل کشور برای بررسی به مجلس تقدیم کند.




جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز (سه‌شنبه21 خرداد ماه) به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد. رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و همچنین گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده (98) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از جمله مهم‌ترین دستور کارهای روز گذشته مجلس بود.
نمایندگان در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ببرسی جداگانه بودجه شرکت‌های دولتی با کلیات این طرح با 162 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
موضوع حقوق‌های نجومی
سروسامان نیافته است
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جداگانه بودجه شرکت‌های دولت گفت : دفاع از موضوع شفافیت و بررسی جداگانه بودجه شرکت‌های دولتی گفت : عمده حقوق‌های نجومی در بخش شرکت‌های دولتی وجود دارد و با همه تلاش‌های مجلس هنوز حقوق‌های نجومی سروسامان نیافته است.
سلیمی در ادامه گفت : 70 درصد بودجه متعلق به شرکت‌های دولتی است که این غیر از بودجه عمومی است، 100 درصد بودجه هم در اختیار رئیس‌جمهور است، 90 بودجه عمومی هم دست خود رئیس‌جمهور است و دولت قدرت مانور دارد.
وی افزود: عمده حقوق‌های نجومی در بخش شرکت‌های دولتی وجود دارد و با همه تلاش‌های مجلس هنوز حقوق‌های نجومی سروسامان نیافته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت بازنشسته‌ها هم به سروسامان نرسیده است، آنها از یکجا خارج می‌شوند و از سمت دیگر وارد همین شرکت‌های دولتی می‌شوند. امسال 4 درصد به بودجه جاری این شرکت‌ها اضافه شده است و در موضوعات دیگر حدود 50 درصد امسال بودجه این شرکت‌ها افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: مجلس باید به صورت مجزا بودجه شرکت‌های دولتی را پیگیری و بررسی کند و این مشکلات حل شود.
با ایجاد دو قطبی‌های کاذب
 از وظایف خود طفره نروید
سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور با معذرت، بی‌عرضگی خودتان را تحت عنوان نداشتن اختیار توجیه نکنید. آیا همین امروز اختیار ندارید که با توجه به اینکه  قانون بودجه 98 مقرر کرده است و با توجه به تحریم‌های ظالمانه که قرار بود  به مّر پایان یابد و صادرات قاچاق را به دلیل افزایش نرخ ارز و حجم نقدینگی بالا، همان که دولت دهم را در سال 92 مورد تمسخر قرار دادی و 450 هزار میلیارد تومان در آن زمان و یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان اکنون رسانده‌اید، کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را سهمیه‌بندی کنید.
وی افزود : آیا همچنان فکر می‌کنید که علت‌العلل مشکلات اقتصادی حل مسائل با غرب است؟، آیا همه کشورهایی که در حلقه اسارت آمریکا هستند همه موضوعات و مشکلاتشان حل شده است؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آقای رئیس‌جمهور به سوگندتان بیندیشید، دو مرتبه و سه مرتبه آن را بخوانید و دقت کنید، برگردید به خدمات صادقانه‌ برای ملت، اگر واقعا شما اختیار نداشتید چرا مجددا کاندیدای ریاست‌جمهوری شدید، یقینا دولتی که در خدمت مردم باشد اقتدار سیاسی لازم را خواهد داشت. آقای روحانی سعی نکنید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب «مذاکره جنگ»، «معیشت ِمذاکره»، «حصر و غیرحصر»، «رفراندوم و غیره آن»، «اسلام رحمانی و غیررحمانی» از اجرای وظایف اصلی خود طفره بروید.
بزرگ‌ترین مانع رونق تولید
 اخذ سود مرکب و جرائم توسط بانک‌ها
فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز نیز در نطق میان دستور خود گفت: بزرگ‌ترین مانع رونق تولید و تحرک اقتصادی در حال حاضر محاسبه و اخذ سود مرکب و جرائم توسط بانک‌ها است که از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه بودجه درخواست دارم که در اسرع وقت نسبت به تهیه و تدارک طرحی در این باره اقدام کند.
وی ادامه داد: مگر می‌شود نرخ ارز از 4 هزار تومان به 12 هزار تومان برسد ولی من و شما مسئول نباشیم، مگر می‌شود نرخ تورم دو رقمی و فزاینده را در کشور شاهد باشیم و من و شما مسئول نباشیم؟، مگر می‌شود در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی اقداماتی صورت پذیرد و من و شما فقط فرار رو به جلو‌نماییم؟ برعکس وظیفه ما این است که در شرایط فعلی، وزن و مختصات مجلس شورای اسلامی را برای مردم تبیین کنیم تا حد مسئولیت‌مان معلوم و قدر ما مشخص شود.
رفتار قرون وسطایی با فرانسوی‌ها
و ‌اشک تمساح برای دیگران
حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس نیز در جلسه دیروز بر ضرورت تذکر و احضار سفیر فرانسه در ایران تاکید کرد و گفت: این کشور با مردمان خود به شیوه قرون وسطایی عمل می‌کند اما از آن طرف برای دیگران‌اشک تمساح می‌ریزد
در تذکر شفاهی بر ضرورت پرداخت مطالبات فرهنگیان به ویژه حق التدریسان و پرداخت پاداش پایان خدمت آنها تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی اجرای قانون رتبه بندی معلمان و اعمال مدرک مجوز فرهنگیان ضروری است.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرانی کمرشکن کالاهای اساسی در بازار افزود: دولت باید در جهت رفع موضوع بسته شدن بازارهای مرزی سیستان و اجرای مصوبات ایثارگران و پرداخت خسارت خشکسالی و سیل به مردم سیستان اقدام کند.
تعویق بررسی سؤال از ظریف
در صحن علنی مجلس
علیرضا رحیمی در نشست علنی دیروز مجلس همچنین از به تعویق افتادن بررسی سؤالات نمایندگان از وزیر امور خارجه خبر داد گفت: دولت به لحاظ زمانی درخواست تعویق بررسی سؤال از وزیر امور خارجه را داشت. نمایندگان سؤال‌کننده نیز با این امر موافقت کردند و سؤال از آقای ظریف به زمان دیگری موکول شد.
 پیش از این مقرر بود سؤال مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، سؤال عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده،‌اشنویه و سؤال محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه از وزیر امور خارجه در صحن علنی روز سه شنبه 21 خردادماه
بررسی شود.
تعیین تعاریف، وظایف و اختیارات
وزارت ورزش و جوانان
نمایندگان همچنین روز گذشته در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، با ماده یک این لایحه با 171 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
در نشست دیروز ماده 2 لایحه مذکور با 151 رأی موافق، 16 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان مجلس رسید که براساس آن تعاریف مربوط به وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تعریف شد.