kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
با کمک بسیج سازندگی صورت گرفت

موفقیت یک زوج کارآفرین در صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

یک زوج بندرعباسی با‌اشتغالزایی برای سه نفر توانستند محصولات محرق کاری خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر کنند.




شاید خیلی سخت به نظر برسد که برخی خانوارها از طریق محرق کاری درآمد زیادی کسب می‌کنند و توانسته‌اند محصولات خود را به کشورهای عربی صادر کنند. رضا حسین‌پور و سمیرا بنی‌عسکری یک زوج بندرعباسی موفق هستند که با ایده‌های تازه محصولاتی را تولید می‌کنند که مشتری زیادی دارد.
رضا حسین‌پور در این باره توضیح داد: سال ۱۳۹۰ کارمان را آغاز کردیم و برای اولین‌بار طرح مینیاتور را به این هنر افزودیم. آن زمان سرمایه‌مان برای این کار ۱۰۰ هزار تومان بود اما برای گسترش کارمان نیاز به نقدینگی داشتیم. ابتدا ۱۰ میلیون تومان قرض کردیم اما چندی بعد با مراجعه به بسیج سازندگی و معرفی آنها به بانک توانستیم آن را تأمین کنیم.
وی افزود: اکنون با توجه به توانی که پیدا کرد‌‌ه‌ایم توانسته‌ایم حدود سه نفر را مشغول به کار کنیم اما قابلیت افزایش افراد به میزان پنج نفر دیگر نیز وجود دارد به این دلیل که اکنون در بحث بازاریابی مشکلات زیادی وجود دارد و اگر دولت در این زمینه کمک کند می‌توانیم برای پنج نفر دیگر شغل ایجاد کنیم.
این کارآفرین به مشکلات بازاریابی و فروش تولیدات خود‌اشاره کرد و گفت: زمانی که قصد داشتیم محصولات خود را به صورت قانونی به کشورهای دیگر برای نمونه صادر کنیم علاوه‌بر اینکه هیچ کمکی در این زمینه نشد حتی نتوانستیم این کار را از مبادی رسمی انجام دهیم. بروکراسی اداری در ایران بسیار زیاد است و همین موضوع مانع بزرگ صادرات است.
حسین پور ادامه داد: با ایجاد گروه تحقیق و توسعه برای کار خودمان متوجه شدیم که کشورهای حوزه خلیج‌فارس آثار قرآنی تولیدات ما را می‌پسندند اما نمی‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم. این گروه تحقیق دریافت که کشورهای عربی متقاضی خط کوفی هستند و ما نیز رویه کار خودمان را به آن سمت تغییر دادیم.
در همین زمینه، سمیرا بنی‌عسکری درباره شروع فعالیت حرفه‌ای خود اظهار داشت: در روزهای نخست فعالیتم تمام مراحل ساخت یک تابلو را در خانه انجام می‌دادم و فروش تابلوها را از دوستان و آشنایان شروع کردم اما با شناخته شدن بیشتر و گرفتن سفارش یک کارگاه خانگی راه انداختم که دو دوست دیگر نیز در ساخت تابلوها با من همکاری می‌کردند.
وی درباره چگونگی استفاده از ساقه گندم برای کار محرق بیان کرد: با حرارت دادن ساقه گندم و استفاده از پوسته داخلی آن به جای چوب که به راحتی روی آن نقاشی و یا طرح‌های دلخواه پیاده می‌شود یک تابلوی محرق ساخته می‌شود.
این فعال هنری ادامه داد: در مرحله اول این را بگویم که این حرفه را با ساخت تابلوهای کوچک آغاز کردم و آنها را با معرفی در فضای مجازی و یا به صورت نمایشگاه‌های مشترک ارائه دادم اما‌اشتیاق افراد به این نوع تابلوها باعث ادامه و گسترش کارم شد.
گفتنی است هنر محرق ازجمله هنرهایی است که در ایران کمتر شناخته شده و گاهی با هنر معرق‌اشتباه گرفته می‌شود اما این هنر از تلفیق حصیرهای رنگ‌شده در کنار هم روی زمینه‌ای از چوب و یا نئوپان زیرکاری‌شده پدید می‌آید.