kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی راهی دریا شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی راهی دریا شد، گفت: این سکو کاملا با اتکا به ظرفیت داخلی ساخته شده است و با اتصال آن به پارس جنوبی، حجم عظیمی به ظرفیت تولید گاز و انرژی کشور افزوده می‌شود.



محمد باقر عالی ، در گفت‌و‌گو با فارس در بندرعباس بیان کرد:  عملیات حمل و به آب‌ سپاری‌ سکوی سوم فاز ۱۴ پارس جنوبی شروع شده و ارزش این سکو بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است.
وی ادامه داد: این پروژه نمونه بارز توانمندی داخلی و خودباوری و اقتصاد مقاومتی است.
عالی افزود: با توجه به شرایط خاص تحریم، بیشترین حجم بومی‌سازی را در سکوهای فاز ۱۴ پارس جنوبی داشته‌ایم و کلیه عملیات طراحی، مهندسی و ساخت سکو به وسیله مهندسان و متخصصان ایرانی انجام شده و در بخش تجهیزات و لوازم مورد نیاز بیش از ۶۰ درصد از داخل کشور تهیه شده است که رکورد بسیار مناسبی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مدت زمان ساخت این سکو نسبت به سفارشاتی که در سال‌های قبل به خارجی‌ها داده شده بود، بسیار کمتر بوده و از این جهت هم رکوردزنی شده؛ همچنین زمان راه‌اندازی از نصب تا خروج گاز ۲۶ روز پیش‌بینی شده است.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل این سکو در فاز ۱۴ پارس جنوبی استخراج روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز ترش ، ۲۵۰هزار بشکه میعانات و ۱۰۰تن گوگرد به توان تولید گاز و انرژی کشور افزوده می‌شود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت : مجموع سازه و متعلقات شامل سکو و پل و مشعل حدود ۷ هزار تن و وزن سکو بیش از ۲۵۰۰ تن است.
عالی خاطرنشان کرد: این سکو که دیروز در بندرعباس آب‌سپاری شد، بعد از طی مسیر در ۵۰۰ کیلومتر دریایی در خلیج‌فارس به تاسیسات پارس جنوبی الحاق خواهد شد.