kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

انتشار یک کتاب با ترجمه رهبر معظم انقلاب(اخبار ادبی و هنری)

کتاب «فی ظلال القرآن» اثر سیّد قطب و با ترجمه رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد.



حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) که خود از کودکی با قرآن کریم، انس داشته‌اند پس از بهره‌گیری از معارف این کتاب عزیز در دوران طلبگی، به نشر این گنجینه‌ گرانبها پرداختند.
این کتاب، بیش از آنکه یک کتاب تفسیر باشد، کتابی است که درباره نحوه بیان الهی و زیبایی‌های لفظی و معنوی قرآن، تناسب آیات با یکدیگر و برخی مصادیق معاصر آیات، بحث می‌کند.
آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۴۸(در سنّ 30 سالگی) ترجمه این اثر را آغاز می‌کنند و شایان ذکر است که مقداری از آن را در زندان‌های ستمشاهی انجام می‌دهند.
کتاب حاضر، از ابتدای قرآن کریم تا آیه ۱۸۲ سوره مبارکه بقره را در بر دارد. معظّمٌ‌له پس از اتمام جلد اوّل ترجمه کتاب، باخبر می‌شوند که این کتاب از سوی مرحوم احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه ترجمه خودداری می‌کنند.
قلم مترجم کتاب، بسیار روان است و این مطلب بر زیبایی کتاب می‌افزاید. به فراخور مطلب، در مواردی پاورقی‌هایی با امضای مترجم، درج شده است که یا توضیح متن مؤلّف و یا نقد او است.
براساس تقسیم‌بندی مؤلّف کتاب، مجلّد موجود از ۱۲ بخش تشکیل شده است. در مقدّمه به‌طور مبسوطی از قرآن کریم و استفاده‌هایی که از این کتاب می‌توان کرد سخن گفته است. پس از مقدّمه در ضمن یک درس، از سوره حمد، بحث شده است. درس بعدی، بیان ویژگی‌های سوره بقره است و در ادامه با تقسیم آیات هم‌سیاق جزء اوّل قرآن کریم در شش درس و تنظیم آیات هم‌داستان جزء دوّم در چهار درس کتاب به پایان می‌رسد. علاوه‌بر این یازده بخش، در ابتدای جز دوّم نیز، توضیحاتی درباره مفاد این جز داده شده است.
در چاپ حاضر، متن تصحیح شده و منابع مورد استناد کتاب، تحقیق مجدّد شده و در مواردی نیز منابعی جدید اضافه شده است. همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مخاطب محترم از محتویات کتاب، تیترهای کنار متنی و نمایه‌های مختلف در پایان کتاب، درج شده است.