kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

سالانه ۸۰۰ تن موادمخدر در ایران کشف می‌شود

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با ‌اشاره به کشف ۸۰۰ تن موادمخدر در سال گفت: تحریم اجازه مبارزه مناسب با قاچاق موادمخدر را نمی‌دهد.




به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اسکندر مومنی دیروز در نشست خبری با ‌اشاره به در پیش‌رو بودن روز جهانی مبارزه با موادمخدر و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این روز، گفت: براساس آمارهای استخراج شده توسط سازمان ملل، 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هروئین جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
مومنی اظهار داشت: در سال 2017 ایران 21 تن و در کل اروپا حدود چهار تن هروئین کشف شد. در کشور افغانستان تولید موادمخدر از 200 تن در سال 2001 به 10 هزار تن رسیده اما میزان کشفیات در این کشور بر اساس آمارهای سازمان ملل کمتر از 300 تن است.
وی با ‌اشاره به کشف 800 تنی موادمخدر در ایران طی هر سال، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان درحال مبارزه با این پدیده شوم است، کشورهای دیگر می‌توانند با موادمخدر مبارزه کنند اما انجام نمی‌دهند در حالی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با این پدیده شوم مبارزه کند اما با تحریم‌ها این اجازه را به کشورمان نمی‌دهند.
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، در 30 سال گذشته با تشکیل ستاد مبارزه با موادمخدر 41 هزار عملیات با کشف 12 هزار تن موادمخدر صورت گرفت که منجر به شهادت سه هزار و 814 نفر شد و این عملیات‌ها 12 هزار جانباز و مجروح برجای گذاشت. مومنی با‌ اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای نگهداری معتادان متجاهر در کشور، گفت: دو اردوگاه در این زمینه راه‌اندازی شده و احداث 10 اردوگاه دیگر در دستور کار قرار دارد.
وی، افزایش بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد را یکی از کارهای ایجاد شده توسط ستادمبارزه با موادمخدر برشمرد و اظهار داشت: اکنون 380 هزار نفر از معتادان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت آموخته‌اند، همچنین در حال اجرای طرح «یاری‌گران» هستیم، در این طرح، اقدامات پیشگیرانه با اولویت آموزش و پرورش و خانواده‌ها انجام می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با‌ اشاره به اقدامات مقابله‌ای تمام دستگاه‌ها برای مبارزه با موادمخدر در دو ماه گذشته، گفت: در این بازه زمانی 143 تن موادمخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته، 547 عملیات و درگیری در این دو ماه به وقوع پیوست، پنج هزار و 677 خودرو توقیف شد و تمام شاخص‌ها در حوزه مقابله، آموزش و درمان توسعه داشته است.