kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶

بیانیه‌ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون وضعیت دانشجویان افغانستانی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با وضعیت خواهران و برادران افغانستانی بیانیه‌ای صادر کرد.



در بخش‌هایی از متن این بیانیه گلایه‌آمیز آمده است:
با خبر شدیم که مدتی است خواهران و برادران افغانمان در دانشگاه با چالش‌هایی روبرو هستند که مطابقت چندانی با عدالت آموزشی ندارد و در ادامه ذکر خواهد شد، لذا برآن شدیم تا پیگیری مطالبات به حقشان باشیم.
وزارت بهداشت طی ابلاغیه‌ای از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته است تا شهریه دانشجویان افغانستان براساس ریال و معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود، اما با وجود جلسات متعدد بین دانشگاه، وزارتخانه و نهاد رهبری و ارائه بخشنامه مبنی بر اخذ شهریه ریالی با نرخ دلار بانک مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی تهران این دستور را نپذیرفته و در جواب دانشجویان واجد شرایط، بهانه عدم پذیرش آن توسط هیئت امنای دانشگاه را مطرح کرده است. بنا به نقل قول‌های صورت گرفته، طی مراجعات مکرر به وزارت بهداشت، وزارت مذکور با صراحت اذعان داشته است که «ما زورمان به دانشگاه علوم پزشکی تهران نمی‌رسد»، اما اتباع مهاجر هزینه معاششان را از داخل کشور تامین می‌کنند، پس چگونه می‌توانند با نرخ دلار آزاد شهریه را تامین کنند؟ مضاف بر این اتباع مهاجر فقط در ذیل مشاغل محدودی که در قانون کار لیست شده است می‌توانند در ایران فعالیت کنند و این مشاغل کم‌درآمدتر از آن هستند که بتوان به وسیله آن شهریه‌های نجومی دانشگاه را تامین کرد. این عدم توان پرداخت شهریه موجب شده است که دانشجویان به فکر انصراف باشند، اما دانشگاه در پاسخ به این مسئله به برادرانمان گفته‌اند «هرکس که پول ندارد درس نخواند و شهریه ما تغییری نخواهد کرد» کجای این جملات به عدالت آموزشی شباهت دارد؟ افسوس ماجرا زمانی بیشتر شد که متوجه شدیم بسیاری از این دانشجویان در شرف انصراف، ساعی و دارای معدل بالا هستند؛ و این در حالی است که این روزها، دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۹۰۰ دانشجوی خارجی دارد و از آنان شهریه به دلار دریافت می‌کند و چندین برابر شدن نرخ ارز سود دانشگاه را نیز افزایش داده است و ظرفیت پذیرش نیز هرساله افزایش می‌یابد.
لازم به ذکر است دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرو دریافت بخش‌نامه مذکور هم‌اکنون شهریه دانشجویان افغانستانی ساکن ایران را با ریال محاسبه و دریافت می‌کند؛ لذا از دانشگاه تقاضا داریم مراتب اجرای این ابلاغیه را به عمل آورد و در صورت وجود هرگونه مانع، آن را به صورت شفاف بیان کند.