kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵

رای‌الیوم: مقاومت ایرانی‌ها دولت ترامپ را به گدایی انداخته است(خبر ویژه)

یک تحلیلگر ارشد جهان عرب تصریح کرد: ایرانیان مردانی واقعی هستند ودولت ترامپ به‌خاطر مقاومت ایرانی‌ها، به گدایی مذاکره افتاده است.

عبدالباری عطوان در رای‌الیوم نوشت: ایرانیان مردانی واقعی هستند که نه تنها در برابر شرط‌های آمریکا تسلیم نشده و نمی‌شوند بلکه کاری کرده‌اند که واشنگتن برای گفت‌وگو با تهران گدایی کند.
امارات، عربستان و نروژ که نفتکش‌های آنها در بندر الفجیره منفجر شد، یک ماه پس از انفجار، گزارش اولیه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند. مسئله قابل توجه در این گزارش این است که آنها به هیچ عنوان به ایران اشاره نکردند و گفتند برخی طرف‌های ناشناس اقدام به این حمله کردند.
چرا آنها به نام ایران اشاره نکردند؟ آنها گفتند که فقط یک کشور می‌تواند چنین حمله‌ای انجام دهد. چرا این کشور ناشناس است؟ پمپئو مدعی شده بود ایران این حمله را انجام داده است. بولتون هم گفته بود همه گمانه‌زنی‌ها علیه ایران است. پس چرا آنها ترسیدند نام ایران را ببرند؟ آنها به دو علت ترسیدند. علت اول این است که آنها ادله کافی ندارند چون عملیات بسیار با دقت انجام شده بود. آنها اگر بخواهند به نفتکش‌های حامل نفت حمله کنند، باعث ایجاد بحران در منطقه خلیج فارس خواهند شد. تصور کنید چهار نفتکش غول‌پیکر منفجر شد. غواصان به این نفتکش‌ها رسیدند و در آنها مین قرار دادند و نفتکش‌ها را منفجر کردند. غواصان عمدا به نفتکش‌هایی که حامل نفت نبودند، حمله نکردند. آنها عمدا طوری حمله کردند که هیچ نفتی از نفتکش‌ها نشت نکند. این‌ها پیام است. غواصان اقدام به این حملات کردند و با قایق‌های تندرو به عقب بازگشتند و هیچ‌کس آنها را رصد نکرد. شما که صدها میلیارد دلار برای دستگاه‌های رادار و برای رصد کردن و به‌دست آوردن اصلاعات هزینه می‌کنید، چطور این قایق‌های تندرو را ندیدید؟ فایده این سلاح‌ها و رادارها و میلیاردها دلاری که تلف می‌کنید، چیست؟
مسئله دوم به نظر من این است که اگر آنها بگویند ایران این حملات را انجام داده است، در این صورت آمریکا باید پاسخ دهد. اما آمریکا نمی‌خواهد پاسخی دهد. چون دچار وحشت شده است. اگر آمریکا پاسخ دهد، در این صورت همه هواپیماها، کشتی‌ها و نفتکش‌های این کشور منفجر خواهد شد. این یک پیام بود؛ مبنی بر اینکه ما توانستیم به چهار نفتکش برسیم و مسئله تمام شد. همه منطقه خلیج فارس پُر از نفتکش است. اگر آنها تنگه هرمز را نبندند، در این صورت نفتکش‌ها را ویران می‌کنند. در این صورت آمریکا می‌خواهد چه‌کار کند؟ آمریکایی‌ها ترسیده‌اند. آمریکا اکنون برای گفت‌وگو (با ایران) گدایی می‌کند.
ایرانیان مرد هستند. آنها می‌گویند ما نمی‌خواهیم بازیچه باشیم و با شما گفت‌وگو کنیم. باید در وهله نخست تحریم‌ها را لغو کنید. ما درباره مسئله موشک‌های بالستیک به‌هیچ عنوان مذاکره نمی‌کنیم و باید (آمریکا) به توافق هسته‌ای بازگردد. کسی که قوی باشد شرط‌های خود را تحمیل می‌کند. اما ما (عرب‌ها) فرمانبر و مزدور هستیم.  این فاجعه‌ای است که ما (عرب‌ها) با آن روبه‌رو هستیم. ایرانیان تظاهرات روز قدس را برپا کردند. میلیون‌ها نفر در این روز تظاهرات کردند. اما ما قدس و فلسطین را فراموش کرده‌ایم. آنها (حکام عرب) می‌گویند نزاع میان فلسطین و اسرائیل است. آنها برای اجرای معامله قرن بسیج شده‌اند و می‌خواهند نشستی در این زمینه در منامه برگزار کنند اما اکنون فهمیده‌اند که هیچ‌کس در این نشست شرکت نمی‌کند. آنها فهمیدند پیش از آن‌که در بحرین گرد هم آیند، محور مقاومت معامله قرن را نابود کرد. این مردانگی است. آنها (مقاومت) کاملاً معامله قرن را لغو کردند. موشک‌های مقاومت و سخنرانی سیدحسن نصرالله در روز جهانی قدس، معامله قرن را کاملاً لغو و نابود کرد.