kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
حواشی یک پرونده جنجالی ادامه دارد

مهلت سه روزه برادر میترا استاد به مطهری و روایت کرباسچی از چگونگی گرفتار شدن نجفی

برادر میترا استاد روز گذشته در اینستاگرام خود ضمن منتشر کردن صفحه عقدنامه خواهرش با محمدعلی نجفی، از علی مطهری خواست به دلیل اعلام شائبه «پرستو» بودن میترا استاد، از اولیای دم عذرخواهی کند.



حواشی و ابعاد سیاسی پرونده نجفی همچنان ادامه دارد؛ فارغ از صحت‌وسقم هر کدام از این واکنش‌ها و تفاسیر و روایات متفاوت از انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران، آنچه روشن است این است که مدعیان اصلاحات که روزی آقای تکنوکرات و مشاور و معاون هاشمی و خاتمی را در حریم امن خود بالای چشم می‌گذاشتند امروز با فرار از یک رسوایی سیاسی، او را یا مبتلا به نیهیلیسم می‌دانند یا قربانی رقابت‌های درونی بر سر شهرداری تهران.
کرباسچی: بزرگان اصلاحات
نجفی را به این مهلکه انداختند.
آخرین پس‌لرزه‌های ماجرای نجفی با واکنش مجدد غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران صورت گرفت. وی که پس از انتشار خبر قتل میترا استاد به دست نجفی با انتشار پیامی در توییتر، سران حزب اتحاد ملت (حزب مشارکت سابق) را مقصر اصلی این ماجرا معرفی کرده بود، در سرمقاله یک‌شنبه روزنامه سازندگی دست به افشاگری علیه اصلاح‌طلبان زد و نوشت: «بزرگان اصلاحات ایشان را به این مهلکه انداختند»
او در این یادداشت نوشت: «آنچه به ما ربط دارد و در حوزه تعهد ما سیاسیون، به‌خصوص اصلاح‌طلبان است، بر عهده گرفتن مسئولیت سیاسی و اجتماعی حمایت از مدیرانی است که به مردم معرفی می‌کنیم و‌گریز از مسئولیت‌پذیری عین بی‌اخلاقی در یک دموکراسی است.»
کرباسچی افزود: «در آغاز تابستان سال 96 اندکی پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران به‌هنگام طرح نامزدهای تصدی شهرداری تهران در حضور چهار تن از اصلاح‌طلبان برجسته که نامشان نزد این‌جانب محفوظ است، در دفتر جناب آقای نجفی به حضورشان رسیدم و در حین بحث و رایزنی برای گزینه‌های شهرداری تهران درباره همین پرونده مطروحه (ارتباط نجفی با میترا استاد) از ایشان سؤال کردم و با توجه به طرح نامزدی ایشان برای شهرداری درباره عوارض طرح این پرونده و اثرات منفی آن در مدیریت شهری تهران و نیز حوزه خصوصی آقای نجفی در حضور دوستان هشدار دادم... این مسئله متأسفانه با وجود همه تذکراتی بود که نه‌ فقط از ناحیه من که از جانب دوستان دیگر هم منتقل شده بود»
وی نوشت: «در چهارم مردادماه ۱۳۹۶ از ناحیه برخی مقامات مجلس شورای اسلامی به دوستان پیامی رسید که شهرداری دکتر محمدعلی نجفی به علت مسائل شخصی ایشان با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود. پیامی که با بی‌اعتنایی دوستان مواجه شد. در ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای با حضور سران همه احزابی که در شورای شهر تهران نماینده دارند و نیز با حضور ۲ یا ۳ نفر از اعضای شورای شهر از سوی یکی از دوستان اعلام شد که عالی‌ترین نهادهای سیاسی کشور با شهرداری دکتر نجفی مخالف‌اند. در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر مخالفت یکی از دستگاه‌های امنیتی با شهرداری ایشان را اعلام می‌کند. پس ‌از آن در جلسه دیگری در تاریخ هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ همان عضو شورای شهر تهران از مخالفت وزیر کشور با شهرداری دکتر نجفی براساس گزارش و استعلام نهادهای امنیتی دولتی خبر داد؛ اما با پیگیری برخی بزرگان اصلاحات و اعمال فشار حکم شهرداری دکتر نجفی صادر شود. در واقع ‌اشتباه اصلی نه از شورای شهر تهران که بر عهده احزاب پشتیبان ایشان بود که راهبرد نادرستی را انتخاب کردند.»
کرباسچی خاطرنشان کرد: «تاریخ شاهد است که دوستان در جریان داستان بودند و به‌رغم مراجعه خانواده دکتر نجفی به بزرگان اصلاحات ایشان را به این مهلکه انداختند. همه سخن ما به دکتر نجفی این بود که «به دست خویش خود را به هلاکت نرسانند» «لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه... اما برخی دوستان که از آغاز با شهرداری محسن هاشمی مخالف بودند، همه همت خود را گذاشتند که نه در رقابت با دکتر نجفی و نه پس از او نیز محسن هاشمی شهردار نشود و حتی با وجود عدم تمایل اولیه دکتر نجفی به شهرداری تهران - به شهادت جلسه مشترک بنده و سیدحسین مرعشی با ایشان- او را به مقصد مطلوب خویش هدایت کردند و ایشان را از خاستگاه سیاسی و فکری خود دور ساختند تا با شهرداری نیابتی به نام دیگران و به کام یاران خویش برنده داستان باشند غافل از اینکه «عرض ایشان می‌برند و زحمت دیگران می‌دارند».
میردامادی مطرح کرد؛
کینه شخصی کرباسچی از نجفی!
در پی اظهارات کرباسچی علیه برخی اصلاح‌طلبان و به‌ویژه اعضای ارشد جبهه مشارکت و حزب اتحاد ملت و طرح اظهاراتی درباره دلایل مخالفت خود با شهردار شدن نجفی، محسن میردامادی عضو حزب منحله مشارکت که ظاهراً نمی‌خواهد به این رسوایی سیاسی تن دردهد، در یادداشتی، ادعاهای کرباسچی را رد کرد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه جای تأسف دارد این است که کینه‌های شخصی کرباسچی نسبت به نجفی چقدر اهمیت داشته که دوست و هم‌حزبی چندین ساله خود را شادمانه لگد می‌زند؟
میردامادی نوشت: «در هیچ ‌یک از جلساتی که بحث آقای نجفی مطرح بود آقای کرباسچی یا فرد دیگری کلمه‌ای در مورد مسائلی که اخیراً حول‌وحوش آقای نجفی گفته می‌شود مطرح نکرد... حتی آقای مرعشی... همچنین در زمان استعفای آقای نجفی، آقای مرعشی در مقابل این سؤال که شما اگر از این مسائل اطلاع داشتید چرا قبل از انتخاب وی به‌عنوان شهردار دوستان را در جریان قرار ندادید، اظهار کرد در آن زمان اطلاعی از این مسائل نداشته است.»
عضو حزب منحله مشارکت در پایان آورده است: «آنچه درمجموع این ماجرا جای تأمل و تأسف دارد این است که اختلافات و کینه‌های شخصی آقای کرباسچی نسبت به آقای نجفی چقدر اهمیت داشته که دوست و همکار سی‌وچندساله و هم‌حزبی بیست‌وچندساله خود را که امروز، بخشی به دلیل خطای خود و بخشی با سناریویی که برای وی طراحی و اجرا شد، زمین خورده است شادمانه لگد می‌زند؟ البته با توجه به تجارب گذشته می‌توان حدس زد که این موضع آقای کرباسچی بیشتر موضعی شخصی است تا تشکیلاتی.»
سه روز فرصت می‌دهم عذرخواهی کنید
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در واکنش به قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی در یادداشتی نوشته بود: «اخبار رسیده و صحبت‌های آقای نجفی نشان می‌دهد در کشور پرستوهایی وجود دارند که گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند، به پرواز درمی‌آیند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او. حال این‌که این روش‌ها برای یک مسلمان حرام است.»
از همین رو بود که مسعود استاد، برادر میترا استاد روز گذشته در اینستاگرام خود ضمن منتشر کردن صفحه عقدنامه خواهرش با محمدعلی نجفی، از علی مطهری خواست به دلیل اعلام شائبه «پرستو» بودن میترا استاد، از اولیای دم عذرخواهی کند و نوشت: وکیل و نماینده عزیز، همسر شرعی با عقد دائم پرستو نیست.
مراقب باشید!
در پی اظهارنظر علی مطهری و واکنش برادر میترا استاد، علی مطهری در کانال تلگرامی خود در پاسخ به مسعود استاد نوشت: «مطلب شما را خواندم. ضمن عرض تسلیت به جناب‌عالی و خانواده محترم به خاطر قتل فجیع خواهر گرامی‌تان، به عرض می‌رساند درباره آن مرحومه به‌عنوان یک فعال سیاسی دورادور مطالبی شنیده بودم و هیچ‌گاه تصور منفی از قبیل پرستو بودن درخصوص ایشان نداشتم. آنچه من گفتم یک موضوع کلی بود نه صرفاً درباره شخص ایشان.»
مطهری در این یادداشت اظهار کرده است: «مطلب دیگر این‌که جناب‌عالی به عقد شرعی و ازدواج دائم آن مرحومه با آقای نجفی‌ اشاره کرده و تصویر عقدنامه را منتشر کرده‌اید. با توجه به دیانت دو طرف، هیچ‌کس در این موضوع تردیدی ندارد، ضمن این‌که ملازمه‌ای میان ارسال پرستو و روابط نامشروع نیست. بنابراین، این‌جانب هیچ نگاه منفی از قبیل پرستو بودن نسبت به خواهر گرامی مرحومه شما نداشته و ندارم و در آن یادداشت صرفاً تلاش برخی افراد برای استفاده از این پیوند مشروع در جهت هدف‌های سیاسی خود را گوشزد کردم.»
وی در این یادداشت خود خطاب به مسعود استاد تأکید کرده است: «در پایان به جناب‌عالی توصیه می‌کنم مراقب باشید ابزاردست پرستوسازان واقع نشوید. سیر رسیدگی به پرونده این قتل دردناک را به‌دقت پیگیری کنید و برخی اقدامات مشکوک مانند محدودیت وکیل و صدور کیفرخواست ظرف پنج روز را که در موارد مشابه در کمتر از یک سال صادر نمی‌شود مورد توجه قرار دهید تا حقی از آن مرحومه و خانواده محترمتان و طرف مقابل ضایع نشود.»