kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

پیام حمایت مردمی از راننده وظیفه‌شناس؛ مقابله با هنجارشکنی متوقف نشود

در روزهای اخیر یک بار دیگر بحث زیر پا گذاشتن قوانین و ارزش‌های جامعه و مقابله غیرتمندانه و ایستادگی مردم دیندار در برابر آن به واسطه یک اتفاق، تبدیل به یکی از خبرهای مهم و پر دامنه کشورمان شد.



سرویس اجتماعی-

ماجرا از آنجا آغاز شد که خانم جوانی که مسافر یک شرکت تاکسی اینترنتی(اسنپ) بود بعد از حضور بدون حجاب درون خودروی راننده تاکسی این شرکت با تذکر و درخواست راننده برای رعایت حجاب و سرکردن روسری مواجه می‌شود، اما این خانم با اصرار بر کار ناهنجار خود از راننده می‌خواهد در این موضوع دخالت نکند. پس از آن راننده با توقف خودرو اعلام می‌کند با این شرایط امکان ادامه سفر میسر نیست و مسافر هنجارشکن نیز از خودرو پیاده می‌شود.
اما در ادامه این دختر جوان با انتشار عکس و مشخصات راننده مذکور در فضای مجازی(توئیتر) و ادعای اینکه راننده وی را در اتوبان پیاده کرده است با ژستی حق به جانب مدعی تماس و دلجویی شرکت مذکور و وعده برخورد با راننده از سوی آنها می‌شود.
پس از اقدام این دختر جوان واکنش‌های مختلف و متعددی در فضای مجازی و همچنین سطح جامعه رقم خورد که غالب آنها انتشار مشخصات خصوصی راننده و همچنین دلجویی شرکت مربوطه از مسافر هنجارشکن را مورد انتقاد قرار دادند. بسیاری از مردم نیز در واکنش به این قضایا و ادعای مطرح شده درباره دلجویی از فرد خاطی و احتمال توبیخ راننده، با تهدید به حذف این برنامه کاربردی و تحریم آن، خواستار رعایت شأن و حقوق راننده قانون مدار و تقدیر از وی از سوی شرکت مذکور شدند.
موج ایجاد شده توسط مردم و کاربران فضای مجازی به حدی بود که در نهایت شرکت اسنپ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اسنپ خود را مقید به رعایت چارچوب‌های قانونی و ارزش‌های اسلامی جامعه می‌داند و بر پایبندی به آن متعهد است و در قوانین شرکت اسنپ صراحتا بر التزام به رعایت حجاب تاکید شده است. این شرکت ضمن تکذیب شایعات مربوط به برخورد با راننده اعلام می‌کند حساب کاربری ایشان در هیچ مقطعی غیرفعال نشده است. علاوه‌بر این، از راننده مذکور بابت رعایت قوانین شرکت قدردانی به عمل خواهد آمد و اسنپ بابت افشای اطلاعات شخصی راننده، خود را محق به پیگیری موضوع می‌داند. همچنین لازم به ذکر است، تماس با مسافر طبق رویه‌های معمول شرکت درباره سفرهای ناتمام صورت گرفته و به منزله تایید رفتار مسافر نبوده است.»
از سوی دیگر مسافر هنجارشکنی که با اقدام خود زمینه‌ساز حواشی ایجاد شده بود با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: «اینجانب از راننده اسنپ، مجموعه اسنپ و تمام کسانی که خاطرشان به موجب جریان اخیر جریحه‌دار شده عذرخواهی کرده و اعلام می‌دارم به قوانین کشورم التزام و اهتمام دارم».
البته تخلف آشکار این مسافر در افشای اسرار خصوصی راننده‌ای که در دوران بازنشستگی برای تأمین نیازهای خانواده خود و کسب رزق حلال تلاش می‌کند و البته شاید نمی‌خواسته دیگران از این کار وی مطلع شوند و پافشاری بر کشف حجاب و زیر پا گذاشتن قوانین در جای خود نیازمند برخورد قانونی و عبرت آموز است.
موج حمایتی مردمی از این راننده وظیفه شناس در فضای مجازی و حقیقی که همچنان ادامه دارد؛ از جمله حضور جوانان دانشجوی بسیجی در منزل این راننده محترم که خود پیش از این با حضور در اردوی جهادی مناطق سیل‌زده تعهد و خیرخواهی خود نسبت به هموطنانش را به نمایش گذاشته بود، درخواست تشکل‌های دانشگاهی از دستگاه قضا و پلیس برای برخورد با فرد هنجارشکن این ماجرا و ایجاد یک جریان و موج فرهنگی جدید در حمایت از حجاب و مقابله با بی‌حجابی و تأکید بر تنها نبودن مدافعان ارزش‌ها از نکات جالب این ماجرا بود.
حضور موثر مردم در دفاع از ارزش‌ها
این ماجرا اما یک بار دیگر اهمیت و قدرت حضور و واکنش مردم و دلسوزان در برابر هنجارشکنی‌های موجود در جامعه را که در مواقعی دچار غفلت می‌شود گوشزد کرد و به نمایش گذاشت.
مردم که در این ماجرا شاهد گردنکشی یک فرد خطاکار در برابر قانون و شرع و از سوی دیگر بی‌پروایی وی در دامن زدن یکسویه و دور از اخلاق به ماجرا بودند وارد میدان شدند و نشان دادند که هرچند برخی مظاهر قانون شکنی و ناهنجاری در سطح جامعه به چشم می‌خورد اما واقعیت جامعه ما چیز دیگری است و هر گاه که مردم اراده برخورد با مفاسد و هنجارشکنی‌ها را داشته باشند می‌توانند با قدرت مانع از تحقق خواست مروجان فساد و بی‌بند و باری باشند.
بهره‌برداری مفید و جریان ساز جوانان دیندار و انقلابی از ظرفیت فضای مجازی و حمایت و واکنش میدانی و عینی مردم ارزشمدار در این ماجرا نیز یک بار دیگر توان جریان انقلابی و حزب‌اللهی برای سازندگی و اصلاح کژی‌های موجود در سطح جامعه را به نمایش گذاشت.
دشمن از چه می‌ترسد؟
دشمن که در سال‌های اخیر تلاش زیادی نموده است تا با به دست گرفتن فضای مجازی و ایجاد موجی از انحرافات، شایعات، جنگ روانی و صرف هنگفت هزینه و اختصاص بودجه مصوب چند صد میلیون دلاری و به کارگیری پادوها و عمله‌های مزدور به کشور و انقلاب ما ضربه وارد کند، نمی‌تواند حجم عظیم توانمندی جوانان بصیر و انقلابی در این فضا را تحمل نماید؛ جوانانی که بر خلاف قدرت پوشالی و شیطانی دشمن در فضای مجازی بر پایه ایمان و تعهد نقشه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کنند.
خروش به‌هنگام و هوشیاری مردم دقیقا همان چیزی است که دشمن از آن هراس دارد و برای مقابله با آن از تمام ظرفیت خود بهره می‌برد، نگاهی به تحرکات دشمن و پادوهای آن در فضای مجازی گویای این ماجراست.
قطعا جریان بصیر، دانا و ارزشمدار نیروهای انقلابی در قیاس با عمله‌های مجازی دشمن که برخی از آنها همچون ماجرای حشمت علوی (چهره ضدایرانی و مشهور توییتر) که مشخص شد یک فرد واقعی نیست، بلکه اسم رمز پروژه‌ای تبلیغاتی است که در قالب یک حساب جعلی در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک توسط گروهی از اعضای شاخه سیاسی منافقین فعالیت می‌کند می‌تواند همچون عرصه‌های دیگر هجمه و نقشه‌های شوم دشمن را ناکام بگذارد. هر چند نباید حضور مستمر در فضای مجازی باعث غفلت از حضور میدانی و اثر گذار در سطح جامعه شود.
مردمی که کم‌کاری مسئولان را جبران می‌کنند!
در سال‌های اخیر متاسفانه رواج برخی ناهنجاری‌ها از جمله بی‌حجابی در سطح جامعه و از سوی دیگر انفعال و بی‌تحرکی تعداد زیادی از سازمان‌ها و مسئولان امر در عمل به وظایف قانونی خود در این زمینه باعث دلخوری و ناراحتی مردم دیندار و مقید به ارزش‌ها شده است. فراتر از آن ترویج مرموز و خزنده برخی مصادیق هجمه فرهنگی و رواج بی‌بند و باری در سنگرهای کلیدی و حساسی همچون سینما، مهد کودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و... بر نگرانی موجود افزوده است.
متاسفانه اینکه یک خانم بی‌حجاب این جرأت را پیدا می‌کند در سطح پایتخت جمهوری اسلامی ایران دست به کشف حجاب بزند و در برابر تذکر و درخواست رعایت قانون گردنکشی کند و در فضای مجازی نیز به ماجرا دامن بزند ریشه در انفعال، تعلل و کارنامه ضعیف متولیان امر دارد چرا که اگر به موقع و با شیوه مناسب جلوی رشد هنجارشکنی‌های این افراد گرفته می‌شد این جرأت بر گناه و قانون شکنی افزایش نمی‌یافت.
عملیات تخریبی مروجان بی‌حجابی
از سوی دیگر هرگاه قرار می‌شود برای مقابله با هنجارشکنی‌هایی همچون بی‌حجابی ارگان یا مسئولی به وظیفه خود عمل کند موجی از فضاسازی و جنگ روانی و رسانه‌ای با خاستگاهی مشخص برای تخریب و عقیم گذاشتن این برخورد به راه می‌افتد که نمونه‌های آن را در فضای مجازی، برخی رسانه‌ها و اخیرا با تجمع در دانشگاه‌ها شاهد بوده ایم. نمونه دیگر آن در ماجرای برخورد پلیس با کشف حجاب در خودرو‌ها به چشم می‌خورد که عده‌ای غافل از اثرات منفی قبح شکنی‌ها در جامعه اسلامی، مشغول بررسی خصوصی یا عمومی بودن فضای خودرو هستند که البته قانون صریحاً تکلیف را مشخص کرده است.
پیام روشن مردم به مسئولان منفعل
اما ماجرای اخیر و موج حمایتی مردمی از راننده وظیفه شناس و ایستادگی در برابر هنجارشکنی و بی‌حجابی ضمن اینکه یک بار دیگر خلأ کم تحرکی مسئولان را تا حد زیادی جبران کرد اما حاوی این پیام مهم بود که مردم عمیقاً خواستار مقابله با هرگونه هنجار شکنی و زیر پا گذاشتن قانون از جمله برخورد قاطع و موثر با پدیده مخرب بی‌حجابی هستند. حمایت دلگرم‌کننده مردم از یک عامل امر به معروف و نهی از منکر علاوه‌بر اینکه نشان داد حمایت از دینداری و ارزش‌ها در جامعه اسلامی وظیفه همه از جمله مسئولان، اقشار مختلف مردم از راننده تاکسی گرفته تا کاربران فضای مجازی و همه است، ارزش و اهمیت این اصل کم رنگ شده را گوشزد کرد.
حال مسئولان امر در تمام حوزه‌ها باید نسبت به مطالبه به حق و اساسی مردم دیندار جامعه در توجه به مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و تلاش دشمنان برای رخنه فرهنگی و مخرب در فکر و ذهن جوانان جامعه هوشیار و پاسخگو باشند.
قطعا توجه به مسائل روزمره و معیشتی جامعه یا درگیری‌های سیاسی و جناحی نباید باعث غفلت از عناصر کلیدی و حساس زندگی سالم و پاک اجتماعی آن هم در جامعه اسلامی و انقلابی شود.
مردم نیز باید همچون ماجرای اخیر، در برابر قانون شکنان و مروجان فساد و بی‌بند و باری با تعهد و توجه بیشتر وارد میدان شده و علاوه‌بر فضای مجازی در میدان عملی و ملموس‌تر مقابله با دشمنان ارزش‌ها و فرهنگ اسلامیمان راسخ‌تر از گذشته قدم بردارند.