kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

ماجرای حرف شنوی بن سلمان از نتانیاهو به روایت شاهزاده سعودی

«خالد بن فرحان آل‌سعود» شاهزاده سعودی مقیم در آلمان در یک برنامه تلویزیونی گفته بن سلمان ولیعهد سعودی تنها از نتانیاهو و ترامپ حرف شنوی دارد.

موضوع حرف شنوی«بن سلمان» ولیعهد سعودی از ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا موضوع تازه‌ای نیست. طی دو سال گذشته ترامپ انواع توهین‌ها را به حکام سعودی کرده و دریغ از یک واکنش ساده اعتراضی از سوی سعودها. حالا خبر رسیده بن سلمان نه تنها به توهین‌ها و تحقیر‌های ترامپ واکنش نشان نمی‌دهد بلکه از او و نتانیاهو نیز به شدت حرف شنوی دارد!
خالد فرحان، شاهزاده معارض سعودی گفته «بن سلمان» جدای از ترامپ از نتانیاهو نیز حرف شنوی دارد و اگر این دو از از بن سلمان بخواهند او از اقدامات ضد حقوق بشری خود دست خواهد برداشت. او در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، تأکید کرده که کشورهای غربی باید فشار واقعی به محمد بن سلمان آل‌سعود وارد کنند تا او از تصمیمات ضد حقوق بشری خود صرف نظر کند.
مؤسس جنبش موسوم به «آزادی برای فرزندان شبه جزیره عربی» همچنین گفته شهروندان عربستانی که خواهان آزادی هستند همچنان در معرض تهدید قرار دارند و تنها راه علاج آن تفکیک قوای قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی است.«خالد بن فرحان» با بیان اینکه ولی‌عهد سعودی از آمریکا و رژیم صهیونیستی حرف‌شنوی دارد اضافه کرده که اگر آنها از بن سلمان درخواست کنند او از اقدامات خود از جمله اعدام علمای دینی دست خواهد برداشت.
به گفته «خالد بن فرحان» هدف جنبش او یعنی«الحریه» تحت فشار قرار دادن نظام سعودی برای تفکیک قواست و در این راستا اولین اقدام باید وضع قانون اساسی برای عربستان باشد.اعتراضات علیه احکام اعدام وحشیانه در عربستان در حق فعالان حقوق بشر، رجال دینی و حتی کودکان در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. طبق گزارش سازمان «اروپایی-سعودی حقوق بشر» پادشاه سعودی از زمان روی کار آمدن حکم اعدام ۷۰۳ نفر را امضاء کرده است که 14 نفر آنها کودک هستند.
چرا ترامپ از این جلاد حمایت می‌کند؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران راشاتودی نیز به نقل از یک کارشناس سیاسی نوشته: رئیس‌جمهور آمریکا به علت منافع اقتصادی‌اش تخلفات حقوق بشری عربستان را نادیده می‌گیرد. «مرتجی قریرص» که اکنون ۱۸ سال دارد، در عربستان سعودی محاکمه شده است. مرتجی قریریص در سال ۲۰۱۱ در حرکتی اعتراضی در شهر عوامیه در شرق عربستان در همایش دوچرخه‌سواری علیه حکومت سعودی شرکت داشت. مرتجی در زمان بازجویی هدف ضرب و شتم قرار گرفت. اکنون وی با حکم اعدام مواجه است. ترامپ به صراحت گفته که به علت منافع اقتصادی، به حقوق بشر اهمیت نمی‌دهد. از نظر ترامپ، عربستان سعودی یک متحد راهبردی برای سلطه بر منافع و منابع سرشار منطقه و نیز حمایت از اسرائیل است.