kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

دولت کانادا هم مثل آمریکا و انگلیس مشغول جاسوسی از مردم خود است

بر اساس اطلاعاتی که به تازگی افشا شده و موجب نگرانی نهادهای حقوق بشری شده دولت کانادا هم مثل آمریکا و انگلیس از شهروندان خود به طور گسترده جاسوسی می‌کند.

جاسوسی از شهروندان به یک رویه کاملا عادی در کشورهای غربی مدعی دفاع از حریم خصوصی تبدیل شده است. پیش از این گزارش‌های متعددی از گسترش جاسوسی از شهروندان در آمریکا و انگلیس منتشر شده بود اما این بار معلوم شده که ارتش کانادا هم در این نوع جاسوسی به شدت فعال است. بر اساس این گزارش دسترسی نهادهای دفاعی و اطلاعاتی به اطلاعات شخصی شهروندان کانادایی، گروه‌های مدافع آزادی‌های مدنی را نگران کرده زیرا مشخص نیست چه میزان از این اطلاعات می‌توانند از دسترسی‌های گسترده به فضای سایبری به دست آیند. خبرگزاری «کندین پرس» اخیراً یک نسخه از حکمی هشت صفحه‌ای به تاریخ اوت ۲۰۱۸ و موسوم به «دستور جمع‌آوری اطلاعات شهروندان کانادایی» از طریق قانون «دسترسی به اطلاعات» را رویت کرده است. این دستور که برای کارکنان وزارت دفاع ملی کانادا و نیروهای مسلح این کشور صادر شده، اظهار می‌کند که هرگونه اطلاعاتی که درباره شهروندان کانادا به دست می‌آید، باید «ارتباطی مستقیم» با عملیات یا فعالیتی نظامی داشته باشد. در این حکم آمده: «اطلاعات کانادایی‌ها چه عمداً و چه سهواً جمع‌آوری شده باشد، می‌تواند برای پشتیبانی از عملیات قانونی دفاعی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.»
آلمان
در آلمان نیز بر اساس گزارش‌ها پلیس قصد دارد به اطلاعات جمع‌آوری شده در دستگاه‌های دیجیتال خانگی نظیر «گوگل هوم» و «آمازون اکو» دسترسی پیدا کند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه«سی‌ان‌ان»، قرار است درخواست اخیر پلیس آلمان، این هفته در جلسه معاونین وزارت کشور مطرح شود. سخنگوی وزارت کشور آلمان طی کنفراسی خبری اعلام کرده: «مبارزه با جرم و جنایت آن‌قدر مهم است که مقامات دولتی و ایالتی باید به داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند».این اظهارات موجب نگرانی فعالان حقوق حریم شخصی شهروندان شده است.«جانت هافمن» مدرس سیاست‌های اینترنتی در دانشگاه و عضو کمیته تحقیقی پارلمان در زمینه اینترنت و جامعه دیجیتال هم گفته: «آن‌ها کاملاً آگاه هستند اقدام برای چنین کاری مغایر قانون است. انتظار دارم آژانس‌های حراست از اطلاعات در این امر مداخله کنند». در انگلیس هم به گفته  تونی پورتر کمیسر دوربین‌های نظارتی دولت انگلیس هم اکنون در کل این کشور 6 میلیون دستگاه دوربین امنیتی و نظارتی وجود دارد که در حدود 20 درصد از کل دوربین‌های امنیتی فعال در کشورهای جهان به‌شمار می‌آید. انگلیسی‌ها هم«مقابله با تروریسم و خشونت» را بهانه جاسوسی از مردم خود قرار می‌دهند.
گفتنی است «ادوارد اسنودن» کارمند سابق پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال ۲۰۱۳ اطلاعاتی را افشا کرد که جهان را شوکه کرد. اسنادی که اسنودن به خبرنگاران تحویل داد از عملیات عظیم «جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی» پرده برداشت. بنا به مدارک اسنودن، این برنامه‌ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیت‌ها در مکالمات تلفنی، ایمیل و موتور جست‌وجوی اینترنت در بسیاری از کشورها و بدون رعایت مرزهای سیاسی صورت می‌گیرند، در درجه اول توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا انجام می‌شوند.
اسنودن در حال حاضر در زندان مخوفی واقع در لندن تحت بازجویی و احتمالا شکنجه است.