kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

آمریکا بدون مجوز دولت بغداد به کردستان عراق نیرو اعزام کرد!

منابع عراقی می‌گویند واشنگتن بدون مجوز و اطلاع دولت بغداد و با نادیده گرفتن قوانین و احساسات ضدآمریکایی مردم عراق، به مناطق کردستان نیرو اعزام کرده است.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق دیروز از اقدام خارج از عرف واشنگتن در اعزام نظامیان تروریست آمریکایی به شمال این کشور خبر داد.«کریم المحمداوی» عضو این کمیسیون، در این مورد گفت که نیروهای رزمی جدید آمریکایی وارد پایگاه اربیل شده‌اند. وی این را هم گفت که آمریکا در اعزام این نیروها، با دولت اقلیم کردستان توافق کرده است، نه با دولت بغداد یا وزارت دفاع عراق.
به گزارش فارس، المحمداوی اعلام کرده دولت اقلیم کردستان به کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، وزارت دفاع و فرماندهان امنیتی این کشور اجازه نمی‌دهد از تعداد نیروهای رزمی آمریکایی در اربیل اطلاع پیدا کنند... اربیل از ارائه گزارش درباره شمار نیروهای آمریکایی و حجم تجهیزات نظامی این کشور در شمال عراق، خود‌داری می‌کند.
«المحمداوی» در ادامه پایگاه اربیل را بزرگ ‌ترین پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عراق دانست و گفت: «واشنگتن از این پایگاه به عنوان مقر فرماندهی عملیات منطقه و عراق استفاده می‌کند... طبق اظهارات مسئولان کنگره آمریکا، بیش از 5000 نظامی آمریکا در عراق حضور دارند، و بیشتر این نیروها در دو پایگاه «عین الاس» استان الانبار و اربیل مستقر هستند.»
وی در پایان، خاطر‌نشان کرد که هدف از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق، تهدید جمهوری اسلامی ایران و تحت نظر قرار دادن مقرهای حشد‌الشعبی است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا گفته بود که حدود 1500 نظامی دیگر اعزام خواهد کرد.
گفتنی است دی ماه 1397 هم «کریم علیوی»، دیگر عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرده بود که شماری از نظامیان آمریکایی مخفیانه از سوریه وارد عراق شده‌اند و قصد دارند برای تهدید ایران، یک پایگاه نظامی جدید در کردستان عراق احداث کنند.
خبر دیگر از اربیل اینکه، «نیچروان بارزانی» به عنوان رئیس ‌اقلیم کردستان عراق، سوگند یاد کرد.