kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
پاتک پتروشیمی ایران به تحریم‌های آمریکا

عسلویه دوم در غرب هرمزگان احداث می‌شود

پس از اعمال تحریم‌های پتروشیمی ایران، سومین هاب پتروشیمی کشور قرار است با عنوان عسلویه دوم و با توان داخلی احداث می‌شود.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، تنها دو روز بعد از تحریم اعلامی جدید آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران، احداث سومین هاب پتروشیمی کشور در غرب هرمزگان با امضای تفاهم‌نامه‌ای در ساختمان اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کلید خورد. خداداد غریب پور، مدیرعامل سازمان ایمیدرو در این مراسم با بیان اینکه این تفاهم‌نامه حاصل برگزاری 15 جلسه مداوم و مشترک با مسئولان مربوطه است، اظهار داشت: عملیات اجرایی منطقه انرژی بر پارسیان در سال 94 آغاز شد و در این مدت زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی در دست اجرا بود.وی افزود: از مجموع 9800 هکتار مساحت این منطقه، 60 درصد متعلق به احداث صنایع گوناگون می‌شود که سهم پتروشیمی 2000 هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم تولیدات پتروشیمی به میزان 15 تا 18 میلیون تن در سال را در این منطقه به عنوان هاب جدید پتروشیمی داشته باشیم و شاهد ایجاد عسلویه‌ای دیگر در ایران باشیم.
همچنین بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: در غرب عسلویه، دیگر ظرفیت توسعه وجود ندارد و ما برای توسعه به شرق این منطقه آماده‌ایم که همین منطقه پارسیان است که در غرب استان هرمزگان واقع شده و می‌تواند سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.
وی افزود: در منطقه پارسیان 14 طرح پتروشیمی با مجموع ظرفیت تولید 15 میلیون تن در سال در فاز نخست دیده شده که این برنامه، نیازمند
سرمایه گذرای بالغ بر 19.5 میلیارد دلاری است. در فاز 2 عسلویه نیز 30 طرح جدید پتروشیمی تعریف شده که 17 طرح درمراحل مختلف توسعه هستند و 13 طرح دیگر نیز در مراحل مطالعه و تأمین مالی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، معاون وزیر نفت با‌اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد برنامه‌ای که برای تأمین ارز در داخل کشور را محقق کرده‌ایم اظهار کرد: آمار خرداد ماه نیز تا پایان هفته آینده اعلام خواهد شد. طبق برنامه‌ای که با وزارت نفت در نظر گرفته‌ایم در سال ۱۳۹۸، سه طرح و در سال ۱۳۹۹ نیز ۱۵ طرح به بهره‌برداری می‌رسد.محمدی با بیان این‌که در فاز اول بنا بر طرح جامع توسعه که تعریف شده در منطقه پارسیان ۱۴ طرح بزرگ پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: این طرح‌ها معادل ۱۵ میلیون تن محصول قابل فروش تولید خواهد کرد و حجم سرمایه‌گذاری نزدیک ۲۰ میلیارد دلار است و حجم سرمایه‌گذاری این طرح نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است که در فازهای مختلف اجرا خواهد شد.
در ادامه این مراسم، فریدون همتی استاندار هرمزگان اظهار داشت: در غرب استان، منطقه پارسیان واقع شده که یکی از مناطق ویژه و مهم کشور خواهد شد، به طوری که مکمل عسلویه در غرب استان هرمزگان احداث می‌شود. فاز اول بندر این منطقه در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف پتروشیمی، آلومینیوم و آلومینا در برنامه‌ها دیده شده است.