kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

آتش باز هم مزارع و مراتع را دربرگرفت

آتش بار دیگر به جان مراتع و مزارع کشاورزی افتاد و هکتارها از این مراتع را در شهرستان‌ها به خاکستر تبدیل کرد. در زیر گزارش‌های ارسالی در این باره را می‌خوانید.

فارس: به گفته فرماندهان انتظامی شهرستان‌های فیروزآباد، ممسنی و ارسنجان استان فارس، در ۲۴ ساعت (از جمعه تا شنبه) ۲۴ هکتار و پنج هزار متر مربع از مراتع طبیعی و زمین‌های کشاورزی این مناطق در اثر آتش‌سوزی از بین رفت.
فرمانده انتظامی شهرستان فیروزآباد، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، گفت: در پی تماس‌های مردمی مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های گردنه سلبکی و کوه‌های بایگان این شهرستان، مأموران به همراه نیروهای امدادی در محل حاضر شدند.
سرهنگ مهدی جوکار ادامه داد: این آتش‌سوزی با کمک نیروهای امدادی پس از ساعت‌ها تلاش مهار شد و برابر نظر کارشناسان در این حادثه که علت وقوع آن در دست بررسی است حدود ۱۰ هکتار از مراتع از بین رفته است.
فرمانده انتظامی شهرستان ممسنی نیز بیان داشت: مأموران انتظامی این شهرستان از آتش‌سوزی اراضی کشاورزی روستای بردنگان مطلع و به همراه نیروهای امدادی و مأموران کلانتری ۱۱ ممسنی به محل مورد نظر اعزام شدند.
سرهنگ محمد هاشم قسام با ‌اشاره به اینکه این آتش‌سوزی با همکاری نیروهای امدادی مهار شد، گفت: بنا به اظهار نظر کارشناسان ذی ربط، بر اثر این آتش‌سوزی که به دلیل نامعلومی رخ داد، ۱۰ هکتار از اراضی گندم و جو روستای بردنگان ممسنی از بین رفت.
فرمانده انتظامی شهرستان ارسنجان هم گفت: مأموران این نیرو پس از مطلع شدن از وقوع آتش‌سوزی در مزارع جو روستای ده نو این شهرستان به محل یاد شده عزیمت کردند.
سرهنگ احمد فداکار، اظهار داشت: به دلیل حضور به‌موقع عوامل انتظامی، نیروهای امدادی منابع طبیعی و همکاری نیروهای محلی، این آتش‌سوزی در کمترین زمان ممکن و بدون خسارت جانی مهار شد اما به گفته کارشناسان، در این حادثه که علت آن نامعلوم است، چهار هکتار و پنج هزار مترمربع از مزارع جو نابود شده است.
کرمانشاه: فرماندار گیلانغرب هم از آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات «مله نی» از توابع دهستان چله این شهرستان خبر داد.
کوروش محمودیان افزود: این آتش‌سوزی در محدوده شمالی روستاهای هوشیار و چشمه پهن رخ داد.
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: وزش باد عملیات مهار آتش‌سوزی را سخت کرد.
محمودیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون در اثر وقوع هشت فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گیلانغرب، ۳۰ هکتار از مراتع سوختند.
همچنین آتش در مراتع طبیعی و اراضی کشاورزی پنج روستای شهرستان ممسنی از توابع استان فارس تاکنون حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی این مناطق را طعمه خود کرد.
بر اثر این آتش‌سوزی، سه نفر مجروح و به بیمارستان ولی عصر(عج) ممسنی منتقل شده‌اند که حال ۲ نفر از آنان وخیم اعلام شده است.
ایذه: مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایذه گفت: ۵۰ هکتار از کاه و کلش باقیمانده از مزارع برداشت شده در حوالی روستای بی‌بی‌گل مرده در آتش سوخت.
ابراهیم اسماعیل‌وندی بیان کرد: این آتش‌سوزی در مرز بین ایذه و باغملک به‌وقوع پیوست.
وی افزود: با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، این آتش‌سوزی مهار و از سرایت آن به مزارع اطراف جلوگیری شد.
اهواز : سرپرست بخشداری غیزانیه با‌ اشاره به مهار آتش‌سوزی در قسمتی از جنگل‌های این بخش، گفت: بیش از سه هکتار از جنگل‌های غیزانیه در این حادثه خسارت دید.
رسول ساکی اظهار داشت: با حضور تیم‌های آتش‌نشانی از منابع طبیعی و شرکت نفت و گاز مارون، عملیات اطفا انجام و از سرایت آتش به سایر نقاط جنگل و روستاهای اطراف جلوگیری شد.
به گفته ناصر سجیرات یکی از اعضای شورای روستای حیاویه، امکانات برای اطفای این حریق اندک بوده به همین دلیل مردم روستاها به وسیله بیل و تراکتور سعی در جلوگیری از سرایت آتش کردند.
با گرم شدن هوا آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های خوزستان آغاز شده است.
به گفته جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در مدت ۲ روز، ۱۸ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ۶ شهرستان این استان رخ داده است.
فرماندار باغملک نیز گفت: بخشی از اراضی کشاورزی و مراتع حدفاصل دو شهرستان باغملک و هفتکل دچار آتش‌سوزی شد.
محمد نجاتی پور در این رابطه اظهار کرد: با توجه به‌شدت وزش باد در منطقه آتش گسترش یافت و امکان نزدیک شدن نیروها به آتش وجود نداشت.
فرماندار باغملک عنوان کرد: بخشی از آتش نیز در تپه‌ماهورها است که تردد خودروهای آتش‌نشانی به برخی نقاط ممکن نشد و اطفاء حریق را مشکل کرد.
سید عابدین طباطبایی فرماندار هفتکل نیز اظهار کرد: در شب‌های گذشته نیز چند مورد آتش‌سوزی کوچک وجود داشت که با توجه به شواهد احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، آتش به جان ارتفاعات روستای هرم از توابع شهرستان لارستان افتاده گفته می‌شود اصابت صاعقه علت این آتش‌سوزی بوده و تاریکی شب مانع حضور در ارتفاعات و مهار آتش شده است.
همچنین مسئولان لارستان از اهالی منطقه و نیروهای دوستدار محیط زیست خواستار همکاری و کمک به مهار آتش‌ شدند.