kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
منطق عجیب اینستاگرام

روزه داری مضر و خطرناک‌، اسلحه و قتل آزاد!




رضا صفری
شبکه اجتماعی اینستاگرام بعد از اقدام غیرموجه علیه سپاه پاسداران و مسدود کردن صفحات برخی مقامات بلند پایه کشور، مدیریت هدفمند نشر تصویر سیدحسن نصرالله، و همچنین نشر آزاد، بی‌در و پیکر و گستاخانه تصاویر مستهجن و محتویات خشن و مخرب برای دختران، پسران و خانواده‌ها، در یکی از آخرین اقدامات خود دست به اقدامی علنی علیه اعتقادات و مقدسات مسلمانان زد.
 این شبکه اجتماعی ‌در روزهای ماه مبارک رمضان، در اقدامی عجیب، هنگام جست‌وجوی هشتگ #fasting (روزه‌داری)، اخطاری با این مضمون به کاربرانش می‌داد:« جست‌وجوی شما مشوق رفتاری است که می‌تواند مضر باشد و حتی به مرگ منجر شود»!
هر چند توجیهات گوناگونی از سوی برخی افراد در این زمینه ذکر شده تا این اقدام اینستاگرام خیلی مورد توجه قرار نگیرد، اما چند نکته قابل تأمل که باید در این مورد گفته شود:
1- جای هیچ‌گونه شکی نیست که بسیاری از پزشکان و اساتید دانشگاه‌های معتبر دنیا به فواید روزه‌داری تصریح کرده‌اند. حداقل گردانندگان اینستاگرام می‌توانستند تحقیق و یا تشخیص منجر به مرگ شدن روزه‌داری! را به عهده کاربران بگذارند. اما با نگاه به فعالیت‌های اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی پی می‌بریم که بحث فراتر از یک اظهار نظر ساده و بیان عقیده است. در واقع این اقدام، قطعه‌ای کوچک از آن جورچینی است که قرار است آرام آرام و خزنده توسط بدافزارهای استعمارگران تکمیل شود.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
« هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.» سوره بقره، آیه 20.
به یقین اهداف امثال اینستاگرام با آن همه هزینه‌های سرسام‌آور در این اقدامات جزئی خلاصه نمی‌شود و مشت نمونه خروار است.
1- این عمل نشان می‌دهد که دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی‌بیان و عقیده و همچنین احترام به مقدسات سایر جوامع که از سوی غربی‌ها مطرح می‌شود، بیشتر به شوخی شبیه است تا واقعیت. علاوه‌ بر آن اقدامات مشابه نیز نشان می‌دهد که غربی‌ها خود از بزرگ‌ترین فیلترکنندگان دنیای مجازی هستند.
2- بعد از گذشت مدتی از نمایش این پیام، در حال حاضر چنین پیامی برای کاربران ارسال نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که بعد از آنکه اینستاگرام دیده است چنین کاری هزینه زیادی در پی دارد، این پیام را حذف کرده است. اما باز هم بسیاری از تصاویر و فیلم‌هایی که در مورد روزه‌داری برای کاربر بالا می‌آورد، هیچ ربطی به این فریضه دینی نداشته و بیشتر برای انحراف ذهنی مخاطبان از جست‌وجوی واژه اصلی است تا آنها را سرگرم کند. در واقع این کار همان مدیریت افکار نام دارد.
3- جای بسی تعجب است که هشتگ‌هایی مثل #Suicide(خودکشی)، #Murder(قتل)، (#gun) اسلحه و... که مشوق رفتارهای مضر هستند و می‌توانند منجر به مرگ شوند، در همان زمان که این اقدام انجام شد و حتی هم اکنون نیز به‌راحتی در دسترس هستند، بدون اینکه کوچک‌ترین اخطاری به کاربران داده شود. اگر به گمان عده‌ای کلمه fasting، فقط به معنای روزه‌داری نیست، حداقل مشترک بین روزه‌داری و معنای دیگر که هست، چرا در برابر معانی صریح بالا مثل خودکشی، قتل و .... این اخطار از سوی اینستاگرام به کاربران داده نمی‌شود، اما در مورد یک کلمه مشترک – بنا به فرض- و آن هم در ماه مبارک رمضان – که ممکن است عده‌ای در سراسر دنیا به دنبال تحقیق در این زمینه باشند- این اتفاق می‌افتد؟
4- اگر یک شبکه اجتماعی، این اقدام را که توهین به تمام مسلمانان دنیا محسوب می‌شود تا این اندازه علنی کرده و شمشیر از غلاف کشیده است، در پستوها و اتاق‌های مدیریت خود چه برنامه‌ای برای مبارزه با اسلام دارد و تا چه اندازه‌ای در این راه موفق بوده است؟
5- با توجه به اسناد و شواهد موجود، شکی در این نیست که اینستاگرام و شرکت مادر آن یعنی فیسبوک و مؤسس آن، «مارک زاکربرگ»، نوکران ایالات متحده و صهیونیست‌ها هستند، اما چرا هنوز هم باید بعضی مسئولان کشور، به بهانه‌های واهی، سرسختانه از فحشاگرام آمریکایی_صهیونیستی حمایت کرده، پهنای باند و امکانات فضای مجازی کشور را در اختیار آن قرار داده و با انواع حیل سیاسی و غیرسیاسی از این بدافزار دفاع کنند؟ آیا با ادامه روند کنونی، حجم عظیمی از اقتصاد ناپاک بنگاه‌های اقتصادی صهیونیزم فراهم نمی‌شود؟
 6- به راستی با این حجم از فعالیت‌های ضداسلامی و ایرانی اینستاگرام و همچنین با توجه به مشاهده آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استفاده از این بدافزار در کشور، باز هم ادامه حیات فحشارسان اینستاگرام موجه است؟
 اگر یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی، هولوکاست را زیر سؤال برده و چنین برخوردی با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها داشته باشد، آنها راضی می‌شوند که زمینه دسترسی میلیون‌ها نفر از مردم خود به آن پیام‌رسان ایرانی را فراهم کنند؟
جناب مسئول، لطفا عمیق‌تر نگاه کنید
به‌طور طبیعی و منطقی، هر شبکه اجتماعی که در کشور فعالیت می‌کند،
1- باید بومی باشد.
2- سرور آن در خاک کشور مستقر باشد.
3- مدیریت و مکان فعالیت مجموعه آن در داخل کشور مشخص باشد.
4- به قوانین کشور پایبند باشد.
5- از ‌اشاعه مطالب فاسد و مستهجن خودداری کند.
6- در مورد حفظ حریم خصوصی بسیار مطمئن و نسبت به رعایت آن حساس باشد.
 7- مدیریت آن در برابر فعالیت‌های صورت گرفته در بستر مجموعه خود و همچنین سوءاستفاده‌های احتمالی باید پاسخگو باشد.
 این موارد کم و بیش در کشورهای پیشرفته دنیا محل دقت نظر قرار گرفته و در برخی از کشورها اقدامات اساسی در این زمینه صورت گرفته است. متأسفانه در کشور ما نگاه به شبکه‌های اجتماعی معمولاً نگاه رسانه ارتباطی صرف است که در دنیای معاصر نگاه بسیار پیش پا افتاده و سطحی محسوب می‌شود. البته برخی مسئولان سطحی‌نگر نیز در تزریق این نوع تفکر به ذهن مردم بی‌تقصیر نبوده‌اند.