kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
در نشست بین‌المللی حمایت از انتفاضه

رهبر حماس: عرب‌ها فلسطین‌ را فروختند ایران اما همچنان با ماست

رهبر جنبش «حماس» ضمن انتقاد از خیانت برخی کشورهای مرتجع عربی به مسئله فلسطین، تأکید کرده، عرب‌ها فلسطین را فروختند، ولی جمهوری اسلامی ایران همچنان به حمایت از ملت ما برای مقابله با‌اشغالگری ادامه می‌دهد.



سرویس خارجی

روز جهانی قدس در حالی در کشورهای مختلف جهان برگزار شد که مقامات مختلف فلسطین هر کدام از   زاویه‌ای به خیانت ارتجاع عرب، حمایت‌های ایران و شکست معامله قرن‌اشاره می‌کنند. در این ارتباط «یحیی السنوار» رهبر جنبش «حماس» فلسطین تأکید کرده که گروه‌های مقاومت این کشور برای مقابله با‌اشغالگری رژیم صهیونیستی همچنان در حال پیشرفته کردن تجهیزات خود هستند. السنوار در جریان سخنرانی در «نشست بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» که پنج شنبه در غزه برگزار شد گفت: «اگر جنگی با‌اشغالگر اسرائیلی آغاز شود، تل‌آویو و سایر شهرهای‌اشغالی، با چندین برابر موشک‌هایی که سال ۲۰۱۴ هدف قرار گرفت، در هم کوبیده خواهند شد.»
به گزارش خبرگزاری «فلسطین الیوم» رهبر حماس در ادامه گفت: «مسئله فلسطین امروز با شدیدترین حمله و توطئه برای از بین بردن آن روبه روست؛ زیرا رهبران استکبار و ظلم برای عقد معاملاتی برای پایان دادن به درگیری و ادغام اسرائیل در منطقه گرد هم جمع می‌شوند.» وی در عین حال تأکید کرد که نبرد با‌اشغالگر اسرائیلی فقط با از بین رفتن‌اشغالگری در همه اراضی‌اشغالی ما به پایان خواهد رسید و «ما نمی‌توانیم در قبال قدس کوتاهی کرده و چانه‌زنی کنیم.»
 السنوار همچنین تصریح کرد تا زمانی که خون در بدن دارند، معامله قرن اجرا نخواهد شد و تا آخرین قطره خون با‌اشغالگر اسرائیلی مبارزه خواهند کرد. السنوار با بیان اینکه «همه عرب‌ها فلسطین را فروختند، ولی جمهوری اسلامی ایران همچنان به حمایت از ملت ما برای مقابله با‌اشغالگری ادامه می‌دهد» در پایان خاطر نشان کرد که نبرد آینده با رژیم صهیونیستی در نوار غزه خواهد بود؛ زیرا اهداف توسعه‌طلبانه این رژیم، الحاق کرانه باختری است.
شکست معامله قرن
«زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز طی نطقی در کنفرانس بین‌المللی قدس و حمایت از انتفاضه، موضع محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان در مخالفت با معامله قرن را موید شکست طرح سازش توصیف کرد و گفت که «اتفاق نظر همه فلسطینی‌ها در مخالفت با معامله قرن نیاز به طرحی عملی برای به شکست کشاندن آن دارد.» به گفته دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین:« تلاش رژیم صهیونیستی برای تبدیل مسجدالاقصی به کنیسه یهودی و تبدیل قدس به اورشلیم مقدمه‌ای برای تسلط بر کشورهای عربی و مسلمان است... بر هر انسان عرب و مسلمانی واجب است به مقابله با رویدادهای کنونی(عادی سازی با رژیم صهیونیستی) بروند نه اینکه مثل بحرین یا دیگر پایتخت‌های عربی و اسلامی از آن استقبال کنند».
وی جسارت برخی حاکمان عرب در توطئه‌چینی علیه حق ملت فلسطین و تحریک به جنگ را تقبیح کرد و گفت: «این حکام، دنیا را برای پروژه‌های کثیف خود زیر پرچم آمریکا و اسرائیل مشغول کرده‌اند... مقاومت ملت فلسطین از طریق برپایی راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای نوار غزه موید این است که الان دوره‌ای نیست که اسرائیل می‌خواهد.»
قدس هویت اسلام و مسلمانان
«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی قدس اعلام کرده، «قدس هویت اسلام و مسلمانان و پایتخت ابدی آنها باقی خواهد ماند و برگزاری روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه پرفضیلت رمضان، مناسبتی مهم برای یکپارچه‌سازی مواضع مذاهب مختلف دین اسلام و سایر ادیان آسمانی است تا مخالفت خود را با سرقت و یا احتکار نخستین قبله مسلمانان و مصادره حق مطالبه آن از طریق اعمال سیاست عمل انجام شده، اعلام کنند...ما پافشاری ملت‌های اسلامی و آزاده برای مشارکت در این راهپیمایی عظیم را می‌ستاییم، تظاهراتی که امام خمینی (قدس سره) با دعوت به برپایی آن، مسئله قدس را در وجدان آزادگان جهان زنده نگه داشت. قدس هویت اسلام و مسلمانان و پایتخت ابدی آنها باقی خواهد ماند و تمامی تلاش‌ها برای جعل این واقعیت دیر یا زود نقش بر آب خواهد شد.»
ایران حامی اصلی مقاومت
دبیرکل جنبش انصارالله اما با بیان اینکه موضع‌گیری‌های مسلمانان باید در سطحی باشد که خطر را از مقدسات آنها دفع کند، گفته: «رویکرد مقاومت در مقابله با تهدید اسرائیل همچنان ادامه خواهد یافت. اگر مقاومت فلسطین و لبنان که دشمن‌اشغالگر را به خود مشغول کرده است نبود، واقعیت‌های میدانی منطقه تا حد زیادی با شرایط کنونی تفاوت داشت.» وی در ادامه، ایران را حامی اصلی مقاومت فلسطین و لبنان خوانده و گفته:« اکنون شاهد رویکردی متفاوت از سوی برخی کشور‌های منطقه هستیم که در بی‌تفاوتی و آسیب زدن به مسئله فلسطین نمود یافته است. اما رویکرد سوم، همکاری و ائتلاف با دشمن صهیونیستی و مشارکت در توطئه علیه امت اسلامی و عربی است... مقابله با تهدید اسرائیل و خطرات آن، از فرائض دینی برای امت اسلامی و عربی به شمار می‌رود. جهاد در راه خدا ابزاری برای حمایت و دفاع از امت است. دشمن برای تضعیف امت و زدن ضربه کاری به آن تلاش می‌کند.»
تظاهرات در فلسطین
دیروز با وجود حضور گسترده مأموران رژیم صهیونیستی در بخش قدیمی شهر قدس و اطراف مسجدالاقصی  ده‌ها هزار نفر از فلسطینیان برای ادای نماز آخرین جمعه ماه رمضان و برگزاری روز قدس در اطراف این مکان مقدس حضور یافتند. به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، مأموران صهیونیستی بسیاری از درهای مسجدالاقصی از جمله «المجلس»، «الحدید» و «سلسله القطانین» را بسته‌اند. صبح دیروز نیز تمامی درهای بخش قدیمی قدس و مسجدالاقصی را بسته و مانع ورود زائران به این مکان شدند و پس از ساعاتی برخی از درها را باز کرده‌اند. در منطقه غزه نیز هیئت عالی «راهپیمایی بازگشت» در بیانیه‌ای راهپیمایی این هفته را تظاهرات «روز جهانی قدس» نام نهاد و از همه ساکنان غزه خواست تا حضور گسترده‌ای در شصتمین هفته راهپیمایی بازگشت داشته باشند.
شهادت دو فلسطین در روز قدس
در روز جهانی قدس در کرانه باختری دو فلسطینی شهید شدند. در ابتدا نظامیان صهیونیستی به سوی یک فلسطینی در قدس‌اشغالی به اتهام تلاش برای حمله با سلاح سرد، تیراندازی کردند و او را به شهادت رساندند. علاوه‌بر این، یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی به نام «عبدالله غیث» در حالی که تلاش داشت برای ادای آخرین نماز جمعه ماه رمضان وارد قدس‌اشغالی شود به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شدت زخمی و پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید.
تظاهرات در 120 کشور جهان
در روز جهانی قدس کشورهای مختلف جهان شاهد حضور مردم در راهپیمایی حمایت از فلسطین بودند. طبق گزارش‌های منتشر شده، امسال ۱۲۰ کشور روز جهانی قدس را گرامی داشتند. به نوشته پایگاه خبری العهد، روز جهانی قدس در ۱۲ ایالت آمریکا، ۸ کشور اروپایی، ۱۱ کشور آفریقایی و نیز سیدنی و ملبورن در استرالیا برگزار شد. رسانه‌ها در ساعات اولیه دیروز اعلام کردند، انتظار می‌رود شمار شهر‌هایی که مراسم روز جهانی قدس را برگزار می‌کنند، به ۱۵۰ شهر برسد.
پایگاه خبری روداو اما از راهپیمایی پرشور مردم بغداد در روز جهانی قدس خبر داد. طبق اعلام این پایگاه، نیروهای الحشد‌الشعبی نیز در این راهپیمایی‌ها که در خیابان‌های بغداد، پایتخت عراق در حال برگزاری است، حضور یافتند. شرکت کنندگان در این راهپیمایی، پرچم رژیم صهیونیستی را بر روی زمین ترسیم و مخالفت خود را با حملات مداوم صهیونیست به مردم فلسطین اعلام کردند. مردم بحرین هم در مراسم روز جهانی قدس با سر دادن شعار‌هایی مخالفت خود را با برگزاری نشست معامله قرن در کشورشان اعلام و بر حق حاکمیت فلسطینی‌ها بر سراسر سرزمین‌اشغال شده تاکید کردند. مردم منطقه کشمیر نیز در حمایت از مردم فلسطین به خیابان آمدند.
 روز جهانی قدس همزمان با دیگر شهر‌های جهان در شهر مزار شریف در شمال افغانستان نیز برگزار شد. ده‌ها نفر از شیعیان و اهل سنت شهر مزار شریف در کنار یکدیگر با در دست داشتن پرچم فلسطین با حضور در خیابان مرکزی این شهر حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند. راهپیمایان با سردادن شعار‌های زنده باد فلسطین، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از رژیم صهیونیستی و حامیان آن اعلام تنفر و انزجار کردند. سوریه نیز مانند سایر کشور‌های اسلامی شاهد تظاهرات گسترده‌ در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت فلسطین بود. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد تظاهرات دمشق بسیار گسترده بوده و شمار زیادی از مردم این شهر در آن حضور داشته‌اند. مسلمانان‌تانزانیا هم در دفاع از خواهران و برادران فلسطینی خود در روز قدس راهپیمایی
کردند.