kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
عراقچی:

گفت‌و‌گوی مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نداریم

معاون سیاسی وزیر خارجه هرگونه گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را رد کرد و نسبت به سیاستهای مخرب آمریکا و برخی متحدان آن کشور در منطقه هشدار داد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اولین مقصد سفر دوره‌ای‌اش به منطقه روز یک‌شنبه با «یوسف بن علوی» وزیر مسئول در امور خارجه عمان دیدار کرد. در این دیدار آخرین وضعیت منطقه و تحولات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عراقچی در این ملاقات ضمن تاکید بر اهمیت صلح و امنیت در منطقه مهم خلیج فارس، نسبت به سیاست‌های مخرب آمریکا و برخی متحدان آن کشور در منطقه هشدار داد.
وی با رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش در منطقه نیست، پایان تحریم‌ها و بهره‌مندی همه کشورهای منطقه از منافع همکاری‌های اقتصادی را متضمن آرامش و ‌ثبات در منطقه خواند و گفت: اعمال تحریم علیه ایران یک تجربه شکست خورده است که پیش از این بارها امتحان شده بود.
وزیر امور خارجه عمان نیز در این ملاقات با تائید شرایط خطیر منطقه بر لزوم خویشتن‌داری همه طرف ها تاکید کرده و خواستار ادامه رایزنی‌های نزدیک دو کشور شد.
به گزارش فارس، عراقچی همچنین در ملاقات جداگانه‌ای با «بدر البوسعیدی» قائم مقام وزارت خارجه عمان، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن در تمامی زمینه‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد.
سفر به کویت
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه به کویت سفر کرد، با «شیخ خالد الحمد الصباح» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار عراقچی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقرار صلح و ثبات در منطقه مهم خلیج فارس خاطرنشان کرد: امنیت مفهومی یکپارچه و غیرقابل تفکیک است و حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را همزمان دربر می‌گیرد.
وی تاکید کرد سیاست تحریمی آمریکا در حقیقت امنیت کل منطقه را در خطر قرار داده است و کشورهای منطقه باید نسبت به این تهدید هوشیار باشند.  عراقچی با اشاره به رویکرد مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای افزود: گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای منطقه از مبانی سیاست خارجی کشورمان بوده و بر همین اساس جمهوری اسلامی آمادگی دارد از طریق ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای وارد گفت‌وگو و تعامل سازنده با این کشورها شود.
شیخ خالد الحمد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت نیز ضمن خوش‌آمدگویی به معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت فعلی در منطقه بر استمرار رایزنی‌ها و دیدارها بین کشورهای همسایه و ضرورت گفت‌وگو برای حل و فصل بحران‌ها تاکید کرد.
عراقچی قرار است در سومین مقصد این سفر به قطر برود.