kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶

پمپئو: هیچ‌کس در دولت آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست

وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کس در دولت خواهان جنگ با ایران نیست.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری «وان آمریکا» گفت ایران باید درک کند با این‌که دولت آمریکا به‌دنبال جنگ با این کشور نیست، اما از منافع واشنگتن دفاع می‌کند.
به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پمپئو در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره تنش میان ایران و آمریکا گفت: رئیس‌جمهور جنگ نمی‌خواهد. من جنگ نمی‌خواهم. هیچ‌کس را در دولت نمی‌شناسم [که خواهان جنگ باشد]. با وزیر شاناهان صحبت کردم. هیچ‌کدام از ما این را نمی‌خواهیم. اما فکر می‌کنم ایرانی‌ها باید درک کنند، همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ در توئیت خود گفت، ما از منافع آمریکا محافظت می‌کنیم.
وی در ادامه در اظهارنظری گستاخانه گفت: جمهوری اسلامی چهار دهه با هدف نابودی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا شاخ و شانه کشیده است. باید مطمئن شویم چهل سال آینده [این‌چنین]‌ نخواهد بود.
هشدار ژنرال‌های آمریکایی
۷۶ ژنرال بازنشسته و دیپلمات آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص هرگونه تقابل احتمالی با ایران هشدار دادند.
پایگاه تحلیلی «کامن دریمز» در گزارشی نوشت، در حالیکه کاخ سفید برای اعزام یکهزار و ۵۰۰ نظامی به منطقه غرب آسیا آماده می‌شود، کالج رهبران امنیت ملی آمریکا، در نامه‌ای این تصمیم آمریکا را مورد ارزیابی قرار داد.
طبق این گزارش، نامه فوق به امضای ۷۶ نفر از ژنرال‌ها، دریاداران، سفرا و دیپلمات‌های آمریکایی درآمده است و پایگاه « War on the Rocks» آن را منتشر کرد.
ژنرال‌های ارشد بازنشسته ارتش آمریکا در این نامه تأکید کردند که واشنگتن به دلایل راهبردی باید از تقابل نظامی با ایران خودداری کند.
طبق این گزارش، در نامه فوق آمده است:جنگ با ایران، خواه به صورت انتخابی یا محاسبات‌ اشتباه، پیامدهای غم‌انگیزی را در خاورمیانه که از قبل نیز بی‌ثبات بوده است، به همراه خواهد داشت و همچنین آمریکا را به قیمت بالای مالی، انسانی و ژئوپولتیکی، به یک درگیری‌ مسلحانه دیگر می‌کشاند.
در روزهای گذشته رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از آنچه که اقدام «محافظتی» قلمداد کرد، در حال اعزام یکهزار و ۵۰۰ نظامی به غرب آسیا اعزام کرده است.
بدون راهبرد!
یک قانونگذار ارشد آمریکایی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام نیروی بیشتر به منطقه با هدف ادعایی مهار «تهدید ایران» اعتراض کرد.
«آدام اسمیت» رئیس‌کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای تصمیم پنتاگون برای تقویت حضور نظامی در منطقه را «نگران‌کننده» توصیف کرد.
وی اضافه کرد: با آنکه درخواست‌های سنتکام را همیشه باید جدی گرفت وضع استقرار نیروهای ما در منطقه، هنگامی که در چارچوب راهبردی گسترده‌تر نیست باید به دقت زیر نظر باشد. اضافه کردن نیروها و تجهیزات بیشتر بدون داشتن راهبردی صریح، اقدامی نابخردانه به نظر می‌رسد و به نظر می‌رسد گامی آشکار و زورمندانه برای تشدید تنش‌ها با ایران است.
 او گفت این اقدام در حالی صورت گرفته که سیاستمداران متنفذ از هر دو حزب آمریکا خواستار کاهش تنش‌ها با ایران شده‌اند.
«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که به کنگره موافقت خود را با درخواست اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به خاورمیانه اعلام کرده است.
شاناهان افزود: این اقدامات با هدف حمایت بوده و شامل 1500 نظامی و سکوهای پرتاب پاتریوت با هدف مقابله با تهدیدات موشکی است.
از سوی دیگر پنتاگون نیز خبر داد که از میان 1500 نظامی که به غرب آسیا اعزام خواهد شد تنها 900 نظامی جدید بوده و 600 نظامی دیگر در منطقه وجود دارند که حضور آنها  تمدید خواهد شد.
پنتاگون خبر داد نیروهای اضافی که به غرب آسیا اعزام می‌شوند شامل تکنسین‌های استفاده از سکوهای پرتاب پاتریوت، هواپیماهای شناسایی و مهندسان است.
دولت آمریکا بعد از ناکامی در رسیدن به اهدافش در قبال ایران در تازه‌ترین اقدام خود برای اعمال «فشار حداکثری»، صحنه‌آرایی نظامی برای القای وضعیت جنگ را در دستور کار قرار داده است.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج‌فارس اعزام کرده است.
با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است.
«ولادیمیر دژاباروف» معاون کمیته روابط خارجی سنای روسیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای اعزام 1500 نظامی دیگر به منطقه غرب آسیا تاکید کرد که این تصمیم فقط باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.
ایران باج نمی‌دهد
«عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان در یادداشتی در روزنامه لبنانی البناء نوشت: شاید ترامپ در قبال برخی کشورهای عربی مثل دزد سر گردنه رفتار کرده و جواب گرفته است اما تا حالا باید فهمیده باشد این نسخه درباره ایران هرگز جواب نمی‌دهد.
منصور تاکید کرد: آمریکا، دشمن صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها نمی‌توانند ببینند کشوری بزرگ در منطقه تحت نفوذ، سرسپردگی و دیکته بیگانگان نیست و در مسیر مطمئن و ثابت استقلال، شکوفایی و پیشرفت دائم حرکت می‌کند و از قدرت نظامی بازدارنده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است و با سیاست‌های نوین استعمار مقابله  کرده و از مسائل عادلانه ملت‌ها و به‌خصوص مسئله فلسطین و مقاومت برابر ‌اشغالگران و از گروه‌های ملی و مقاوم در لبنان و فلسطین حمایت می‌کند.
نویسنده با تاکید بر اینکه آمریکا می‌خواهد ایران کشوری ضعیفی باشد که هیچ قدرتی ندارد و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای هم از آن گرفته شود، افزود: در حالی که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت علمی برای ایران محقق می‌کند و از آن در زمینه‌های صنعتی، پزشکی، کشاورزی و پژوهشی استفاده می‌شود. علاوه ‌بر این آمریکا می‌خواهد ایران عاری از موشک‌های بالستیکی باشد که ابزاری دفاعی و امنیتی برای حفاظت از خاک این کشور در برابر هرگونه تجاوزی است.
وزیر خارجه اسبق لبنان در ادامه نوشت: برای ترامپ روز به روز بیشتر روشن می‌شود که سیاست‌های قلدرمابانه و باج‌خواهانه شاید درباره برخی بازیچه‌های دست او در منطقه جواب داد؛ اما درباره ایران به بن‌بست رسیده است.
پاسخ قاطع ایران
معاون رئیس‌شورای اجرای حزب‌الله لبنان از موضع ایران و رهبر معظم انقلاب در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکا تمجید کرد.
شیخ «علی دعموش» گفت که ایران با پاسخ خود در قبال فشارهای آمریکا «پاسخ قاطعی» به این کشور داد.
وی افزود: منطقه به دلیل اقدامات آمریکا شاهد تنش بزرگی است و هدف از این اقدامات این کشور فشار بر ایران و مجبور کردن آن به گفت‌وگو و تن دادن به شروط آمریکاست.
معاون رئیس‌شورای اجرای حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ولی پاسخ ایران قاطع بود و رهبر انقلاب اسلامی ایران گفتند که «نه جنگ می‌شود و نه مذاکره» که این مسئله باعث شد ترامپ در معضل بزرگی گرفتار شود.
شیخ «علی دعموش» اظهار داشت: ترامپ [رئیس‌جمهوری آمریکا] پیش‌بینی می‌کرد ایرانی‌ها به‌زودی به دعوت او برای گفت‌وگو تحت فشارها و تحریم‌ها تن خواهند داد ولی در نتیجه موضع قوی، ثابت و مخالف تسلیم ایران، او را دچار حیرت و ناامیدی کرد.
تماس تلفنی نداریم
به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت با وضعیتی که دولت کنونی آمریکا ایجاد کرده، دیگر نمی‌توان اتفاقی مانند بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط ایران در آب‌های سرزمینی (سال ۲۰۱۶) را در صورت رخ ‌دادن مجدد، به سادگی و سریعا حل کرد.
ظریف در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت:خیر،چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟
وی همچنین درباره احتمال برقراری تماس تلفنی با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا افزود:پمپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟
دیدار با هدف روشنگری!
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص دیدار وزیر امور خارجه ایران با یک سناتور آمریکایی اظهار کرد: بیش از دو دهه است که در جهت روشنگری و تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی با نخبگان سیاسی غیردولتی آمریکا شامل اعضای کنگره (که مقام دولتی محسوب نمی‌شوند) گفت‌وگو و تبادل نظر می‌شود. این افراد نه مقام دولتی هستند و نه اختیار مذاکره دارند و نه مسئولین ایران با آنها مذاکره کرده و یا خواهند کرد.
وی افزود: هدف این‌گونه دیدارها - که البته وقت و نیروی زیادی نیز از وزیر امور خارجه در سفرهای فشرده ایشان می‌گیرد - جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار همچون «گروه بی» بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکاست و به همین دلیل هم با واکنش شدید و عصبانیت تندروها مواجه می‌شود.