kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

رکوردشکنی 51 ساله بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری



 معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری از رکوردشکنی بارش‌های سال زراعی جاری طی 51 سال گذشته در این استان خبر داد.
مهرداد قطره سامانی افزود: میانگین بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا 2 اردیبهشت، 817 میلیمتر گزارش شده که این بارش‌ها در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت از رشد 46 درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: میانگین بارش‌های سال زراعی شهرستان کوهرنگ نیز به 2 هزار و 115 میلیمتر رسیده و با توجه به ادامه بارش‌های موثر در استان و این شهرستان، این میزان بارش‌ها از سال 1340 به بعد یک شگفتی و رکورد به شمار می‌رود.
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیمی از بارش‌های سال زراعی جاری شهرستان کوهرنگ به صورت باران بوده است، افزود: این موضوع سبب شده تا از حجم بالای بارش‌های این شهرستان کم‌ترین بهره‌گیری شود و این حجم بارش‌ها به استانهای همجوار سرریز شود.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: بهبود منابع آب بویژه در حوزه منابع آب‌های زیرزمینی نیازمند تجمیع برف طی چندین سال پیاپی است که این موضوع با وجود بارش‌های خوب برف در سال زراعی جاری محقق نشد وباران تمامی حجم برف انباشت در کوهرنگ را آب کرده است. کمبود بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر استان‌های اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرد و با وجود بارش‌های خوب فروردین ماه امسال همچنان کارشناسان بر این باورند که این بارش‌ها نمی‌تواند عمق خشکسالی یک دهه اخیر را جبران کند.
سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های فروردین ماه امسال حدود 6 هزار میلیارد ریال خسارت در بخش‌های مسکن به‌خصوص روستایی، اراضی کشاورزی و باغ‌ها، تاسیسات زیربنایی و روبنایی چهارمحال و بختیاری وارد کرد.